جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲
اعتراض رسانه آمریکایی به امپراتوری دروغ و جنگ روانی؛

سناریوی تطهیر پهلوی در شبکه «من و تو»

پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۸
کد مطلب: 589882
«... در این شبکه هیچ بحثی درباره سرکوب‌های دوران پهلوی یا اختلاف شدید طبقاتی نمی شود اما سوال اینجاست که اگر همه چیز تا این حد عالی بوده، اصلا چرا نسل قبلی ایران، انقلاب کرده است؟»
سناریوی تطهیر پهلوی در شبکه «من و تو»
به گزارش جهان نيوز؛ نشریه آمریکایی فارن پالیسی (Foreignpolicy) با انتشار یادداشتی به بررسی تلاش شبکه های ماهواره ای همچون "بی بی سی"، "صدای آمریکا" و "من و تو" برای تطهیر چهره حکومت پهلوی، پرداخته است.
 
 
به نوشته فارن پالیسی، شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با ساخت برنامه های متعدد تلاش دارند به جوانان ایرانی که دوران پیش از انقلاب را تجربه نکرده اند، القاء کنند که شاه، مرد بزرگی بود و زمان پهلوی، دوره ای عالی و آرام بوده است.
 
 
در ادامه این گزارش می خوانیم: اغلب ایرانی هایی که پس از انقلاب، این کشور را رها کردند طرفداران شاه بوده اند و بسیاری از آنان ساکن لس آنجلس هستند. در ابتدای دهه 1990 برخی از این افراد تبعید شده شروع به راه اندازی کانال های ماهواره ای برای مخاطبان ایرانی کردند.
 
 
براساس این گزارش، اکنون تعداد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به صورت قارچ گونه افزایش یافته و ده ها تلوزیون ماهواره ای 24 ساعته برای ایرانی ها برنامه پخش می کنند.
 
 
فارن پالیسی افزود: تولید کنندگان و سرمایه گذاران این شبکه ها از طیف های سیاسی مختلفی بودند اما نقطه مشترک همه آن ها مخالفت با جمهوری اسلامی به عنوان یک هویت سیاسی بود.
 
 
این ایستگاه های ماهواره ای در کنار تعداد زیادی از وب سایت ها و ایستگاه های رادیویی فارسی زبان قرار گرفتند و فرهنگ و رسانه را به زمین اصلی جنگ سیاسی در ایران تبدیل کردند.
 
 
بر اساس این گزارش، [آیت الله] "علی خامنه ای" رهبر عالی ایران بارها اعلام کرده که غرب و ایرانیان خارج نشین "جنگ نرمی" را علیه ایران به راه انداخته اند و از رسانه به عنوان ابراز اصلی برای تهاجم استفاده می کنند.
 
 
وی از بسیج و تولیدکنندگان رسانه ای ایران خواسته با برنامه ریزی جدید به جنگ این رسانه های بروند و هجمه آن ها را پس بزنند.
 
 
به باور یادداشت نویس فارن پالیسی اما هنوز رسانه های ایران، از جذابیت کافی برخوردار نیستند و مخاطبان تمایل بیشتری به رسانه های ماهواره ای دارند.
 
 
شبکه های ماهواره ای اخبار و برنامه های سرگرمی را با شیبی به سوی فرهنگ و خواسته های ایران زمان پهلوی تولید می کنند.
 
 
پایگاهی که به صورت ویژه این رویکرد را رهبری و مخاطبان زیادی را جمع کرد، "من و تو" بوده است که کار خود را از سال 2010 در لندن آغاز کرد.
 
 
این شبکه با برنامه های خود تلاش کرد احساسات مثبت نسبت به سلطنت طلبی را برانگیزد. من و تو با پخش فیلم های آرشیوی، فیلم های مستند و عکس ها، تصویر مورد نظر خود از ایران قبل از انقلاب را در ذهن مخاطبان حک می کند.
 
 
این شبکه تصویری نوستالژیک از فرهنگ ایران پیش از انقلاب یعنی زمانیکه حجاب اجباری نبود و زنان می توانستند دامن های کوتاه بپوشند ارائه می دهد.
 
 
من و تو صحنه های پر جنب و جوش از موسیقی زمان قبل از انقلاب با کلوپ های شبانه، الکل و رقص را نشان می دهد.
 
 
در واقع این شبکه، انتقادی نیست بلکه نمایی همراه با اشتیاق را از دورانی به تصویر می کشد که همه چیز در ایران عالی به نظر می رسید، آرام بود و مهمتر از همه سرگرم کننده.
 
 
اما هیچ بحثی درباره سرکوب ها در آن دوران یا اختلاف شدید طبقاتی نشده و تصویری در این باره نمایش داده نمی شود.
 
 
فارن پالیسی افزود: سوال اینجاست که اگر همه چیز تا این حد عالی بوده، اصلا چرا نسل قبلی ایران، انقلاب کرده است؟
 
 
البته مسلم است که فقط من و تو برای ایجاد این احساس از ایران زمان پهلوی کار نمی کند بلکه دیگر شبکه ها مثل بی بی سی و صدای آمریکا نیز در همین جهت تلاش می کنند و به ندرت در این شبکه ها از سرکوب های اجتماعی و سیاسی زمان شاه بحث می شود.
 
 
 

منبع:جام نیوز
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
تطهیر رژیم پهلوی فقط وفقط با عملکرد مسئولین نظام صورت میگیرد ومقایسه این با نظام با رژیم پهلوی.به قول معروف این بازیهای رسانه ای فقط فرار به جلو است چه توسط رسانه های داخلی وچه خارجی.در حال حاضر اکثر افراد بالای 55سال که در رژیم های گذشته وحال بوده اند دارند کم کم میگویند ...