پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دولت چقدر هزینه اشتغال می کند؟

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب: 590724
وزیرکار با اشاره به اقدامات انجام شده برای حل مشکلات اشتغال روستایی، گفت: در نشست امروز استانداران مقرر شد، سرمایه صندوق‌های ضمانت را افزایش دهیم تا ۷۰ درصد تسهیلات روستاییان را تضمین کنند.
دولت چقدر هزینه اشتغال می کند؟
به گزارش جهان نيوز؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه کارگروه تخصصی بررسی مباحث توسعه اشتغال که با حضور استانداران سراسر کشور در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه اشتغال اصلی‌ترین اولویت برنامه دولت در سال جاری و سال‌های آینده است، اظهار داشت: ضرورت داشت طرح‌های اشتغال دولت را امروز با حضور استانداران مرور کنیم.

وی افزود: باید سهم هر استان در ایجاد اشتغال یا مشکلات مسیر ایجاد اشتغال و موانع ایجاد اشتغال را بررسی می‌کردیم که نتایج آن فردا ابلاغ می‌شود. بخشی از این بررسی‌ها و پیشنهادات امروز به اصلاح آیین‌نامه و بخشی دیگر از آن به قانون نیاز دارد که باید لایحه آن تهیه شود.
ربیعی با اشاره به اینکه امروز ۱۷ مانع در ایجاد اشتغال را بررسی کردیم و تا حدود زیادی در این زمینه به تفاهم رسیدیم، خاطرنشان کرد: تامین وثائق اشتغال روستایی، هماهنگی بانک‌ها، فقدان نهادهای صادراتی، بازاریابی کالا، تحریک تقاضا برای کالا مهم‌ترین مشکلات ایجاد اشتغال بود که مورد بررسی قرار گرفت.

طرح تثبیت شغل در استان‌ها
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: نخستین برنامه اشتغال ما در سال ۹۷، کمک به احیا و تثبیت بنگاه‌های تولیدی است که در طرح تثبیت شغل دنبال می‌شود؛ استان‌ها در این زمینه اختیاراتی نیاز داشتند و قرار شد این اختیارات در قالب آیین‌نامه‌ای در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه رشد فراگیر یکی دیگر از برنامه‌های دولت است، افزود: استان‌ها معتقدند یارانه‌ها از منابع استانی پرداخت ‌می‌شود و ما ۵۰۰ میلیارد تومان را با سازمان برنامه و بودجه توافق کردیم که برای یارانه در نظر گرفته شود و در اختیار استانداران قرار گیرد تا آنها نسبت به ایجاد اشتغال در مناطق خود اقدام کنند.

وی گفت: برخی از استان‌ها هم معتقد بودند که قالب رسته‌های اشتغال فراگیر می‌تواند تغییر کند؛ ما هم 2 هفته وقت گذاشتیم تا این رسته‌ها را تعیین کرده و به ما اعلام کنند تا آنها را تغییر دهیم.

ربیعی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای حل مشکلات اشتغال روستایی، گفت: قرار شد یا سرمایه صندوق‌های ضمانت را افزایش دهیم یا دولت مکلف شود که 4 صندوق ضمانت، ۷۰ درصد ضمانت روستاییان را تضمین کنند، چون وثائق روستاییان ضعیف است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد: ما باید اشتغال روستایی را زنجیره‌ای و خوشه‌ای کرده و به بازار اتصال بدهیم زیرا اگر بازاری برای کالاهای تولیدی روستایی نباشد، آنها ورشکست می‌شوند.

وی با بیان اینکه بنا داریم، مهاجرت معکوس را در روستاها دنبال کنیم، تصریح کرد: اگر طرح اشتغال روستایی در نیم‌سال آینده موفق باشد، این امکان وجود دارد که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم؛ ۷۲ هزار میلیارد تومان پول برای ایجاد اشتغال در سال آینده داریم که این پول ترکیبی از منابع بانکی، صندوق توسعه ملی، کمک دولت و بخشی از پول روستاییان است.

ربیعی ادامه داد: در این جلسه همه بر این نظر بودیم که مشکل اشتغال فقط با وام حل نمی‌شود اما وام ارزان نیاز است و در کنار آن باید نهادسازی مناسب انجام گرفته و نیروهای کار نیز آموزش و مهارت لازم را ببینند.

کمک ۵ سازمان به اشتغال حمایتی
وی خاطرنشان کرد: در زمینه اشتغال حمایتی کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، بسیج و حتی جهاد دانشگاهی هم وارد شده‌اند و این نهادها می‌توانند نهادهای توسعه‌ای در استان‌ها شوند؛ همچنین در این جلسه موانع اشتغال روستایی را بررسی کردیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: این طرح‌ها در کنار سایر طرح‌های دولت از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل و احیای بافت فرسوده برای ایجاد اشتغال است؛ پیش‌بینی ما این است که اگر بافت فرسوده حرکت کند، ۴۰ صنعت با آن حرکت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید با اجرای این طرح‌ها به عدد قابل قبولی از اشتغال برسیم تا نیاز بازار کار را تأمین کنیم.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *