جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

چه برسر خانه پدر شعر نوی فارسی خواهد آمد؟

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 590471
معاونت میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان تهران، برگ دیگری از داستان خانه نیما یوشیج را روایت کرد.
چه برسر خانه پدر شعر نوی فارسی خواهد آمد؟
به گزارش جهان نيوز، سپیده سیروس‌نیا معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، در خصوص وضعیت فعلی خانه نیما یوشیج گفت: اگرچه مالک خانه در گفتگو با خبرنگاران گفته است که شهرداری به وی پیشنهاد داده، خانه نیما را به سفره‌خانه تبدیل کند؛ اما صدور مجوز سفره‌خانه برعهده شهرداری نیست و حوزه سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی می‌تواند این مجوز را صادر کند.

وی افزود: البته مالکان در گفتگو با برخی خبرگزاری‌ها، گفته‌اند موافق تبدیل خانه نیما به سفره‌خانه نیستند و بیشتر از این گله‌مند بودند که چرا میراث فرهنگی از سال ۸۰ تا به امروز به خانه پدر شعر نوی فارسی رسیدگی و این ملک را خریداری نکرده است؟ پاسخ ما این است که ما حدود ۷۶۰ ملک داریم که ثبت آثار ملی شده است. اگرچه در ظاهر میراث فرهنگی مسئول رسیدگی به این املاک است، اما اعتباری که هر سال در اختیار ما قرار می‌گیرد جوابگوی خرید و مرمت همه ملک‌هایی که در سطح استان تهران به ثبت ملی رسیده‌اند،  نیست. متاسفانه چند سال است که هیچ اعتباری برای خرید این املاک به ما نداده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: ما در مکاتباتی که با شهرداری انجام دادیم گفتیم که مالک خانه نیما یوشیج را راهنمایی کنند تا به ما مراجعه کند؛ البته هنوز مالک به ما مراجعه نکرده است و ما نیز در زمان حضور در ملک نتوانستیم مالک را ببینیم، زیرا آنجا را رها کرده است.

سیروس‌نیا خاطرنشان کرد: ما در حال بررسی امکان خرید خانه نیما یوشیج هستیم؛ البته اگر سازمان میراث فرهنگی اعتباری را به خرید خانه پدر شعر نوی فارسی اختصاص دهد.

یادآور می‌شود که خانه نیما یوشیج در محله دزاشیب تهران نزدیک به 14 سال قبل به ثبت ملی رسید. این خانه تاریخی در ماه‌های اخیر با شکایت مالکش از ثبت ملی خارج شد و سپس با اعتراض دوستداران میراث فرهنگی دوباره به ثبت ملی رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این جوری که توقع میره همه شاعران ، نویسندگان ، بازیگران و.... میخوان خونه پدریشون تبدیل به میراث فرهنگی بشه چند وقت دیگه همه مملکت میشه آثار باستانی همه مردم هم نگهبان و کارمند میراث فرهنگی