پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آیا اروپا و آمریکادر آستانه جنگ اقتصادی هستند؟

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب: 589004
بروکسل با وجود اینکه خواهان وقوع جنگ تجاری با آمریکا نیست اعلام کرده است که به سیاست های اقتصادی خصمانه ترامپ در قبال تولیدات اروپایی واکنش سریع مناسبی نشان می دهد.
آیا اروپا و آمریکادر آستانه جنگ اقتصادی هستند؟
به گزارش جهان نيوز،  بعد از اعلام ترامپ برای قراردادن تعرفه گمرکی بالا برای کالاهای اروپایی حالا کمیسیون اروپایی هم به این تهدیدها واکنش نشان داده است. البته در بروکسل هیچ کس خواهان جنگ اقتصادی با آمریکا نیست؛ اما ظاهرا این جنگ در آستانه شکل گیری است.


حالا بروکسل به اظهارات خشن ترامپ پیام روشنی را ارسال کرده است. کمیسیون اتحادیه اروپا به آمریکایی ها گفته است که با روشی مناسب و سریع به آمریکا واکنش نشان خواهد داد اگر واشنگتن در را بر روی تولیدات اروپایی ببندد. البته کمیسیون اروپایی هنوز لیست آماده ای از تولیدات آمریکایی که در واکنش به سیاست های خصمانه آمریکا در قبال تولیدات اروپایی می خواهد در لیست تعرفه گمرکی خود قرار دهد ارائه نداده است.

حالا کارشناسان بخش تجاری اروپا باید ده ها هزار مورد از محصولات آمریکایی را مورد ارزیابی قرار دهند تا ببینند در کجا می توانند ضربه دردناکی به آمریکا بزنند بدون اینکه اقتصاد اروپا صدمه ببیند. هنوز در بروکسل این کار انجام نشده است. البته در گذشته هم اروپاییان این گونه تهدیدات را علیه آمریکا به کار برده اند. وقتی که در سال 2002 رئیس جمهور وقت آمریکا جورج بوش تعرفه ها بر فولاد اروپا را تا 30 درصد افزایش داد اتحادیه اروپا هم تهدید بر اعمال تحریم علیه آب پرتقال های آمریکایی کرد. در آن زمان دولت آمریا کوتاه آمد.

کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در این باره هشدار داده است که یک جنگ تجاری بین اروپا و آمریکا برای تمام جهان بسیار تاسف بار خواهد بود.

پیر دفرین، کمیسر اسبق تجارت اتحادیه اروپا نیز این طور استدلال می کند که در یک جنگ تجاری کسی نمی تواند پیروز شود. این جنگ مانند جنگ جهانی اول است که هر کسی شکاف هایی ایجاد می کند و بنابراین از حرکت باز می ایستد.

دفرین تصریح کرد که تا زمانی که آمریکا سیستم اجتماعی مناسبی نداشته باشد این کشور همواره به سوی اقتصاد حمایتی گرایش خواهد داشت. وی خواستار تغییر سیستم در آمریکا شده و البته در زمان قابل پیش بینی آن را واقع بینانه ندانست.

"ویرتشافتز ووخه" آلمان در ادامه به اتکای اروپا در این شرایط بر تجارت آزاد با کشورهای مختلف اشاره کرده و نوشت: در روز سه شنبه کمیسر تجاری اتحادیه اروپا با همکاران خود از کشورهای برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اوروگوئه دیدار می کند تا شرایط برای عقد قرارداد تجارت آزاد را فراهم کند. مذاکرات اتحادیه اروپا برای عقد قراردادهای تجارت آزاد با دیگر کشورها این روزها بی سابقه است؛ چرا که اروپاییان می دانند از بازارهای جهانی باز سود می برند.

رویکرد اروپا در قبال مسئله تجارت بر خلاف رویکرد ترامپ با شعار اول آمریکا و تنها توجه به منافع اقتصادی خود است.

کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا بر این عقیده است که تمام دنیا نگران این مسئله هستند که ایالات متحده از عرصه تجارت جهانی خارج شود. در بروکسل و همچنین در ژنو و در سازمان تجارت جهانی کارشناسان با نگرانی به این مسئله می نگرند که آمریکا معماری تجاری سابق را تضعیف می کند.

در این میان اقتصاد آلمان هم با دیده شک وتردید بیشتری به سیاست های اقتصادی ترامپ می نگرد.

روزنامه ویرتشافتز ووخه آلمان در بخش پایانی این گزارش خود می نویسد که خطر تشدید تنش ها بین آمریکا و اروپا در عرصه اقتصادی واقعی است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *