کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت‌خام عراق در یک قدمی ایران

23 بهمن 1396 ساعت 13:21

یکی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق که مجددا از سر گرفته شده است سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرد و قرار شد نفت خام کرکوک در "دره شهر" دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره شود.


به گزارش جهان نیوز، نفت خام سوآپ کرکوک عراق به ایران از دره‌شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می‌شود. به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. با ساخت یک تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی که باید میان مخازن شرکت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر کاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) انجام شود، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به کشور فراهم خواهد شد.
 

در این راستا، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق اظهار کرد قراردادی که با تهران برای سوآپ حداکثر ۶۰ هزار بشکه در روز نفت تولید شده در میدان نفتی کرکوک با نفت ایران منعقد شده برای مدت یک سال است و می‌تواند تمدید شود.طبق این توافق که میان دو کشور به امضاء رسید، ایران به همان میزان و کیفیت مشابه نفت که از کرکوک دریافت می کند، به بنادر جنوبی عراق تحویل خواهد داد.

وی همچنین در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود اعلام کرد این کشور صادرات نفت از میادین کرکوک به ایران را پیش از پایان ژانویه آغاز خواهد کرد.در وهله نخست حدود ۳۰ هزار بشکه در روز نفت با کامیون به پالایشگاه کرمانشاه ایران ارسال خواهد شد و روند صادرات را پیش از پایان ماه جاری آغاز خواهیم کرد.

 مدیرکل موقت شرکت دولتی سومو عراق نیز  در تاریخ ۱۱ بهمن اعلام کرد:عراق تحت توافق سوآپ، صادرات ۶۰ هزار بشکه در روز نفت از میادین کرکوک به یک پالایشگاه ایرانی را از هفته آینده آغاز خواهد کرد اما این موضوع تاکنون عملیاتی نشده است.

در این راستا، عباسعلی جعفری‌نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، در حاشیه آیین بهره‌برداری از سامانه کنترل دور الکتروموتور ولتاژ متوسط مرکز انتقال نفت اصلی ری-شاهرود در جمع خبرنگاران در این مورد توضیح داد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت آمادگی خود را برای سوآپ نفت خام کرکوک اعلام کرده است. ما به سرعت توانستیم مجموعه‌ای که در دره شهر، تاسیسات انتهایی خط فرآورده بود با نصب سه دستگاه توربین و یک دستگاه توربو پمپ به یک تلمبه‌خانه تبدیل کنیم.

وی افزود: همچنین با تغییراتی در لوله‌کشی‌های ابتدا و انتهای مخازن پخش و گازرسانی به تلمبه‌خانه توانستیم یک خط انشعاب گاز تاسیس کنیم. در حال حاضر آماده بهره‌برداری هستیم منتظریم انتقال از طریق عراق آغاز شود. قرار است  کامیون‌ها بیایند و بتوانیم عملیات انتقال نفت خام را آغاز کنیم که معادل آن را باید شرکت نیکو و شرکت ملی نفت تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه میزان نفت خام دریافتی ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه تفاهم شده است، اظهار کرد: اگر فاز اول به جریان افتاد و عملیاتی شد فاز دوم نیز آغاز خواهد شد. برای فاز دوم نیاز به بهره‌برداری از تاسیسات جدید نیست و برای اجرای آن به سیستم انتقال نفت کشور در تنگ فنی استفاده خواهیم کرد، در واقع تاسیسات موجود را ارتقاء می‌دهیم.

منبع:ایسنا


کد مطلب: 590598

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/590598/نفت-خام-عراق-یک-قدمی-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com