جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

پیامی مهم برای اسرائیل در جنوب سوریه

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب: 590207
تنشی که در آسمان سوریه و فلسطین اشغالی به سرنگونی یک پهپاد سوریه و یک جنگنده اسرائیل منجر شد، پیام‌های قابل تأملی برای اسرائیلی‌ها در جنوب سوریه دارد.
پیامی مهم برای اسرائیل در جنوب سوریه
به گزارش جهان نيوز، صبح شنبه 21 بهمن (10 فوریه)، رسانه‌های اسرائیلی مدعی ورود یک پهپاد ایرانی به حریم هوایی فلسطین اشغالی شدند. آویخای ادرعی سخنگوی عربی‌زبان ارتش رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر، گفت که یک بالگرد اسرائیلی این پهپاد را ساقط کرده است.
 
دقایقی بعد ادرعی از دو خلبان اسرائیلی خبر داد که مجبور شده‌اند جنگنده اف-16 خود را در آسمان جولان اشغالی ترک کنند تا جان خود را نجات بدهند.  لحظاتی بعد روشن شد که پدافند هوایی ارتش سوریه با تجاوز این جنگنده مقابله کرده و موفق شده آن را با موشک بزند. اسرائیلی‌ها ساعاتی بعد، نوع موشک‌ها را از سامانه «اس.200» اعلام کردند.
 
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که «دشمن اسرائیلی بامداد امروز اقدام به تجاوز به یکی از مقرهای نظامی در منطقه میانی (کشور) کرد و پدافند هوایی سوریه با آن مقابله و بیش از یک پرنده را هدف قرار داده است».




روایت اسرائیلی برای حادثه امروز این است که 1- پهپادی ایرانی وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی می‌شود. 2- پهپاد را یک بالگرد اسرائیلی ساقط می‌کند. 3- اسرائیل به پایگاه هوایی تی.4 در شرق حمص حمله می‌کند. 5- پدافند هوایی سوریه جنگنده اف-16 اسرائیلی را ساقط می‌کند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش کردند که بعد از سرنگونی این جنگنده، اسرائیل به 12 هدف در خاک سوریه حمله کرده که هشت هدف سوری و چهار هدف ایرانی بوده است. گفته می‌شود سکوهای پهپادی در پایگاه نظامی «تی.4» در شرق استان حمص و نقاطی در غرب و جنوب دمشق بخشی از اهداف اسرائیل در این حمله بوده است.



اما «فرماندهی اتاق عملیات مشترک متحدان در سوریه» این روایت اسرائیلی را رد کرد و در بیانیه‌ای گفت «ادعای دشمن درباره ورود پهپاد به حریم فلسطین اشغالی کذب محض است» (جزئیات بیشتر).
 
روایت اسرائیلی،‌ شروع ماجرا را ورود پهپاد به حریم فلسطین اعلام کرد در حالی که روایت اتاق عملیات مشترک این است که چون پایگاه پهپادی در تی.4 نقشی سرنوشت‌ساز در شناسایی مواضع داعش در شرق سوریه و پاکسازی شرق از گروههای تروریستی داشته، اسرائیل و آمریکا این پایگاه را هدف حملات قرار دادند.
 
گذشته از واقعیت ماجرا، یک چیز کاملا روشن است؛ اسرائیل از این پس نمی‌تواند مثل گذشته وارد حریم هوایی سوریه شده و به نقاط نظامی حمله کند چون جنگنده‌هایش ساقط خواهند شد. اسرائیل امروز حمله به نقاط مختلف در سوریه را به بهانه یک پهپاد آغاز کرد اما در نهایت یک جنگنده اف-16 را از دست داد و نزدیک بود یک خلبانش را هم کُشته ببیند یا حتی اسیر !.
 
تبعات این مسئله صرفا به یک جنگنده محدود نیست؛ قطعا قواعد بازی در جنوب سوریه تغییر خواهد کرد. نکته مهم‌تر شاید این باشد که ارتش سوریه در این عملیات پدافندی هنوز از موشک اس.300 استفاده نکرده و با موشک‌های سامانه اس.200 با تجاوز امروز مقابله کرد.
 
قطعا جنگنده‌ای که مقابل یک پهپاد و چند سکوی متعلق به پهپادها هدف گرفته شده، خیلی زود پیام خود را به تل‌آویو مخابره کرد چون در جلسه کابیه امنیتی امروز گفته شده که «آرام شدن اوضاع به نفع اسرائیل است». از همین رو تل‌آویو از آمریکا و روسیه خواست به موضوع ورود کنند و تأکید کرد که اصلا دنبال تشدید وضعیت نیست.
 
اتاق عملیات متحدان در سوریه ضمن بیان این تهدید که «اقدام تروریستی که رژیم صهیونیستی مرتکب شد، از این پس مقابلش سکوت نخواهد شد»، اعلام کرد که «هر تجاوز جدید رژیم صهیونیستی پاسخ دندان‌شکن و جدی دریافت خواهد کرد».
 
همه به خوبی می‌دانند که اسرائیل بعد از این ماجرا مظلوم‌نمایی را آغاز خواهد کرد و با به راه انداختن این جنجال که حضور ایران در جنوب سوریه ثبات منطقه را بر هم خواهد زد و تل‌آویو قبلا به روسیه نیز گفته است که این حضور را تحمل نخواهد کرد، تلاش می‌کند، شکست آشکار امروز خود را اندکی کم‌رنگ کند؛ شکستی که سران این رژیم را قبل از بلندشدن دوباره جنگنده‌ها به سوی اهدافی در سوریه را حتما به تأمل و درنگ بیشتر دعوت خواهد کرد.
 
اسرائیلی‌ها می‌گویند پایگاه تی.4 که پهپاد از آن بلند شده‌، میزبان روس‌ها نیز هست و روس‌ها باید بدانند که اسرائیل حضور بلندمدت ایران در سوریه را تحمل نمی‌کند. اکنون اسرائیلی‌ها باید دریافته باشند که آنکه حملات مکرر اسرائیل در سوریه و کمک این رژیم به تروریست‌های داعش را دیگر تحمل نمی‌کند دمشق و محور مقاومت هستند. این را اتاق عملیات مشترک متحدان در سوریه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد؛ پس وضعیت جنوب سوریه دیگر مانند قبل نخواهد بود و اسرائیل باید خود را با واقعیت جدید وفق دهد.

منبع: فارس
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگت باد اسراییل.