جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
در «سینما دو» مطرح شد؛

«هایلایت» پخته ترین فیلم من است

پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 589812
بازیگر و کارگردان فیلم «هایلایت» با حضور در برنامه «سینما دو» درباره ویژگی های این فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر توضیح دادند.
«هایلایت» پخته ترین فیلم من است
به گزارش جهان نيوز، حامد عنقا مجری و سردبیر برنامه «سینما دو» در آغاز برنامه با بیان اینکه سه روز آخر جشنواره برای اهالی رسانه، فیلمسازها و مردم روزهای نفس گیری است، گفت: این حساسیت برای کسانی که می خواهند بدانند سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم متعلق به چه کسی است، بیشتر است و هر شب یک یا دو فیلم از دایره رقابت حذف می شود.

وی افزود: بحث منتقدین بالا گرفته است و جلسات پرسش و پاسخ در سینمای اهالی رسانه تقریبا پر شور و حرارت در حال انجام است و همه آماده می شوند تا برگزیده های این دوره از جشنواره فیلم فجر معرفی شود.

این فیلمنامه نویس به تلاش ها و زحمات رسانه ها در پوشش جشنواره فیلم فجر اشاره و بیان کرد: باید به همه رسانه ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها یک خسته نباشید بگوییم زیرا نهایت همکاری را با «سینما دو» داشتند و خیلی از مباحث برنامه را پسندیدند و با اشتراک مطالب برنامه، ما را وام دار خودشان کردند. از دوستان فرهنگی نیز بسیار سپاسگزاریم که «سینما دو» را در این چند روز تنها نگذاشتند و کاملا پشتیبان ما بودند.

مجری برنامه سینمایی شبکه دو در مقام زبان رسانه ها و خبرنگاران ظاهر شد و بیان کرد: در این مدت خبرنگاران زیادی گله مند بودند که در جلسات پرسش و پاسخ، با خبرنگارانی که غالبا متعلق به فضای مجازی هستند، روبرو می شوند و فرصت درستی به آنها داده نمی شوند تا سوالات جدی تری را طرح کنند و از این بابت ابراز ناراحتی می کردند که فضای پرسش و پاسخ بعد از فیلم را تبدیل به فضایی برای معرفی فیلم خودشان کرده اند.

در ادامه برنامه مینا وحید و اصغر نعیمی بازیگر و کارگردان فیلم سینمایی«هایلایت» مهمان برنامه تلویزیونی«سینما دو» شدند.

از دستیاری و نوشتن نقد سینمایی تا کارگردانی «بی وفا»
حامد عنقا ابتدا با بیان اینکه نعیمی دوران خوبی را طی کرده و همچنان طی می کند، افزود: در دوران جوانی، نعیمی را به عنوان دستیار برنامه ریزی پر تلاش و پر کار می دیدیم. همچنین خیلی از اهالی رسانه نقدهای نعیمی را به عنوان منتقد، در مجلات معتبر سینمایی خوانده اند. در چنین شرایطی او ناگهان فیلم «بی وفا» را روی پرده برد که کاملا با حرف ها و سابقه خودش متفاوت بود و در ادامه فیلمسازی نیز مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد.

اصغر نعیمی در پاسخ به توضیحات مجری در مورد مسیر فیلمسازی خود، اظهار کرد: معمولا ارزیابی که از کارنامه یک فیلمساز می شود در حالی که ممکن است خیلی وقت ها دقیق باشد، حال و هوا و زمینه هایی را که یک فیلمساز در آن کار می کند مورد توجه قرار نمی دهد.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که در جنبه های نظری و همچنین جنبه های عملی سینما کار کرده ام، اصلی ترین مسئله ای که در مورد سینما برایم اهمیت داشت، نفس سینما و کار کردن در ژانرها بود. در حقیقت آنچه در بدو امر برایم اهمیت داشت، تجربه کردن ژانرهای مختلف بود، زیرا احساس می کردم در شرایطی به سر می بریم که یکی از راه های درستی که می توانیم در آن حرکت کنیم، استفاده صحیح از ژانرها باشد. بر این مبنا فونداسیون فیلم نخستم یعنی «بی وفا» نوشته فرهاد توحیدی را که به شخصه آن را خیلی دوست دارم، طراحی کردم.

«بی وفا» یکی از پرزحمت ترین فیلمنامه ها بود
این کارگردان سینما با دفاع از فیلم «بی وفا» تصریح کرد: این فیلم کاملا بر اساس قاعده های ژانر کمدی رمانتیک ساخته شد و اتفاقا یکی از پر زحمت ترین فیلم نامه ها بود و چندین ماه روی آن کار کردیم. حتی در این زمینه با یکی از منتقدین یعنی نیما حسنی نسب که در این زمینه اشراف دارند، مشاوره می کردیم و نتیجه فیلم گرم و دلنشینی شد که در گیشه نیز موفق بود. مهمتر از گیشه تاثیری را که در درازمدت بر مخاطب می گذارد دوست دارم.

مجری «سینما دو» در ادامه پرسید: آیا فیلم «بی وفا» باعث شد تو را به عنوان یک فیلمساز ژانر بشناساند؟ یعنی بعد از آن از تو خواستند برای کمدی رمانتیک های بعدی فیلم بسازی؟

ژانر نوآر قابل اجرا در فرهنگ ایرانی نیست
نعیمی پاسخ داد: این اتفاق افتاد؛ اتفاقا تهیه کنده فیلم بی وفا خیلی اصرار داشت که در این زمینه کار کنیم اما علاقه و دغدغه ام برای تجربه ژانرهای مختلف، باعث شد فیلم «سلام بر عشق» را بسازم. این فیلم با وجود ساختمان درست و بازیگران صحیح، تجربه ای عجیب بود که به شخصه آن را موفق نمی دانم زیرا متوجه شدم ژانر نوآر که در سلام بر عشق مورد توجه من بوده، به دلیل محدودیت ها قابل اجرا در فرهنگ ایرانی نیست.

عنقا نیز در این خصوص گفت: نمی دانم حضور بازیگران ستاره در این فیلم چقدر به دلیل فیلمنامه و یا چقدر به دلیل دفتری که در آن فیلم تهیه شد، است. خیلی از ما معتقد بودیم بسیاری از فیلم هایی که توسط آقای فرح بخش تهیه می شود، فیلمنامه های خوبی ندارند اما با این حال بازیگران طراز اول در آن فیلم حضور دارند. این یعنی حسین فرح بخش مهره ماری دارد که باعث می شود، بازیگران سینما به او اعتماد کنند.

سردبیر «سینما دو» درباره مینا وحید نیز گفت: مسیری که شما در بازیگری طی کردید خیلی خاص است؛ ابتدا از تلویزیون شروع می کنید و بعد از آن در تله فیلم ها بازی می کنید. پس از آن در سینما به «دوران عاشقی» می رسید و سپس در فیلم کیومرث پور احمد ظاهر می شوید. اصغر نعیمی سابقه زیادی با کیومرث پوراحمد دارد و آیا این موضوع نقطه طلاقی شما و اصغر نعیمی برای پذیرفتن نقش هایلایت بود؟

فوت پدرم باعث شد یک سال و نیم کار نکنم
مینا وحید ابتدا با اشاره به روند بازیگری خود که از «دوران عاشقی» شروع شده، سپس با پور احمد کار کرده و در سریال «شهرزاد» هم حضور داشته است، اظهار کرد: متاسفانه یک اتفاق خیلی بد برای من افتاد و آن فوت پدرم بود. فشار عصبی و روحی زیادی از این ماجرا روی من بود و همین باعث شد حدود یک سال و نیم کار نکنم زیرا خیلی می ترسیدم که کاری را در دراز مدت برای بازیگری متعهد شوم.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی بود که فلیمنامه «هایلایت» برای من فرستاده شد. در ابتدا چون عادت برای بازی در نقش کوتاه سینمایی نداشتم، مطمئن بودم آن را رد خواهم کرد. اما در این بین، یک جلسه با نعیمی کارگردان فیلم گذاشتیم و درباره کیفیت نقش صحبت کردیم و ایشان تاکید کردند با وجود آنکه نقش، نسبتا کوتاه است اما سکانس هایی را شامل می شود که می توان در آن بازی های خاص کرد تا آن حضور کمرنگ را جبران کند.

عنقا نقش مینا وحید را خاص توصیف و بیان کرد: شما جایی گفته بودید، دلیل حضور کمرنگم در سینما و تلویزیون این است که هیچ ابایی از رد کردن پیشنهادات ندارم و سالانه ده ها فیلمنامه را رد می کنم. اگر این نقل قول درست است، هایلایت چه چیزی داشت که آن را رد نکردید.

کارهای زیادی را رد می کنم
بازیگر فیلم «هایلایت» نقل قولی را که از او منتشر شده کامل ندانست و تصریح کرد: این نقل قول به این حالت نبوده اما به هر حال کارهای زیادی را رد می کنم زیرا عجله زیادی برای بازی کردن ندارم و سعی می کنم نقش هایی را قبول کنم که برایم درگیری و چالش ایجاد کند. همانطور که گفتم، پذیرفتن نقش هایلایت فقط به دلیل خود نقش نبود؛ در حقیقت شرایط زندگی ام طوری بود که بعد از یک سال و نیم دوری تصمیم می گیرم به صورت رسمی از خانه بیرون بیایم و در چنین شرایطی هایلایت به من پیشنهاد شد. بر اساس صحبت هایی که با اصغر نعیمی داشتم، قرار شد این نقش، آنقدر پخته شود که ارزش پنج سکانس بازی کردن را داشته باشد.

عنقا نیز با صراحت پرسید: آیا این نقش به آن پختگی که گفته شده بود، رسید؟

وحید پاسخ داد: تا حدودی این اتفاق افتاد اما نه به اندازه ای که انتظار می رفت و در این موضوع کسی مقصر نیست زیرا در سینما آنقدر کمبودها وجود دارد که گاها مجبور می شوید قبول کنید.

عنقا از دلایل کم سر و صدا بودن فیلم و اینکه چرا نعیمی کارگردان اثر هر وقت از او درباره فیلم می پرسند، پاسخ می دهد یک فیلم ساده و عاشقانه است، پرسید و گفت: آنقدر روی این ساده و عاشقانه بودن تاکید کرده اید که ما را به شک انداختید، شاید پشت این سادگی چیزی وجود دارد.

زن خطاکاری که به گناهش اعتراف می کند
نعیمی ضمن تاکید بر اینکه «هایلایت» واقعا فقط یک فیلم ساده عاشقانه است، درباره صحبت های مینا وحید اظهار کرد: طی نشست هایی که با وحید داشتیم، احساس کردم فراتر از ظرفیت و طول نقش، آن چیزی که اهمیت دارد یونیک بودن نقش بود. در واقع این نقش با این بعد حقیقی و واقعی اساسا در سینمای ایران تصویر نشده است. نقش خانم وحید، درباره زن خطا کاری است که به خطا کار بودن خودش اعتراف می کند و معتقد است شاید لایق بخشش هم نباشد.
این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: در گفتگوهایی که با خانم وحید داشتیم، بر روی زمینه هایی با هم بحث کردیم و برخی زمینه ها مورد توافق هر دو بود. از سوی دیگر چون عادت دارم وقتی متنی را می نویسم، در حین فیلمبرداری به آن می رسم، یکسری زمینه ها را به آینده موکول کردم. در همین راستا به بعضی از زمینه های بحث که فکر کردم، احساس کردم در ظرفیت فیلم نیست زیرا خیلی اصرار داشتم فیلم به لحاظ موقعیت ها و لحن، فیلم مینیمالی از آب درآید یعنی احساس می کردم توضیح واضحات می شود و در شان و شخصیت فیلم نیست.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در ساختن «هایلایت» برای من مهم بود، رسیدن به یک لحن کاملا عملگرا در توضیح احساسات و عواطف آدم ها بود و از این نظر، فیلم خیلی برایم اهمیت داشت.

در ادامه عنقا پرسید: از اینکه این فیلم در جشنواره پذیرفته شد، احساس خوبی دارید یا اینکه خیلی برایت اهمیت ندارد؟
«هایلایت» پخته ترین فیلم من است
نعیمی با بیان اینکه نمی توانم بگویم حال معمولی و متوسطی دارم و قطعا خوشحال هستم، تصریح کرد: دو فیلم از چهار فیلمی که ساختم اصلا به جشنواره نرسیدند و در زمان هایی ساخته شد که باید اکران می شدند. البته خوشحال هستم که با فیلم هایلایت در جشنواره حضور دارم زیرا پخته ترین فیلم من است.

کارگردان فیلم های «بی وفا» و «سلام بر عشق»، ادامه داد: هایلایت به صورت مستقل ساخته شده است و به همین دلیل باید از گروه سازنده تشکر کنم.

وی درباره فیلم توضیح داد: در طول این سال ها که فیلم هایی در زمینه خیانت در بعد خانواده بودند، همیشه با زمینه های ذهنی این آسیب روبرو بودیم اما فکر می کنم برای نخستین بار به شکل صریحی به دلیل نیازهای مضمونی به طور عینی با مقوله خیانت در خانواده روبرو هستیم.

عنقا از مینا وحید درباره حال و هوای مردم در حین تماشای فیلم با مردم پرسید که این بازیگر سینما پاسخ داد: فیلم را با مردم دیدم و واکنش ها و حال و هوای آنها در هنگام تماشای فیلم خوب بود. فکر نمی کنم کسی بتواند ادعا کند این فیلمنامه مبحث جدیدی را مطرح نکرده است؛ البته نمی توان موضوع جدیدی در حوزه خیانت در خانواده مطرح کرد اما همان مباحث کار شده را به شکل و جزئیات جدیدی مطرح کردیم.

عنقا که از پاسخ وحید راضی نشده بود، مجددا سوال خود را تکرار کرد و گفت: می خواستم بیشتر درباره واکنش حسی مردم در حین تماشای فیلم بپرسم.

وحید تصریح کرد: نمی توان به صراحت و درستی گفت که نظر مردم درباره فیلم چیست زیرا وقتی بازیگر فیلم را می بینند دور او جمع می شوند و نسبت به بازیگر ابراز محبت می کنند.

عنقا پرسید: از بازی خودت راضی بودی؟

بازیگر فیلم هایلایت پاسخ داد: هیچ وقت کسی نمی تواند ادعا کند از کار خودش راضی است اما می توانم بگویم یک رضایت نسبی دارم. هر فیلمنامه ای ایراداتی دارد اما این فیلمنامه این پتانسیل را داشت که یک فیلمنامه شاهکار باشد.
مجری سینما دو از این فرصت استفاده کرد و بلافاصله پرسید: آیا فیلمنامه شاهکار شد؟
وحید اما پاسخ داد: این سوال خیلی سخت است.

عنقا سردبیر و مجری برنامه سینما که معذوریت مینا وحید در کنار نعیمی کارگردان فیلم برای پاسخ دادن به این سوال را دید، گفت: البته نمی خواهم بین اهالی یک فیلم بحث راه بیاندازم.

مینا وحید بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: اساسا اینکه یک فیلمنامه پتانسیل تبدیل شدن به یک کار بزرگ را داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد.

دنبال ارزش افزوده ای به نام مضمون هستم
حامد عنقا خطاب به کارگردان هایلایت درباره شاخص های این فیلم که باعث می شود مخاطب آن را انتخاب کند، پرسید و نعیمی اظهار کرد: این سوال سختی است چون خیلی اهل تبلیغ کردن درباره کارم نیستم. در کنار ترکیب دلپذیری که بازیگران این فیلم دارند یعنی آزاده زارعی و پژمان بازغی، سام قریبیان، جمشید هاشم پور و مینا وحید، مهمترین شاخص فیلم، داستان و حرف خوبی است که فیلم می زند. معتقدم فیلمی موفق است که وقتی مخاطب از سالن سینما خارج می شود، دیگران را برای دیدن فیلم تشویق کند. فکر می کنم مخاطب امروز فقط به دنبال قصه نیست و به دنبال ارزش افزوده ای که اسمش را مضمون می گذارم، است.

عنقا در انتها درباره کارهای جدید مینا وحید پرسید و این بازیگر گفت: کار جدیدم با عنوان «بانوی عمارت» یک سریال به کارگردانی عزیز الله حمید نژاد و تهیه کنندگی مجید مولایی است که برای شبکه سه سیما ساخته می شود.
گفتنی است؛ «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا در شبهای برگزاری جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت 23:30 از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *