پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

کدام‌ مشاور نمی گذارد دولت‌ صدای‌مردم را بشنود؟

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 589989
دولت، رئیس جمهور و مشاورانش به دور از تعارفات، واقعا چه قدر معتقدند که باید صدای مردم را شنید و بر اساس آن، رویه غلط و ناکارآمد خود را اصلاح کرد؟ آنها با بیان اینکه "باید صدای مردم را شنید"، سعی می کنند خود را از مخاطب اعتراض بودن خارج کنند و توپ را در زمین نظام یا سایر دستگاه ها بیندازند و به فرافکنی ادامه دهند.
کدام‌ مشاور نمی گذارد دولت‌ صدای‌مردم را بشنود؟
به گزارش جهان نيوز،‌ دولت، رئیس جمهور و مشاورانش به دور از تعارفات، واقعا چه قدر معتقدند که باید صدای مردم را شنید و بر اساس آن، رویه غلط و ناکارآمد خود را اصلاح کرد؟ آنها با بیان اینکه "باید صدای مردم را شنید"، سعی می کنند خود را از مخاطب اعتراض بودن خارج کنند  و توپ را در زمین نظام یا سایر دستگاه ها بیندازند و به فرافکنی ادامه دهند.
 
اخیرا دو نظرسنجی منتشر شد. اولی مربوط به دانشگاه مریلند بود که طبق نتایج آن، " ۸۵ درصد از ایرانیان نظر کاملا نامساعدی نسبت به دولت آمریکا دارند و تنها کمتر از یک درصد نظرشان کاملا مثبت بود. همچنین در حالی که از محبوبیت آقایان روحانی و ظریف، 17 و 10 درصد کاسته شده، محبوبیت سردار سلیمانی 17 درصد افزایش یافته و به 83 دصد رسیده است؛ این افزایش محبوبیت نماد اقبال بیشتر مردم به رویکردهای انقلابی مخلصانه و موفق است.
 
تنها ۴/۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند نظام سیاسی نیازمند تغییرات اساسی است و فقط ۸/۸ درصد باور داشتند که باید پول کمتری در کشورشان صرف برنامه موشکی شود. طبق همین نظرسنجی 69 درصد مردم، شرایط اقتصادی را نامناسب می‌دانند. از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر موافق این بودند که دولت باید اقدامات بیشتری را برای مبارزه با فساد و جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی انجام دهد. ".
 
نظرسنجی دوم متعلق به "ایسپا" وابسته به جهاد دانشگاهی و نزدیک به دولت است. بر اساس نتایج این نظرسنجی "۸۰ درصد مردم، مشکلات اقتصادی را مهم ترین عامل نارضایتی از شرایط فعلی و عامل اغتشاش اخیر می‌دانند و فقط ۲ درصد مردم خواستار رفع حصر هستند.
 
69 درصد، بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار، ۳۰ درصد اعتراض به فساد مالی، ۲۰.۶ درصد بی‌عدالتی، ۱۳.۵ درصد قطع حمایت از سوریه و فلسطین، ۹.۷ درصد آزادی بیان و ۲.۳ درصد رفع حصر  را خواسته اصلی شرکت‌کنندگان در تجمعات اعلام کردند. پاسخ 74.8 درصد  به این پرسش که آیا از شرایط اقتصادی رضایت دارید، منفی بوده است. ۴۸ درصد  همین  74 درصد، اعلام کرده‌اند که در هیچ شرایطی در تجمعات شرکت نمی کنند".
 
اما برخی دولتمردان و مشاوران آنها سعی دارند برای پوشاندن ناکارآمدی اقتصادی خود که ریشه در بی عملی، آرزو اندیشی محض و امید بستن به غرب داشت، مطالبات مردم را "فرا اقتصادی و "فرا دولتی" کنند و برای نظام هزینه بتراشند. آقای حسام آشنا (مشاور رئیس جمهور  و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک) در نشست بررسی نظرسنجی ایسپا، ضمن تلاش برای تحریف نتایج نظرسنجی و مصادره به مطلوب آن گفت "  مردم به راحتی تفکیکی میان دولت و نظام قائل نیستند تا بتوانیم بگوییم دولت ناکارآمد است اما نظام دارای مشروعیت است".
 
او با فرافکنی می افزاید "نمی توان در اتاق‌های در بسته تصمیم گرفت و افکار عمومی را مورد توجه قرار نداد. کسانی که افکار عمومی را نادیده می گیرند باید منتظر سیلی‌های محکم‌تری مباشند. از نظر پاسخگویان، این اعتراضات حاصل انباشت مطالبات و نارضایتی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در طول سالها و دهه‌های گذشته بود. [ این دعاوی از کجای نظرسنجی مذکور استخراج شده ؟!!] این اعتراضات مهر اقتصادی خورده اما لایه زیرین آن سیاسی و اجتماعی است [؟!!]... مردم به راحتی تفکیکی میان دولت و نظام قائل نیستند تا بتوانیم بگوییم دولت ناکارآمد است اما نظام دارای مشروعیت است".
 
شگفتی از این تحریفگری هنگامی بیشتر می شود که بدانیم همین جناب آشنا سوم بهمن امسال بلافاصله پس از گفت و گوی تلویزیونی آقای روحانی اقدام به نظرسنجی توئیتری از مردم کرد اما چون نتایج آن، به غایت منفی و نامطلوب بود، پس از چند ساعت، ترجیح داد نظرسنجی را از صفحه توییتر خود حذف کند!! در این نظرسنجی تاقبل از خذف آن، بیش از  7 هزار نفر شرکت کردند که رای 82 درصد به گزینه ضعیف، 14 درصد به گزینه متوسط و 4 درصد به گزینه عالی بود.
 
آیا مشاورانی از این قبیل، صرفا مشکل معرفتی درباره مردم دارند یا علاوه بر این نقصان، دچار مشکلات دیگر هم هستند؟ اواخر بهمن 1394  آشنا در مناظره برنامه نگاه یک با آقای صفار هرندی شرکت کرد. موضوع مناظره نفوذ و ابعاد آن بود. مشاور امنیتی و فرهنگی روحانی در این مناظره  گفت "وقتی شما می توانید محاسبات طرف مقابلتان را بهم بزنید، او به ضرر خود اشتباه می کند و شما بدون پرداخت هزینه بر او غلبه می کنید".
 
او همچنین گفته بود "اگر یک عامل اخلالگر بتواند موفق شود اخلال کند آسیب ها بسیار بزرگ است. بخش دیگری از کار، این است که یک عده ای در کشور برای مسئولان کشور تصمیم سازی می کنند. اگر مشاور امین و دانا نباشد، می تواند مستشیر خود را گمراه کند... اگر یک موسسه راهبردی، برآورد غلطی بدهد، می تواند تصمیمات خطرناکی را موجب شود...نفوذی ها در قوه عاقله نفوذ می کنند. ویروسهایی هستند که روی مغز می نشینند و خطرات بسیار بزرگتری دارند از ویروسهایی که روی پا و دست عمل می کنند".
 
خرداد ماه امسال سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت فردی به جرم جاسوسی که در دفتر آقای آشنا کار می‌کرده، گفت: " فردی توسط وزارت اطلاعات در ارتباط با محل کار این آقا بازداشت شده است. تحقیقات در مراحل ابتدایی است و از بیان جزئیات معذورم. هرکس به عنوان متهم دستگیر می‌شود با حکم قاضی، دادستان یا بازپرس دستگیر می‌شود و اگر برای بازجویی روزها یا هفته‌ها در اختیار وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد حتماً با نظارت قاضی بوده و بازجویی‌ها نیز زیر نظر قاضی است".
 
 آقای  آشنا در واکنشی منفعلانه، ضمن تایید دستگیری فرد متهم به جاسوسی مدعی شد این فرد، از"مرتبطین" با وی بوده و نه "مدیر دفتر  او".  فرض کنیم موقعیت فرد دستگیر شده همان است که آشنا می گوید. اما چرا او ماجرا را برای مردم شفاف سازی نمی کند و توضیح نمی دهد که چه مدت و چگونه با این جاسوس مرتبط بوده و چه مراوده و داد و ستدی با نامبرده داشته است؟ سوال را به نحو دیگری هم می شود مطرح کرد: آیا این فرد فقط جمع آوری اطلاعات می کرده و یا مسئولیت  نفوذ در قوه عاقله را نیز برعهده داشته است؟ 
 
سوال مهم تر: تاکنون چندین جاسوس مرتبط با اطرافیان و دفتر برخی دولتمردان ارشد نظیر جیسون رضائیان، نمازی ها (پدر و پسر)، چیت ساز و ... بازداشت شده اند. عمق واقعی کوه یخ نفوذ  که گاهی تنها نوک آن دیده می شود، چه قدر است؟ این نفوذ چه قدر در ناکارآمد کردن دولت ، ناراضی کردن مردم و تبدیل آن به بی ثباتی موثر است؟

منبع:رجانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عربستان ازسال 2001 تاکنون بزرگترین حامی دولتی تروریسم است...