کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارسال نامه به رئیس جمهور با موضوع آب خوزستان

18 بهمن 1396 ساعت 17:55

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع خشکسالی، گفت: اکنون تامین آب شرب خوزستان نیز دچار مشکل شده است و این تهدیدات می‌تواند زمینه‌ساز تهدیدات امنیتی و اجتماعی نیز باشد.


به گزارش جهان نیوز، کیامرث حاجی‌زاده در جلسه ستاد بحران که امروز 18 بهمن‌ماه در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به تکالیف دستگاه‌های اجرایی ذیربط وزارت نیرو اظهار کرد: اطلاع‌رسانی مستمر و تقویت مشارکت ذی‌نفعان در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب، مدیریت مصرف آب ذخیره شده در سدهای مناطق بحرانی با اولویت شرب، پرداخت خسارت به کشاورزان از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه کشور و اولویت‌بخشی برنامه‌های لایروبی رودخانه‌ها، از تکالیف دستگاه‌های ذیربط وزارت نیرو است.
 
وی افزود: همچنین محدودسازی کشت‌های بهاره به میزان 25 درصد در مناطق بحرانی، توقف کشت برنج در استان‌های غیر از شمال، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و شبکه‌های فرعی انتقال آب و ... از تکالیف دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تخصیص 100 درصد اعتبارات، طرح‌های مصوب مقابله با خشکسالی جهت به حداقل رساندن خسارت خشکسالی، اتخاذ سازوکار حمایتی لازم برای تأمین منابع به منظور خرید و نصب کنترل آب در مکان‌های مجاز، تخصیص کامل اعتبارات طرح‌های تعادل‌بخشی و... از الزامات سازمان برنامه و بودجه کشور است.
 
حاجی‌زاده ادامه داد: همچنین فعال‌سازی شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان‌ها، بررسی و تعیین تکلیف منابع آبی در اختیار سازما‌ن‌ها و نهادها، جداسازی آب شرب از آب فضای سبز طی دو سال آینده، از الزاماتی است که در ستاد مدیریت بحران کشور برای دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کشور در نظر گرفته شده است.
 
وی تصریح کرد: از فرمانداران خواهشمندم نسبت به برگزاری هفتگی جلسات ستاد خشکسالی اقدام کنند و گزارش خود را هر دو هفته در جلسه ستاد خشکسالی استان ارائه کنند. چهار نامه به وزرای نیرو، کشاورزی، کشور و رئیس جمهور داده و وضعیت استان خوزستان اعلام شده است. همچنین نامه‌هایی به آقای نوبخت و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وام‌های کشاورزان و خسارت‌های وارده ارسال شده است.
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خاطرنشان کرد: شرایط به قدری حاد است که اگر تدبیر خاصی نیاندیشیم، نتیجه نخواهیم گرفت. با یک روحیه جهادی مانند زمان دفاع مقدس، می‌توانیم از این بحران که خوزستان را دچار تنش کرده است، خارج شویم. اکنون آب شرب نیز دچار مشکل شده است و این تهدیدات می‌تواند زمینه‌ساز تهدیدات امنیتی و اجتماعی نیز در استان باشد.
 
حاجی‌زاده گفت: نیاز است که کارها به سمت نتیجه‌بخشی و اثربخشی حرکت کند و تنها با جلسات و نامه‌نگاری نمی‌توان کاری کرد. اگر نتوانیم بدهی‌های خود را در سال گذشته پرداخت کنیم، نمی‌توانیم دوباره از مردم بخواهیم با ما همکاری کنند و باید بدهی‌های خود را از سال گذشته به مردم پرداخت کنیم.
 
وی با بیان اینکه اگر آب نباشد، در زمینه برق نیز دچار مشکل خواهیم شد، عنوان کرد: اگر نتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم، قبل از بحران آب، دچار بحران برق می‌شویم و شاهد مشکلات و تبعات آن خواهیم شد.
 
 همچنین نبی‌الله خون‌میرزایی، فرماندار اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: ما در آبزی‌پروری خوزستان برخلاف سایر برنامه‌های کشاورزی که ممکن است کشت بهاره، تابستانه و پاییزه داشته باشند، تنها یک کشت در طول سال داریم و برخی مزارع ما اکنون حدود 10 تا 20 درصد آبگیری دارند.
 
وی با اشاره به جایگاه مزارع پرورش ماهی در اشتغال خوزستان، گفت: این اشتغال پایدار است و اگر آب تأمین نشود، این اشتغال از دست می‌رود. همچنین اگر بسیاری از مزارع ما زیر کشت ماهی نباشند تبدیل به کانون ریزگرد می‌شوند.
 
فرماندار اهواز با بیان اینکه مزارع کشت ماهی غیرمجاز نیز در سطح اهواز وجود دارند، گفت: مزارع کشت ماهی گردش مالی خوبی دارند و اگر بتوانیم این مزارع را ساماندهی کنیم، کنترل حجمی برای مصرف آب نصب کنیم و تسهیلات ویژه‌ای برای مکانیزاسیون کاهش مصرف آب در نظر بگیریم و ... می‌توان آسیب  را در این بخش نیز برطرف کرد.
 
منبع: ایسنا


کد مطلب: 589625

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/589625/ارسال-نامه-رئیس-جمهور-موضوع-آب-خوزستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com