پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جزییات استقراض برای احیای دریاچه ارومیه

پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 589732
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به جزییات استقراض برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر برای اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه حدود ۳ میلیارد دلار نیاز داریم که این مبلغ از طریق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باید تامین شود.
جزییات استقراض برای احیای دریاچه ارومیه
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، طی ماه‌های گذشته مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه بارها، کمبود اعتبارات را مهمترین مانع پیش روی احیای دریاچه عنوان کرده و هشدار داده بودند که در صورت ادامه بی‌نظمی در تامین بودجه ستاد، احیای دریاچه ۴۰ سال طول می‌کشد. به همین علت عیسی کلانتری - مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست -چند ماه پیش پیشنهاد جدیدی را برای استقراض از خارج مطرح کرد و خواستار موافقت دولت با این پیشنهاد شد. چند روز پیش کلانتری خبر داد که دولت با این پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه موافقت کرده است.
 
مسعود تجریشی- مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه - در گفت‌وگو با ایسنا به جزییات مربوط به دریافت این فایناس پرداخت و گفت: برای احیای دریاچه ارومیه در هر سال به مبلغی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم و از آنجا که منبع تامین این مبلغ، ماده ۱۰ و ۱۲ است؛ همواره مشکلاتی در تامین بودجه ستاد وجود دارد. ضمن اینکه چون منابع ماده ۱۰ و ۱۲ برای بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله پیش‌بینی شده، نمی‌تواند محل قابل اعتمادی برای تامین بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید در تامین بودجه پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تاخیری ایجاد شود، تاکید کرد: خیلی از پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه مثل خرید بذر، کنترل غبار، تهیه لوله برای انتقال پساب تصفیه شده به دریاچه و ... نباید به تعویق بیافتند و برای اجرای به موقع هم باید تامین منابع مالی صورت گیرد. برای همین پیشنهاد دریافت فایناس مطرح شد که نیاز به موافقت دولت هم داشت.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه همیشه در همه جای دنیا برخی سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست محیطی هستند، اظهار کرد: در کشور ما نیز این نوع سرمایه‌گذاری‌ها مثل سرمایه‌گذاری برای تصفیه‌خانه‌ها سابقه دارد و بخش خصوصی وارد این نوع فعالیت‌ها شده است.

سرمایه‌گذاران داخلی هم می‌توانند در اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه مشارکت داشته باشند
تجریشی در مورد دریافت فایناس خارجی تصریح کرد: در زمینه فایناس صرفا به دنبال سرمایه‌گذاران خارجی نیستیم بلکه سرمایه‌گذاران داخلی هم می‌توانند در اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه مشارکت کنند. تاکنون از کشورهای آلمان، کره و ترکیه سرمایه‌گذارانی برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده‌اند. به عنوان مثال برای همکاری در زمینه تصفیه پساب‌ها با کره جنوبی صحبت‌هایی شده و از ترکیه برای بهبود وضعیت کشاورزی پیشنهاداتی ارائه شده است.
وی تاکید کرد: مجموعه‌های علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز با هیچ گروهی مذاکرات جدیمان را شروع نکرده‌ایم چون قبل از هر مذاکره‌ای باید مجوزهای لازم از سوی دولت را کسب کنیم و برای دخیل کردن بخش خصوصی در احیای دریاچه باید مجوز دولت را بگیریم.

تجریشی با اشاره به اینکه ‌مجوز دریافت فایناس از دولت گرفته شده است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر این مجوز اخذ شده است و استاندار آذربایجان غربی نیز مجموعه‌هایی را برای همکاری و سرمایه‌گذاری مدنظر دارد . در حال حاضر بسته‌هایی از پروژه‌ را مشخص کرده‌ایم تا در صورت تامین منابع مالی از طریق وام اجرای آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

نیاز ۳ میلیارد دلاری ستاد احیای دریاچه ارومیه
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد مبلغ وام مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: کل بودجه‌ای که برای احیای این دریاچه در نظر گرفته بودیم بین ۵ تا ۷ میلیارد دلار بود و الان برای اجرای پروژه‌های شناسایی شده حدود ۳ میلیارد دلار نیاز است که این مبلغ از طریق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باید تامین شود.

تجریشی در پایان در پاسخ به این پرسش که کدام طرح ستاد در اولویت اجرا قرار دارد، گفت: پروژه‌های مربوط به تصفیه‌خانه‌ها در اولویت اصلی هستند چون آبی است که مصرف می‌شود و ۲۴ ساعته می‌تواند در صورت تصفیه به دریاچه برگردد. بسیاری از کارهای مربوط به این تصفیه‌خانه‌ها انجام شده و در صورت سرمایه‌گذاری در این زمینه و تکمیل پروژه‌، ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده وارد دریاچه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *