جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۱

انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین اصلاح طلبی علیه فساد در رژیم پهلوی

مالک شریعتی
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 589148
وقوع انقلاب اول در بهمن‌ماه 57 و انقلاب دوم در آبان‌ماه 58، باعث پاکسازی کامل نظام سیاسی کشور از فساد سیاسی و زدودن چهره ایران از استبداد و استعمار شد.
جهان نيوز - مالک شریعتی: رژیم شاهنشاهی پهلوی مظهر انواع فساد بود؛ فساد سیاسی، فساد اخلاقی، فساد نظامی ـ امنیتی، فساد اقتصادی و فساد فرهنگی ـ اجتماعی. قیام مردم مسلمان ایران علیه تمام این مظاهر فساد و بزرگترین اصلاح‌طلبی دوران معاصر بود و انقلاب اسلامی بزرگترین اصلاح را رقم زد؛ اما اینکه جمهوری اسلامی به عنوان کالبد انقلاب اسلامی در مقابله با هریک از این مظاهر فساد چه عملکردی داشته است قابل بررسی و استدلال است. در بخش اول این بررسی به دو حوزه سیاسی و اخلاقی پرداخته شده است.
الف) حوزه سیاسی
فساد سیاسی دوران پهلوی دو جنبه اصلی داشت: (1) استبداد داخلی و (2) استعمار خارجی؛ حکومت پهلوی نه تنها از مستبدترین حکومت‌های تاریخ و منطقه ما نسبت به مردم خود بود، که دست بیگانگان را برای دخالت در جزئی‌ترین تصمیمات سیاسی کشور باز گذاشته بود. دستورات دیکته شده سفرای آمریکا و انگلیس در ایران در مقاطع مختلف پهلوی مو به مو توسط دربار به مقامات دولتی منتقل و به مجلس به اصطلاح ملی نیز تحمیل می‌شد.
انقلاب اسلامی در گام اول در سال 1357، پرونده استبداد داخلی را در کشور بست و نوع حکومت را از شاهنشاهی به جمهوری اسلامی تغییر داد و مردم را در سرنوشت خویش به طور کامل دخالت داد؛ اما ردپای دخالت خارجی همچنان در گوشه و کنار حس می‌شد و رفت و آمد برخی مقامات دولت موقت به آمریکا یا سفارتش در تهران مشکوک بود. در آبان‌ماه سال 1358 گام دوم انقلاب اسلامی برای بستن پرونده استعمار خارجی با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا آنچنان محکم برداشته شد که از طرف امام راحل، انقلاب دوم نامیده و بزرگتر از انقلاب اول شمرده شد.
وقوع انقلاب اول در بهمن‌ماه 57 و انقلاب دوم در آبان‌ماه 58، باعث پاکسازی کامل نظام سیاسی کشور از فساد سیاسی و زدودن چهره ایران از استبداد و استعمار شد. دستاورد و نتیجه این دو اتفاق مهم را می‌توان در واژه و عبارت استقلال سیاسی خلاصه کرد.
ب) حوزه اخلاقی
درباب فساد اخلاقی در میان هیأت حاکمه رژیم پهلوی و تلاش وافر آنها برای غربی کردن سبک زندگی (بخوانید انحراف اخلاقی) جوانان سخن بسیار گفته و کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی تولید شده است. بسیار بعید است کسی بخواهد و بتواند انکار کند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اراده حاکمان جمهوری اسلامی به جای ترویج فساد اخلاقی، مقابله با مظاهر آن بوده و اساساً یکی از اتهامات علیه انقلاب اسلامی ـ که با تعبیر محدود کردن آزادی از سوی دشمنان تبلیغ می‌شود ـ ممانعت از این‌چنین پرده‌دری‌ها و بی‌بندوباری‌هاست. قمارخانه‌ها، عیاش‌خانه‌ها و شراب فروشی‌ها تعطیل شد و مسوولان با تولید مجلات، فیلم‌ها و کتاب‌های غیراخلاقی برخورد کرده و می‌کنند.
گرچه نمی‌توان انکار کرد که در سال‌های اخیر هجمه دشمنان و مظاهر شیطانی برای ایجاد انحراف اخلاقی در میان مردم و خصوصاً جوانان بسیار گسترده و غیرقابل مقایسه با گذشته است. بروز و نمایش برخی ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه امروز در اثر ابزارهای جدید از ماهواره و اینترنت گرفته تا فضای مجازی است و امروز مطالبه مردم و خانواده‌ها از مسوولان آن است که چرا در زمینه مقابله با این ابزارها عقب مانده‌اند و به طور جدی و ریشه‌ای عمل نمی‌کنند؛ اما در هر حال می‌توان ادعا کرد که کارنامه جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد اخلاقی قابل قبول بوده و احیای هنجارهای اخلاقی و ارتقای آنها با رشد بسیار مواجه شده است.
ج) حوزه امنیتی ـ نظامی
در زمان طاغوت و حاکمیت رژیم شاهنشاهی ـ خصوصاً هرچه به آخر آن نزدیک می‌شویم ـ میزان فساد امنیتی و نظامی کشور بیشتر و عمیق‌تر شد. ساواک سیستم امنیتی رژیم شاه در پیوند کامل با سازمان‌های جاسوسی بیگانگان قرار گرفت و به نوعی به عنوان یک واحد عملیاتی بومی برای سیا و موساد فعالیت می‌کرد؛ رکن دوم ارتش هم کاملاً در اختیار مستشاران نظامی آمریکایی بود و عملاً کشور از لحاظ امنیتی به طور کامل وابسته بود و هیچ اختیاری از خود نداشت.
در بعد نظامی نیز عبارت معروف ژاندارم منطقه بودن ایران پهلوی، عمق فاجعه را نشان می‌داد. ایران تبدیل شده بود به سگ نگهبان آمریکا و نظام سلطه در منطقه بدون آنکه کوچکترین اختیار نظامی از خود داشته باشد. هرجا آمریکا می‌گفت باید ورود می‌کرد و هرجا منع می‌شد حتی به قیمت از دست دادن بخش‌هایی از خاک خود چون بحرین باید چشم بر همه امکانات نظامی خود فرو می‌بست و دم بر نمی‌آورد. ایران آن روز نه تنها توان و اجازه ساخت سلاح نداشت که جزئی‌ترین تعمیرات ادوات نظامی نیز باید توسط کارشناسان غربی در ایران انجام می‌شد.
اما در جمهوری اسلامی حتی در روزهای نداری و هشت سال دفاع مقدس به برکت ایمان و آن استقلال سیاسی که گفته شد و خودباوری مردمی، یک وجب از خاک ایران در دست دشمن نیفتاد. امروز هم که تقریباً صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران از پیشرفته‌ترین‌ها درمنطقه و جهان است. موشک‌های ایرانی کاملاً بومی است و ماهواره نیز در مدار زمین قرار می‌دهند. پیچیده‌ترین تعمیرات نظامی داخل ایران انجام می‌شود و فساد در سیستم امنیتی کشور در پایین‌ترین سطح و فداکاری نیروهای حافظ امنیت مردم در بالاترین سطح خود قرار دارد.
منبع:صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
. کاربر گرامی مطلب شما قابلیت نشر را ندارد. جهان نیوز