کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جایگاه زنان در حوزه اقتصاد

23 بهمن 1396 ساعت 9:41

حسین آسا گفت: حضور زنان در حوزه اقتصادی به نوعی احترام گذاشتن به زن و همطراز بودن با مرد است.


به گزارش جهان نیوز، حسین آسا استاد دانشگاه درخصوص جایگاه زن در اسلام گفت: پیش از اشاره به جایگاه زن در اسلام باید نگاهی به قوانین اسلام داشته باشیم. در وهله اول ما باید قوانین اسلام را با قوانین قبل از ظهور اسلام بسنجنیم. برای فهم بیشتر این مطلب خوانندگان این مصاحبه را به کتاب پرمعنا و پر محتوای «نظام حقوق زن در اسلام» شهید مطهری ارجاع می دهم. این کتاب خیلی شیوا جایگاه زن در اسلام را بیان کرده و سرنخ های بسیار جالبی از فهم و متون دینی به ما داده است.

وی در ادامه بیان کرد: در این کتاب شهید مطهری به شدت با تاکید بر قوانین اسلام، به فرهنگ های غلط گذشتگان که رواج داشت، توجه ویژه ای دارد. در دوران گذشته و فرهنگ کهن زن از جایگاه والایی برخوردار نبود و به عنوان یک موجود فرعی، اضافی و یا یک وسیله برای مرد تعریف می شد، اما زن در نگاه اسلام از درجه و رتبه ویژه، شفاف و بالایی بهره مند است. در نگاه اسلام زن و مرد همسطح و برابر هستند و هر دو از یک خاک و آب ساخته و پرداخته شدند.

این استاد دانشگاه افزود: لفظ و کلماتی که اسلام درباره زن بکار می برد، همه سنجیده و پرمحتواست، چراکه از زن به لفظ لباس تعبیر می کند. لباسی که باعث آراستگی و خوش پوش شدن انسان می شود و انسان بدون لباس، سیمای خوبی ندارد. درواقع زن حیات بشری است و زندگی با وجود زن معنا پیدا می کند.

آسا در ادامه با یادآوری اینکه زن به تعبیری دیگر«زینت» است، اظهار کرد: شهید مطهری در کتابش، برای بیان جایگاه زن، بارها به کلمه «زینت» اشاره کرده است. اما آنچه که درباره «زینت» به ذهنم می رسد، این است که زینت آن چیزی است که در خانه، محیط کار و زندگی اجتماعی باعث زیبایی و زینت بخش آن فضاست.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر قرآن تعریف زینت را کامل کرده است و از زن به عنوان مایه آرامش یاد کرده و زن آینه جمال الهی است.

آسا با اشاره به حضور زنان در جامعه و فعالیت آنها در مشاغل مردانه و سخت، گفت: تعویض جایگاه زن و مرد در جامعه فقط در حوزه اقتصادی مصادیق بسیاری دارد. و امروزه زنان مشارکت بیشتری تا مردان در حوزه اقتصادی پیدا کرده اند. حضور زنان در حوزه اقتصادی به نوعی احترام گذاشتن به زن و همطراز بودن با مرد است. اما از طرفی نباید فراموش کنیم، که گماردن زن در مشاغل سخت و اموری که به روحیه لطیف زن لطمه می زند؛ به عقیده من جایگاه زن را از آن پایه و لطافت زنانگی دور می کند.

وی با بیان اینکه زن کانون رحمت، لطافت، آرامش و معنا داری نظام خانواده است، خاطرنشان کرد: هرگونه دستور و شیوه‌ای که هرکدام از عبارت‌های لطافت، رحمت، آرامش و ... را از زن بگیرد، قطعا غلط است. به عقیده من حضور گسترده زن در جامعه امروزی، به نوعی طمع صنعتگران برای سود بیشتر و حقوق کمتر است؛ که البته نه به سود زن، بلکه به ضرر زنان هم است.

آسا در پایان گفت: این مسئله آسیب نیست. از طرفی این خوب است که مشارکت زن را پذیرفتیم، اما از جهاتی هم نباید اجازه دهیم زن، مطمع نظام صنعتگری واقع شود. درواقع شاغل بودن زنان نباید باعث و بانی این قضیه شود که خانواده از محبت های زن بی نصیب شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 590459

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/590459/جایگاه-زنان-حوزه-اقتصاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com