کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حبیب‌الله صادقی:

با هنرمندان رفتار گلخانه‌ای نداشته باشید

23 بهمن 1396 ساعت 15:27

حبیب الله صادقی نقاش انقلاب با تأکید بر لزوم تکریم هنرمندان از لزوم اعطای اختیار به آنها در خلق آثار سخن گفت.


به گزارش جهان نیوز، در بخش مفاخر دهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از حبیب‌الله صادقی پیشکسوت نقاشی و از نقاشان انقلاب تجلیل به عمل آمد و مجموعه جدیدی از آثار نقاشی وی با موضوع حوادث هفتم تیر 1360 به معرض دید عموم قرار گرفت.

حبیب‌الله صادقی در این مراسم گفت: با گذشت حدود چهل سال از پیروزی انقلاب و با توجه به این که هنرهای تجسمی ما به دلیل گسترده‌بودن در شاخه‌های مختلف خود پتانسیل‌های فراوانی برای مخاطبان خود دارند اما خیلی دیر برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی اقدام کرده‌ایم.

صادقی با بیان اینکه من از زمان مدیریت خود در بخش تجسمی به دنبال آن بودم تا جشنواره‌ای که برگزار می‌شود در شان و شوکت دیگر جشنواره های فجر مانند سینما و موسیقی و ... باشد؛ ادامه داد: در این جشنواره این که چه کسی منتخب است یا چه کسی منتخب نیست اهمیت ندارد مهم نحوه برگزاری و ایجاد بستر کردن است. هنر تجسمی ما امروز در سطح بالای جهان پذیرفته شده است که این رشد فزاینده حاصل تلاش های چهار نسل از هنرمندانی است که در پی همدیگر به دنبال ایجاد رشدی فزاینده در بیان هنری خود بوده اند.اگر الفت و اخلاق انسانی که بر آمده از آموزه های الهی است به عنوان یک سرمنشا اخلاقی مد نظر ما باشد ما حقیقتا به زوایای دیگری از وجود خود دست پیدا خواهیم کرد و جای هر امری به سامان خواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز هنر به شکل روزآمد متحول می‌شود و مانند دوران کلاسیک نیست که یک مکتب نقاشی 300 سال به کار خود ادامه بدهد. ما باید به هستی‌شناسی دوران خودمان با هوشمندی نگاه کنیم.هنرمند ایرانی باید تلاش کند بهترین کلام را که در آرمان‌های ما معرفی شده است امیدوارانه تصویر کند؛ آن هم زمانی که در دل یک بستر مشخص بتواند روحیه هم‌افزایی را در خود پرورش و گسترش دهد.

هنرمند تجسمی تاریخ آیندگان را روایت می‌کند
این نقاش انقلاب با تاکید بر لزوم توجه به هنرمندان تجسمی، خاطرنشان کرد: هنرمند تجسمی از چنان پتانسیلی برخوردار است که می‌تواند تاریخ آیندگان ما را روایت کند؛ همان‌گونه که هنرمندان دوران صفوی  که با خلق شاهنامه شاه‌طهماسب سرفصل‌های جدیدی را برای معرفت جهان ایجاد کردند؛ ایجاد این سر فصل‌ها حاصل نوعی مراقبت بود.

وی بازخوانی رابطه میان دولت ، ملت و هنرمندان را لازمه مردمی‌کردن جشنواره تجسمی فجر دانست و افزود: با این رویکرد آثار هنرمندان از یک کیفیت ارزشی نه سفارشی برخوردار می‌شود و در عین حال به ارزش‌ها وفادار است؛ این یکی از ویژگی‌های مهم نقاشان انقلاب است که علی‌رغم وفاداری به چهارچوب‌های آن به اصل و متن یک اتفاق اجتماعی انتقاداتی را وارد می‌کنند. یک هنرمند باید خیال، نظر، اندیشه و بیان خود را به شکلی آزادانه پشت سه‌پایه احساس کند تا حقایق هستی را به ترجمانی تصویری بدل کند. اگر اجازه دهیم هنرمند کار خودش را انجام بدهد و لحظه به لحظه متجلی شود اتفاقی در این زمینه رخ نخواهد داد؛ بلکه این مهم است که فضائلی که یک هنرمند در دوره خودش به وجود می‌آورد بسط اندیشه خودش باشد. هنر و هنرمندان ما باید به جامعه خود نگاه کنند و از همین منظر باید گفت این‌ها فضائلی است که در معرفت ما ایجاد شده است و به هیچ عنوان نمی تواند سفارشی باشد.

صادقی درباره این که مردم چگونه می‌توانند با هنرهای تجسمی آشنایی بیشتری پیدا کنند گفت: ما نباید به ترکیب جمعیتی هنرمند و مخاطب دست بزنیم بلکه باید بگذاریم اتفاقات دیداری خود به خود رخ دهند و مردم از پشت چشم‌های هنرمند جهان را ببینند و جهانِ آرزوهای خود را تعبیر کنند؛ ما باید امکان بروز و ظهور را به هنرمند بدهیم یعنی نباید رفتار گلخانه‌ای داشته باشیم باید به هنرمند اجازه خلق بدهیم.

شایان ذکر است که دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با میزبانی موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر فلسطین و موسسه فرهنگی اکو تا 4 اسفند برپا است.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 590670

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/590670/هنرمندان-رفتار-گلخانه-ای-نداشته-باشید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com