پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
جنجال دوباره طرح ترافیک جدید؛

شگفتی جدید شهرداری؛ معاینه فنی خودروهای صفر

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۷
کد مطلب: 590740
شهرداری تهران بر خلاف قوانین بیان می‌کند حتی خودروهایی که یک روز از تولیدشان گذشته باید معاینه فنی بگیرند؛ موضوعی که با عقل سلیم و قوانین مجلس و دولت تناقض دارد.
شگفتی جدید شهرداری؛ معاینه فنی خودروهای صفر
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ شهرداری تهران بر خلاف قوانین بیان می‌کند حتی خودروهایی که یک روز از تولیدشان گذشته باید معاینه فنی بگیرند؛ موضوعی که با عقل سلیم و قوانین مجلس و دولت تناقض دارد.به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ شهرداری تهران در نگاه درآمدمحورانه‌ای که این روزها در شهر تهران دارد، دوباره طرح جدیدی عرضه کرده که بسیاری را متعجب کرده است.

معاینه فنی از جمله موارد لازم تردد خودروهاست اما در قوانینی که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده، خودروهای صفر، تا مدت زمان ۴ سال از معاینه فنی معاف هستند.

در تبصره یک «لایحه هوای پاک»‌ در این مورد تصریح شده است:
 دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین شد.[۱]

اما «محسن پورسیدآقایی»، معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در توضیح شرایط اعطای طرح ترافیک جدید مباحثی را مطرح کرد که هم بی‌توجهی به قوانین هست و هم اینکه همه قوانین مطروحه را زیرپا می‌گذارد.

وی با بیان اینکه خودروهایی که حتی یک روز از تولید آنها گذشته است نیز بایستی معانیه فنی برتر بگیرند گفت:

 براساس قانون خودورها تا ۴ سال از معاینه فنی معاف هستند اما نکته اینجاست که معافیتی برای معاینه فنی برتر وجود ندارد و اگر مالکان خودرو بخواهند که از تخفیف بیشتری در طرح جدید ترافیکی بهره مند شوند می بایست معاینه فنی برتر کسب کنند. [۲]

پورسیدآقایی ضمن تاکید بر نقش معاینه فنی برتر در کاهش نرخ عوارض تردد در تهران گفت: تفاوت قیمت عوارض برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند با خودروهایی که معاینه فنی معمولی دارند ۲۰ درصد یعنی حدود یک میلیون تومان است.

در مورد صحبت‌های معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران سه نکته مهم مطرح است.
اول اینکه اگر خودروهای صفر با استانداردهای لازم تولید و عرضه نمی شوند چرا دولت اجازه ورود آنها به جاده و خیابان‌ها را می‌دهد. اینکه خودروهای صفر که از شرکت سازنده تازه بیرون آمده و شرکت مذکور تست‌های مختلف را در این باره گرفته است و دوباره مالک آن برای اخذ طرح بایستی به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کند موضوع قابل تاملی است.

از سوی دیگر تناقض میان قانون و قانون من درآوردی که شهرداری تهران برای اعطای طرح ترافیک به‌وجود آورده، بسیار زیاد است. در این راستا معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این خصوص به وضوح قوانین را مطرح می‌کند اما به طور آشکارتری خود آن را نادیده گرفته و به نوعی دهن‌کجی به قانون صورت می‌گیرد. با این اوصاف اگر شهرداری نسبت به قوانین مشکل دارد چرا به عنوان یک نهاد و سازمان زیر نظر دولت و مجلس خود قوانین را نقض ‌می‌کند. اگر شهرداری قوانین را به جهت منافع خود تفسیر و نقض می‌کند پس از مردم چه انتظاری برای رعایت قوانین می‌توان داشت.

همچنین درحالی شهرداری تهران به معاینه فنی حتی برای خودروهای صفر در ذیل قانون طرح ترافیک که برای هوای پاک و نه درآمدزایی شهرداری طراحی شده، تاکید دارد که ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بسیار فرسوده است و به اتاق‌های گاز متحرکی می‌ماند که هم شهر را آلوده می‌کند و هم مسافرانی که برای رسیدن به مقصدشان دل به حمل و نقل عمومی سپردند و فاقد طرح ترافیک هستند را اذیت می‌کند. به نظر می‌رسد که شهرداری در این خصوص مانند طرح ترافیک نیز با سخت‌گیری بایستی اقدامات لازم را انجام دهند. این در شرایطی است که «محمد علیخانی»‌ رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید تا دو سال دیگر تمام اتوبوس‌های پایتخت به سن فرسودگی می رسند و باید دست‌کم ۲ هزار اتوبوس تازه وارد ناوگان کرد.[۳]

[۱] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۰۱/۱۵/۱۳۶۹۸۵۹
[۲] https://www.isna.ir/news/۹۶۱۱۲۰۱۱۵۵۳
[۳] https://www.mehrnews.com/news/۴۱۱۳۰۸۵
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *