جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

روابط دولت جدید آلمان با روسیه چگونه خواهد بود؟

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 590175
بر اساس توافقات صورت گرفته در زمینه سیاست خارجی، دولت ائتلافی جدید آلمان سیاست سخت گیرانه‌تری در برخورد با اوکراین داشته و به سمت داشتن روابط دوستانه‌تر با روسیه متمایل شده است.
روابط دولت جدید آلمان با روسیه چگونه خواهد بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی می‌نویسد: در آلمان دولت ائتلافی جدیدی در حال شکل گیری است. در میان مفاد مورد توافق احزاب اصلی شرکت کننده در این ائتلاف، از روسیه و اوکراین نیز نام برده شده است. اگر درخواست‌های برلین از مقامات کی‌یف تشدید شده، ظاهرا سیاست جدید در قبال مسکو اصلاح شده و به سمت روابط دوستانه تری سوق پیدا کرده است. حال باید دید چرا؟

در توافقات دست یافته برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان که در آن اتحاد دموکراتیک مسیحی به ریاست "آنگلا مرکل"، اتحاد مسیحیان سوسیالیست و حزب سوسیال-دموکراتیک آلمان حضور دارند، درخواست‌های شدیدالحنی از طرف اوکراینی مطرح شده است. در اولویت‌های سیاست خارجی دولت آینده آمده است که آلمان تنها در صورت اجرای تمامی مفاد توافقنامه مینسک و برخی شروط دیگر، از دولت اوکراین حمایت مالی خواهد کرد. همچنین از مقامات کی‌یف خواسته شده تا به انجام اصلاحات اساسی با هدف مدرنیزه سازی این کشور و مبارزه جدی با فسادمالی ادامه دهند.

سیاستمداران آلمانی از عملکرد دولت اوکراین ناامید شده‌اند
به عقیده کارشناسان، تشدید سیاست علیه کی‌یف از سوی دولت جدید آلمان کاملا قابل پیش بینی بود. "الکساندر رار" کارشناس آلمانی در زمینه مسائل سیاسی به این روزنامه گفته است: «این نظریه که اوکراین قربانی سیاست متجاوزانه روسیه است و باید از آن دفاع کرد، دیگر در آلمان طرفداری ندارد و بسیاری از سیاستمداران آلمانی متقاعد شده اند که دولت اوکراین اصلا تمایلی برای اجرای توافقنامه مینسک برای حل و فصل بحران در شرق این کشور ندارد.»  

به عقیده وی، تمایلات ضداوکراینی بعد از آن در برلین تشدید شد که مقامات کی‌یف پیشنهاد روسیه در مورد استقرار نیروهای حافظ صلح در منطقه دونباس را رد کردند. و آلمان نیز که خود را مسئول تضمین اجرای توافقنامه مینسک می داند، در این زمینه بر دولت اوکراین فشار وارد خواهد کرد. در برلین بر این عقیده هستند که استقرار نیروهای حافظ صلح در دونباس، اقدامی درست و بسیار مهم است.

جایگاه روسیه در سیاست خارجی دولت جدید آلمان
در پیش نویس پیمان ائتلاف سناریویی در زمینه توسعه اتحادیه اروپا وجود دارد که با توجه به مسئله تحریم‌ها، روابط با روسیه نیز مطرح شده است. در مجموع به عقیده کارشناسان، دولت جدید آلمان به سمت عادی سازی روابط با مسکو و بازگشت به دوران «اعتماد متقابل بین اروپا و روسیه» جهت گیری کرده، هرچند همچنان اظهارات تند علیه برخی اقدامات روسیه بطور رسمی در این سند حذف نشده است.

با این وجود، در توافقنامه نیروهای ائتلافی از تمایل برای مشارکت با روسیه با هدف تضمین برقراری صلح در اروپا و تامین استقلال همه کشورها بر اساس اصول سازمان امنیت و همکاری اروپا، صحبت به میان آمده است.
الکساندر رار در این رابطه گفته است: «چنین برخوردی موضع گیری اصولی حزب سوسیال دموکراتیک آلمان است که بر این عقیده می باشد: اروپا نباید بر اساس مخالفت با روسیه ایجاد شود، بلکه روسیه نیز بخشی از اروپاست و باید به همراه روسیه توسعه یابد.»

این کارشناس آلمانی همچنین معتقد است، در صورت عدم توافق بین سه نیروی سیاسی، آلمان دچار بحران جدی خواهد شد و در آن صورت مسئله انتخابات مجدد بین محافل راست گرا و چپ گرا پیش می آید که چپ گرایان، ممکن است آرای بیشتری بدست آورند و دورنمای چنین وضعیتی برای این کشور خطرناک خواهد بود.  
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *