شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
وقتي مهدی تاج عمان را اولويت تيم‌هاي ايراني براي ميزباني سعودي‌ها مي‌داند

حراج صداقت در فدراسیون فوتبال

سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۲
کد مطلب: 589017
اجبار يا انتخاب؟ باشگاه‌هاي استقلال و تراکتور مي‌گويند مجبور به بازي در عمان شده‌اند و قطر اولويت اول‌شان براي ميزباني از تيم‌هاي عربستاني بود، آن‌سو اما مهدي تاج ادعاي ديگري دارد.
حراج صداقت در فدراسیون فوتبال
به گزارش جهان نيوز؛ اجبار يا انتخاب؟ باشگاه‌هاي استقلال و تراکتور مي‌گويند مجبور به بازي در عمان شده‌اند و قطر اولويت اول‌شان براي ميزباني از تيم‌هاي عربستاني بود، آن‌سو اما مهدي تاج ادعاي ديگري دارد. او ديروز گفت که عمان انتخاب اول تيم‌هاي استقلال و تراکتور بوده است، ادعايي که تنها با مرور صحبت‌هاي چند روز اخير مديران دو باشگاه استقلال و تراکتور، خلاف آن ثابت مي‌شود!
 
مهدي تاج و فدراسيون فوتبال اين روزها بيشتر از گذشته در مظان اتهام اهمال و کم‌کاري در گرفتن حق ميزباني تيم‌هاي ايراني مقابل نمايندگان سعودي در ليگ قهرمانان هستند. اين انتقادها با خبري که چند روز پيش رسانه‌هاي عربي منتشر کردند، شدت گرفته است. به خصوص كه علاوه بر اينكه تيم‌هاي ايراني از حق ميزباني از سعودي‌ها در تهران محروم شده‌اند، حق انتخاب کشور ثالث را به عنوان ميزبان ندارند و اين در حالي است كه استقلال و تراکتورکشور قطر را براي ميزباني از نمايندگان عربستان انتخاب کرده بودند، اما  با تصميم AFC که با اعمال نفوذ سعودي‌ها اتخاذ شده، اين دو تيم بايد در عمان به ميدان بروند، بدعتي عجيب که خيلي‌ها آن را مربوط به ديپلماسي ضعيف فدراسيون فوتبال مي‌دانند و مي‌گويند تاج و همکارانش در اين زمينه نتوانسته‌اند از منافع ملي کشور دفاع کنند. 
 
پس از چند روز سکوت، مهدي تاج ديروز در واکنش به اينکه تيم‌هاي ايراني، قطر را به عنوان ميزبان انتخاب کرده‌اند، اما  AFC عمان را براي نمايندگان ايران در نظر گرفته است در ادعايي قابل تأمل گفت، عمان انتخاب اول تيم‌هاي ايراني بوده است. تاج در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا در اين‌باره مي‌گويد: «قبلاً ما عمان را به عنوان ميزبان انتخاب کرده بوديم، اما مسئولان فدراسيون فوتبال اين کشور در زمان مشخص جواب ما را ندادند و بعد از آن  AFC با عمان رايزني کرد که ميزباني ما را قبول کند، ولي عمان هنوز هم جواب ما را نداده و فقط به  AFC نامه نوشته است.»
 
 صحبت‌هاي تاج در ادامه جالب‌تر هم مي‌شود: «وقتي دو باشگاه ما، عمان را براي ميزباني انتخاب کردند عمان جوابي نداد و ما به  AFC نامه زديم که قطر را مي‌خواهيم. شخصاً با شيخ احمد، رئيس فدراسيون فوتبال قطر صحبت کردم. يک روز بعد از نامه ما، قطر با درخواست‌مان موافقت کرد، اما موافقت آنها يک روز ديرتر از موافقت عمان بود. AFC  با عمان رايزني کرده بود و عمان نيز پذيرفته بود كه ميزبان ايران باشد.» 
 
تناقض‌گويي در صحبت‌هاي تاج وقتي آشکارتر مي‌شود که او در اين مصاحبه از اعتراض ايران به انتخاب عمان براي ميزباني برابر تيم‌هاي عربستاني خبر مي‌دهد، آن هم در شرايطي که وي در چند خط بالا در گفته‌هايش عنوان کرده که عمان انتخاب اول باشگاه‌هاي ايراني بوده است، ادعايي که اگر صحت داشته باشد، جاي اعتراضي به تصميم جديد کنفدراسيون فوتبال آسيا باقي نمي‌گذارد. با اين حال تاج عنوان مي‌كند: 
«AFC در ابلاغيه‌اي عمان را به عنوان ميزبان تيم‌هاي ايراني اعلام کرده است، موضوعي كه اعتراض خودمان را نسبت به آن اعلام کرده‌ايم.»
  
رد ادعاي تاج توسط استقلال و تراکتور
 
اثبات خلاف‌گويي رئيس فدراسيون فوتبال درباره انتخاب عمان به عنوان اولويت اول نمايندگان کشورمان در آسيا زياد سخت نيست، کافي است صحبت‌هاي چند روز گذشته مسئولان باشگاه‌هاي استقلال و تراکتور را مرور كنيم، صحبت‌هايي که نشان مي‌دهد برخلاف ادعاي تاج، قطر اولويت تيم‌هاي ايراني بوده نه عمان. پس از مصائبي که تيم‌هاي ايراني سال گذشته در عمان براي ميزباني از تيم‌هاي عربستاني داشتند، آنها تصميم گرفتند براي فصل 2018 اين گزينه را از بين اولويت‌هايشان خط بزنند. منصوريان که فصل گذشته با استقلال در آسيا حضور داشت، در اين باره گفته بود: «بايد آسياي ميانه يا آسياي بالا را به عنوان ميزباني بازي‌هايمان انتخاب مي‌کرديم و فضا را براي تيم‌هاي عربستاني مي‌بستيم تا رفت و آمد آنها هم سخت شود. همان دلهره‌اي را که پرسپوليس در عمان داشت، ما هم داشتيم، چراکه کل ورزشگاه تيم الهلال را تشويق مي‌کردند، چون مرز بين عمان و عربستان بسيار نزديک است. الان نمي‌دانم چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد، اما در عمان دماي هوا 50 درجه بالاي صفر و رطوبت 80 درصد است. بنابراين تيم‌هاي ايراني آمادگي بازي در عمان را ندارند، به هر حال انتخاب عمان به عنوان کشور ثالث توسط ايران اشتباه بزرگي بود.»
افتخاري، مديرعامل باشگاه استقلال هم پس از انتخاب عمان به عنوان ميزبان بازي با الهلال عنوان كرده بود: «ما نخواستيم عمان و مسقط را به عنوان کشور ثالث انتخاب کنيم، چون براي حضور هوادارانمان دشوار بود، براي همين قطر را قطعي کرديم تا آنجا ميزباني کنيم. البته عربستاني‌ها شيطنت مي‌کنند، اما ما زير بار نخواهيم رفت.» 
تراکتور هم که در فصل جديد با تيم‌هاي عربستاني همگروه شده در نامه‌اي به فدراسيون فوتبال از انتخاب عمان انتقاد کرد. در بخشي از اين نامه با انتقاد از انتخاب عمان آمده بود: «بر موضع باشگاه تراکتورسازي جهت ميزباني از تيم الاهلي عربستان در شهر دوحه قطر تأکيد مي‌گردد.» با رد صحبت‌هاي تاج درباره انتخاب عمان به عنوان اولويت اول استقلال و تراکتور به نظر مي‌رسد وي قصد دارد ناکارآمدي ديپلماسي فوتبال را در مواجهه با اعراب با طرح يک مسئله نادرست توجيه کند، توجيهي که خيلي زود عدم صدق آن آشكار شد. 
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *