کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر لاوروف درباره برنامه موشکی ایران

22 بهمن 1396 ساعت 19:50

وزیر خارجه روسیه اعتقاد ندارد که ایران باید با مذاکره به غربی‌ها ثابت کند که برنامه موشکی‌اش صلح‌آمیز است بلکه این غرب است که باید برای ادعای خود علیه این برنامه، دلیل و برهان بیاورد.


به گزارش جهان نیوز، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز درباره روابط پرتنش فعلی کشورش با ایالات متحده آمریکا و نظر روس‌ها درباره برنامه موشکی ایران سخن گفت.
 
روابط آمریکا و روسیه، پس از انضمام شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین به خاک روس‌ها و با جدی شدن حضور مسکو در معادلات خاورمیانه بخصوص جنگ سوریه، به سردی گراییده است.
 
آخرین تیر به جسد نیمه‌جان این روابط، با موفقیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی شلیک شد؛ موفقیتی که گفته می‌شود حاصل پشتیبانی سایبری و اطلاعاتی روس‌ها از ترامپ و تبلیغ علیه رقیبش «هیلاری کلینتون» بوده است.
 
بنا به گزارش اینترفاکس، لاوروف در تشریح روابط فعلی، ابتدا به انتشار لیست ثروتمندان روسی نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و تهدید به تحریم این افراد اشاره کرد و گفت: «انتشار این لیست، کار مسخره‌ای بود.»
 
وزیر خارجه روسیه در ادامه به تلاش کشورش برای حل اختلافات موجود با آمریکا پرداخت و گفت که روس‌ها تاکنون در موارد متعددی، برای حل این اختلاف پیش‌گام شده‌اند ولی آمریکا به هیچ یک از این ابتکار عمل‌ها پاسخی نداده است.
 
در حالی که «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران از آمادگی ایران برای مذاکره در خصوص «مسائل دیگر» با آمریکایی‌ها در صورت توفیق برجام سخن گفته، طرف‌های غربی کماکان بر بی‌ثبات‌کننده بودن برنامه موشکی و حتی حضور مستشاران نظامی ایران در کنار سربازان ارتش‌های کشورهای درگیر با تروریسم بین‌الملل اصرار دارند.
 
لاوروف به این ادعای غربی‌ها پاسخ داد و گفت: «آنهایی که برنامه موشکی ایران را ثبات‌زدا می‌بینند، باید برای حرف خود استدلالی داشته باشند.»
 
وزیر خارجه روسیه در عوض به اقدامات ثبات‌زدای آمریکایی‌ها در شرق دور اشاره کرد و گفت که در صورت ادامه رفتار فعلی آمریکا، شانس زیادی برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره وجود نخواهد داشت.
 
هیئت‌های حاکمه کره شمالی و جنوبی که از سال 1953 همدیگر را «دشمن» می‌دیدند، در سایه سفر ورزشکاران کره شمالی به همسایه جنوبی برای شرکت در المپیک زمستانی، تا حدودی به هم نزدیک شده‌اند؛ خواهر رهبر جوان کره شمالی هم همراه ورزشکاران به کره جنوبی آمده و با استقبال گرم مقامات ارشد کشور میزبان مواجه شده است.
 
اما در همین حال، «مایک پنس» معاون اول ترامپ که در کره جنوبی به سر می‌برد، علناً از ژاپن و کره خواسته که برای فشار آوردن به کره شمالی به آمریکا کمک کنند.
 
منبع: فارس


کد مطلب: 590347

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/590347/نظر-لاوروف-درباره-برنامه-موشکی-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com