پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تأثیر سرنگونی اف-16 اسرائیل بر مغرب و الجزایر

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 590682
سرنگونی جنگنده اف ۱۶ رژیم صهیونیستی که ساخت آمریکاست ، بسیاری از کشورهای دارنده این نوع جنگنده‌ها از جمله مغرب را مضطرب کرده است.
تأثیر سرنگونی اف-16 اسرائیل بر مغرب و الجزایر
به گزارش جهان نيوز، سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکایی «اف-16» رژیم صهیونیستی با آتش پدافند ارتش سوریه، در سطح بین‌المللی تبعاتی به بار آورده است.
 
دو کشوری که به این موضوع توجه ویژه کرده‌اند، مغرب و الجزایر هستند. نیروی هوایی مغرب به هواپیماهای جنگی اف 16 آمریکایی مجهز است و با سرنگونی این نوع جنگنده رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی سوریه، دچار اضطراب شده و به این موضوع اهتمام ویژه‌ای می‌کند به خصوص اینکه الجزایر همسایه و رقیب مغرب مجهز به پدافند پیشرفته از نوع S400 روسیه است. همانطور که سقوط هواپیماهای روسی در سوریه نیز توجه الجزایر را جلب کرد چون ناوگان جنگی الجزایر به این نوع هواپیماهای روسی متکی است و از این لحاظ احساس نگرانی وجود دارد.
 
به نوشته روزنامه القدس‌العربی، برخی تحلیل‌های بین‌المللی حاکی از به وجود آمدن یک وضعیت نظامی جدید در خاورمیانه در پرتو سرنگونی جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی در سوریه است و از سوی دیگر نیروی هوایی الجزایر از سقوط دو فروند هواپیمای روسی در سوریه احساس نگرانی دارد. یکی از این هواپیماها (سوخو24) در نوامبر 2015 توسط نیروی هوایی ترکیه ساقط شد و یک هواپیمای دیگر روسی از نوع (سوخو 25) هفته گذشته توسط گروه‌های مسلح در سوریه هدف قرار گرفته و سقوط کرد.
 
طبق این گزارش، هواپیماهای سوخو با سلاح آمریکایی ساقط شده‌ و موضوع جالب توجه این است که این سلاح نسخه پیشرفته سوخوی روسی را ساقط کرده نه نسخه‌های دوم و سوم که روسیه به مشتریان خود از جمله الجزایر فروخته است و اکنون سوالی که برای نیروی هوایی الجزایر مطرح است، این است که آیا مغرب به سلاحی که جنگنده روسی را ساقط کرد، مجهز است یا خیر؟
 
از سوی دیگر مغرب نیز که مجهز به نسل دوم و سوم هواپیماهای جنگی اف 16 است، با سقوط جنگنده اسرائیلی در سوریه نگران شده است به خصوص که رژیم صهیونیستی نسل پیشرفته‌تری از این هواپیماها را در اختیار داشت و اکنون نگرانی مغرب به خصوص پس از موفقیت جنبش انصارالله یمن برای ساقط کردن جنگنده‌های اف 16 مغرب که با استفاده از پدافند نه چندان پیشرفته روسی صورت گرفت، احساس نگرانی شدیدتری دارد.
 
این روزنامه همچنین نوشت که در حال حاضر پدافند روسی یا بهتر است بگوییم پدافند روسی مونتاژ ایران موفق شده است نسخه بسیار پیشرفته اف 16 را ساقط کند و اکنون این سوال مطرح است که آیا الجزایر می‌تواند هواپیمای اف 16 مغرب را ساقط کند؟
 
الجزایر مجهز به موشک‌های ضد هوایی پیشرفته نوع اس 300 و اس 400 است و از دو سال پیش سامانه موشکی در مرز مغرب مستقر کرده است که بسیار پیشرفته است و مغرب همچنان در پی آن است تا به سامانه دفاع هوایی بسیار پیشرفته برای مقابله با سلاح هوایی الجزایر مجهز شود.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *