پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

عربستان، نخست‌وزیر لبنان را تهدید کرد

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 588982
یک روزنامه سعودی گزارش داد که مقامات ریاض، از نزدیک شدن نخست‌وزیر لبنان، متحد خود در بیروت، به ترکیه ناخرسندند و او را تهدید به مجازات کرده‌اند.
عربستان، نخست‌وزیر لبنان را تهدید کرد
به گزارش جهان نيوز، عربستان سعودی بتازگی متحد سیاسی خود در بیروت را تهدید کرده است که نباید به ترکیه نزدیک شود.
 
روزنامه الکترونیک «ایلاف» که از لندن بروزرسانی می‌شود و به طور غیرمستقیم، منتسب به عربستان سعودی است، گزارش داد که افراد مطلع از تحولات لبنان و تحرکات سعد الحریری و سفرش به ترکیه می‌گویند که «سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان از عربستان دور شده و به سوی ترکیه در حرکت است».
 
این منابع گفته‌اند که سفر اخیر سعد به ترکیه نه صرفا برای هماهنگی سیاسی و کمک به لبنان، بلکه در چارچوب موضعگیری اهل سنت لبنان در زمین بازی اخوانی ترکیه بود.
 
این منابع که هویت آنان روشن نیست، به ایلاف گفتند: ترکیه مثل ایران است. تلاش می‌کند نفوذ خود در خاورمیانه و آفریقا را بازیابد. تلاش می‌کند از هر خلأ و فرصتی که ایران به جای می‌گذارد یا نمی‌تواند وارد آن شود، استفاده کند».
 
این منابع توضیح دادند که «سعد الحریری تلاش می‌کند وزنه‌ای ضد ایرانِ شیعه، وارد لبنان کند و این کار را با ترکیه انجام می‌دهد. او این کار را پس از آن آغاز کرده که متقاعد شده که عربستان دیگر بی‌چشمداشت از او حمایت نمی‌کند».
 
ایلاف همچنین نوشت که یک مسئول سعودی اخیرا با یک وزیر لبنانی تماس گرفته و به او گفته که «حرکت سریع الحریری به سوی ترکیه، برایش گران تمام خواهد شد چون عربستان برای او و لبنان هیچ چیزی کم نگذاشته است».
 
اختلافات میان عربستان و سعد الحریری که متحد این کشور در بیروت به حساب می‌آید، از نوامبر گذشته افزایش یافت. نخست‌وزیر لبنان نوامبر 2017 در سفری غیرمنتظره به عربستان رفت و یک روز بعد در چهارم نوامبر به شکلی ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد.
 
ناظران سیاسی این اقدام غیرمنتظره را ناشی از فشار عربستان بر سعد الحریری دانستند و رسانه‌ها بعد از آن از بازداشت و اقامت اجباری سعد الحریری در عربستان سخن گفتند امری که حزب‌الله لبنان نیز به نوعی آن را تأیید کرد و حتی رئیس جمهور لبنان به عربستان ضرب الاجل داد تا او را به لبنان بازگرداند.
 
سخنان سعد الحریری از آن جهت غافلگیرکننده بود که او یک روز قبل از سفر ناگهانی به عربستان با علی اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر ایران در بیروت دیدار و اعلام کرد که ایران از ثبات لبنان حمایت می‌کند.
 
با این حال، سعد الحریری تحت فشار لبنان و فرانسه و افکار عمومی دو هفته بعد به پاریس رفت و از آنجا به بیروت بازگشت و اندکی بعد پس از رایزنی‌ با دیگر مسئولان دولت لبنان، سرانجام یک ماه بعد از استعفا، استعفای خود را رسما پس گرفت اما این مسأله میزان اختلافات میان ریاض و سعد الحریری را فاش کرد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *