شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۸
به بهانه خلق یک ۲۲بهمن تماشایی دیگر

حضور همیشگی مردم نباید برایمان عادی شود/ امنیت، آشوب، مشکلات و مردم!

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 590309
اگر در بحث امنیت، بعد از آشوب ها و خسارات و تلفات ناشی از آن، امنیت هنوز برقرار است، اینجا هم هرسال مردم مشکلات و قصورها را به پای نظام نمی نویسند و حضور پیدا می کنند.
حضور همیشگی مردم نباید برایمان عادی شود/ امنیت، آشوب، مشکلات و مردم!
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان بابازاده: حدود سه یا چهار سال پیش بود که توفیق حضور در جمعی را داشتیم که یکی از مهمانان آن جمع کوچک، شخص بزرگواری از مسئولان با سابقه بسیج در تهران بود. بحث ها مطرح می شد تا به فتنه 88 و مسئله امنیت رسید. آن بنده خدا می گفت: "فلانی می دانی چرا بعد از آن همه آشوب و تلفات و خسارات فتنه 88 تا غوغاها خوابید، سریعا بعضی ها مرموزانه دم از وحدت و گذشت زدند و اتفاقا بعضی از مردم هم که اطلاعات سیاسی کمتری داشتند، از این صحبت وحدت و گذشت و گفتگو استقبال کردند؟ گفت یک دلیل دارد و آن هم این است که ضریب امنیت در ایران در جوانب مختلف بالاست. حتی بعد از آن حجم آشوب در روزهای مختلف در تهران، باز سریعا امنیت برقرار می شد و مردم زندگی عادی خودشان را ادامه می دادند. نظام همه که مستقر است، نهادها و ارگان ها مشغول هستند و خللی هم وارد نشده است. گفت حالا فکر کنید با این آشوب ها، امنیت برای شش ماه یا یک سال مختل می شد، نظم کشور به هم می ریخت، دشمن برای حمله آماده می شد، دیگر جان، مال و ناموس مردم امنیت نداشت و هزار تبعات دیگر. آن موقع نه کسی جرات داشت دم از وحدت و گذشت این عوامل دشمن بزند و نه کسی به خودش حتی با کمترین قدرت تحلیل سیاسی اجازه حمایت می داد."

دلیل طرح این مسئله و بازخوانی این شنیده آن جلسه، نقطه اشتراک با مسئله ای بود که در راهپیمایی تماشایی 22بهمن به ذهن نگارنده خطور کرد. اینکه مردم در چهل سال گذشته در ایام گوناگون، مقاطع زمانی مختلف، حاکمیت دولت ها و مجلس ها با گرایشات گوناگون و مشکلات کم و زیاد اقتصادی و اجتماعی مانند تبعیض ها و کم کاری ها هیچ موقع حمایشان را از انقلاب، نظام و رهبری دریغ نکردند و خود را موظف به پشتیبانی از این موارد می دانند.

شباهت و اشتراک در همین جاست که اگر در بحث امنیت، بعد از آشوب ها و خسارات و تلفات ناشی از آن، امنیت هنوز برقرار است، اینجا هم هرسال مردم مشکلات و قصورها را به پای نظام نمی نویسند و حضور پیدا می کنند. یعنی در حقیقت می توان حضور حماسی هرسال مردم را همان امنیت تعریف نمود و مشکلات کشور را به همان بحث آشوب ها تشبیه کرد. همان طور که رهبر عزیز انقلاب هم سال گذشته در تذکری به مسئولان بعد از راهپیمایی 22بهمن فرمودند که این حضور گسترده مردم را به پای رضایت مردم نگذارید.

اما دو نکته مهمی که باید گفت این است که اولا اینکه مردم به خوبی جنس و منشأ مشکلات کشور را حس می کنند. کدام مشکل به دلیل قصور و کم کاری است و کدام مشکل خیر. آیا مسئول برای حل مشکل کاری می کند یا به سخنرانی و بخش نامه اکتفا می کند؟

به دونقطه تلاقی این دو بحث هم می توان اشاره نمود. همین مشکلات اجتماعی و اقتصادی بعضا به عنوان زخمی باعث و بهانه ای برای ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور می شود. و دوم آنکه یک دلیل مهم و شاید مهم ترین دلیل امنیت، همین مردم هستند که با حضور در بزنگاه ها امنیت را تضمین می کنند.

در هرصورت باید گفت حضور گسترده مردم در مقاطعی که به حضورشان نیاز هست دلیل نمی شود که مسئولان به خود اجازه دهند -در اصطلاح- با همان فرمان حرکت کنند و تغییری در رویه مدیریتی شان حاصل نشود. و این خلوص و همراهی مردم همچون بحث امنیت نباید یک امر عادی تلقی شود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سامانی
Iran, Islamic Republic of
برای ایران تماشایی...
هوالمعز
اشک و لبخند و خشم
وقتی تصاویر حضور تماشایی هموطنانم را در حماسه ۲۲بهمن امسال دیدم
چشمم پر از اشک شوق
لبم خندان از تحقق اراده خدا
و قلبم مالامال خشم از دشمنان خارجی و برخی خیانتها، بی عرضگیها و ناامیدکنندگان شد.
حال مردم منتظرند ببینند دستگاه قضایی چه میکند با بی کفایتیها و رانتها و فسادها...
باید به تکلیفشان که چندروز قبل ولی امر مسلمین خواستارشد عمل کنند و بترسند از عقوبت کم کاری و سهل انگاری و مماشات!
چون وعده خداست که
ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
و این مردم در یوم الله ۲۲بهمن به نصر خدا آمدند پس قطعا پیروزند و دعا و نفرینشان مستجاب!
زنهار
Iran, Islamic Republic of
خیلی وقته عادی شده
Iran, Islamic Republic of
واقعا عادی شده
چون که اقای روحانی از این حضور مردم استفاده می کنه و اوقات مردمو تو هیمن راهپیمایی تلخ می کنه
احمد
Iran, Islamic Republic of
برخی ها توهم برشان می داردفکر می کنند مردم به خاطر انها به راهپیمایی امدند وخودشان رامحور فرض می کنند.و برای هر کار دم دستی پیشنهاد رفراندوم می دهند به نظرم این افراد تا4سال دیگر نه! تاانتخابات مجلس صبرکنند خواهند دید که آیا مجددا مردم به هم حزبی ها وهم فکرانشان رای خواهند داد هرچند درهمین آشوبهای دیماه اکثرا اعتراضشان به عملکرد هاو عمل نکرد ها بود
Iran, Islamic Republic of
مردم واقعا از حکومت و دولت راضی هستن
ماشالله عجب روز خوبی بود
Iran, Islamic Republic of
به پلاکاردهایی که برای مبارزه با فساد و علیه سهل انگاری واشرافی گری حمل میشد نگاه کنی میفهمی مردم گله مند بودند که اومدند...
کاربر گرامی . با تشکر رعایت اخلاق اسلامی ایرانی از شما دوست گرامی مد نظر است . جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
دولت واقعا همه تلاششو می کنه و رهبری عزیز هم تذکرات لازم رو به قوا دادند
درود بر دولت منتخب و رهبری عزیز
بگو و مگو هاي بي جهت سياسي مسئولين و قدرت طلبي بعضي ها كه براي رسيدن به آن تمام دستاوردهاي نظام را زير سوال بردند . در دل دشمنان اميد واري ايجاد مي كند و به نوعي قصد دخالت در امورات و تصميم گيري هارا دارند . ولي حضور پر شور مردم در مراسمات علي الخصوص 22 بهمن اميد دشمنان را نااميد مي كند واين حضور موجب صيانت از انقلاب و دستاورد خون شهيدان مي شود .
اما دولتمردان نبايد بعد از اين مثل گذشته مشكلات مردم بخصوص مشكل معيشت و مسكن و اشتغال و غيره را فراموش كنند