جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

محیط‌زیست، جدیدترین سرپوش اقدامات جاسوسی

يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۴
کد مطلب: 590362
مسئولان قضايي از بازداشت معاون رئيس سازمان محيط‌زيست و تني چند از فعالان محيط‌زيستي به اتهام جاسوسي خبر داده‌اند...
محیط‌زیست، جدیدترین سرپوش اقدامات جاسوسی
به گزارش جهان نيوز؛ دادستان تهران دو روز پیش  خبر دستگيري متهمان مرتبط با يک پرونده جاسوسي را اعلام کرد. به گفته وي اين افراد در قالب اجراي پروژه‌هاي علمي و زيست‌محيطي اطلاعات طبقه‌‌بندي در حوزه‌‌هاي استراتژيک جمع مي‌‌کردند.
 
بررسي‌ها حاكي از دستگيري تعدادي از اعضاي هيئت امناي مؤسسه حيات‌وحش ميراث پارسيان هستند. يکي از آنها، مراد طاهباز، تاجر و فعال محيط‌زيست دو تابعيتي ايراني- آمريکايي است که با روي کار آمدن معصومه ابتکار، از آبان  1392 به‌عنوان يکي از شرکاي پروژه حفاظت از يوز شناخته شد. وي يک تاجر بين‌المللي است که علاوه بر ساخت‌وساز در کشورهاي آمريکا و اسرائيل‌، مديريت و توسعه قمارخانه‌‌ در آمريکا را هم در کارنامه فعاليت‌هاي خود دارد.
 
کاووس سيدامامي كه از وي به‌عنوان مديرعامل مؤسسه پارسيان، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه «امام صادق» ياد مي‌شود؛ از ديگر بازداشتي‌ها بود و فرزندش که از فعالان حوزه موسيقي راك است، در اينستاگرام خود خبر داد که پدرش شب شنبه در زندان خودکشي کرده است. کتاب «اخلاق و محيط‌زيست: رهيافتي اسلامي» آخرين کتاب سيدامامي بود که توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در سال 1389 منتشر شد.
 
هومن جوکار، خزانه‌دار و مدير پروژه يوز آسيايي و همسر او به نام نيلوفر بياني که مشاور سابق سازمان ملل در زمينه محيط‌زيست بود و دو نفر ديگر از همکارانش در ميراث پارسيان جزو ساير بازداشت‌شدگان بودند. سپيده کاشاني، اميرحسين خالقي، سام رجبي و طاهر قديريان نيز جزو ساير دستگيرشدگان هستند.
 
مؤسسه «حيات‌وحش ميراث پارسيان» هم در طول فعاليت خود در ايران همواره به ارتباط با سازمان محيط‌زيست خصوصاً در دوران معصومه ابتکار و استفاده از رانت دولتي متهم بوده و حتي گفته مي‌شود جابه‌جايي ابتکار از سوي روحاني نيز به دليل همين موضوع بوده است.
در وب‌سايت مؤسسه ميراث پارسيان آمده كه اين مؤسسه براى کمک به حفظ طبيعت و حيات‌وحش ايران و جلوگيرى از نابودى جانوران اين کشور و زيستگاه‌هاى آنها تشکيل شده است.
 
در اين ميان اما خبر بازداشت كاوه مدني، معاون آموزش سازمان حفاظت محيط‌زيست که به نظر مي‌رسد مرتبط با اين بازداشت‌ها باشد، حائز اهميت است.
 
وي ۳۶ ساله و استاد سابق تحليل سامانه و سياست‌گذاري دانشگاه «امپريال کالج» لندن است. او در «دانشگاه فلوريداي مرکزي» در امريکا هم درس داده و جوايز متعددي در زمينه مهندسي عمران کسب کرده است.
 
دولت يازدهم او را دعوت به کار کرد تا به جنگ بحران آب برود؛ همان بحراني که کاوه مدني سال‌ها در قامت فعال محيط‌زيست در مورد آن هشدار داد و حالا خودش احتمالاً دچار يک بحران شده‌، بحران فرصت‌طلبي‌اي که مقام‌هاي قضايي آن را به‌عنوان همکاري با بيگانگان كشف كرده‌اند.
همين بود که زود در رسانه‌ها جلب توجه کرد. خبرنگاراني که هميشه دنبال طرح موفقيت ايراني‌هاي خارج از کشور هستند، به او جايگاهي براي ارائه نظراتش در نشريات داخلي دادند. سخنراني‌هاي جسورانه‌اش خيلي زود بين محيط‌‌زيستي‌ها آشنا شد. واژه ورشکستگي آب را احتمالاً او بود که بار اول باب کرد؛ به ويژه پس از سخنراني «تد» که در جزيره کيش ارائه داد.
 
مدني مي‌گفت ايران از «سندرم توهم توسعه» رنج مي‌برد و اين از قبل از انقلاب و از زمان بالا رفتن قيمت نفت هم وجود داشته، اما بعد از انقلاب شدت گرفته است. او ايران را با کشورهايي مثل چين‌، امارات و قطر مقايسه مي‌کرد که همه هم و غم خود را صرف ساخت‌و‌ساز کرده‌اند؛ بهترين کارشناسان خارجي را آوردند و پول هم داشتند و مثل ما، تحريم هم نبودند، اما اين توهم و اين فهم غلط از توسعه باعث شد شهرهايي بسازند که هنوز چيزي نشده، ترافيک دارد و آلودگي دارد.
 
مدني به‌طور همزمان، هم در برخي رسانه‌هاي خارجي شناخته مي‌شد و هم در ايران. تلويزيون «الجزيره» انگليسي مستندي به کارگرداني «گلاره دارابي» در مورد بحران آب ايران ساخت و کاوه مدني چهره اصلي آن شد.
 
در دولت اول روحاني، از مدني دعوت شد تا مسئوليت برگزاري اولين کنفرانس بين‌المللي ايران  را درباره تغييرات اقليمي برعهده بگيرد. روحاني که دوباره انتخاب شد، مدني به معاونت مهمي در سازمان محيط‌زيست منصوب شد تا چمدان‌هايش را ببندد و عازم ايران شود.
دستگيري اين افراد از طرف قوه‌قضائيه تدريجي بوده و سه هفته زمان برده است. به گفته مسئولان قضايي اين بازداشتي‌هاي محيط‌زيستي ممکن است ابعاد ديگري هم داشته باشد. آنچه به نظر مي‌رسد اين است که ظاهراً محيط‌زيست، جديدترين پروژه نفوذ و جاسوسي شده است.
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
M.sh
Iran, Islamic Republic of
وقتی رییس سازمان محیط زیست بلافاصله بعد منصوب شدنش به شدت از تراریخته ها دفاع کرده، از همان موقع باید مشکوک میشدیم به این سازمان! ...