سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

خانه خدا؛کانون شکل گیری انقلاب اسلامی

يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 588407
مساجد از کانون های مهم شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی در ایران بوده اند.
خانه خدا؛کانون شکل گیری انقلاب اسلامی
به گزارش جهان نيوز، مگر می شود که در جهان رویدادی اسلامی رخ دهد و مسجد نقشی در آن نداشته باشد. مگر می شود که صدای آزادی خواهی در قسمتی از کره خاکی طنین انداز شود و مسجد به عنوان پایگاه شکل گیری انقلابی مهم، در آن نقش آفرینی نکند. از صدر اسلام تا الان همه اتفاقات مهم اسلامی، بر پایه انسانیت در کانون مکانی با عنوان مسجد صورت گرفته است.

بیایید به سال ها قبل در کنجی از تاریخ و فرسنگ ها آن طرف تر از سرزمین خودمان برویم. زمانی که پیامبر اکرم(ص) در مکه، نوای اسلام را سر دادند و صدای ایشان به گوش کفار این شهر خوش نیامد. همان موقع بود که رسول خدا (ص) موضوع هجرت از مکه به مدینه را مطرح کردند.

زمانی که رسول خدا (ص) وارد مدینه شدند، بلافاصله مسجدی تاسیس کردند که همان مسجد سر منشأ تحولات بزرگ در تاریخ اسلام شد. بسیاری از جلسات در این مسجد که قبا نام داشت، میان مسلمانان و پیامبر (ص) تشکیل می شد. بنابراین اسلام برنامه هایش را به شکلی ترتیب داد که بنیان اتفاقات مهم از مسجد سرچشمه بگیرد. پس هر آنچه در پرتو اسلام، در طول تاریخ رخ داده است، به گونه ای زلفی با مسجد گره زده است.

حالا، وقتی که از انقلابی سخن می گوییم که سردمدارانش از فعالان حوزه علمیه و پیروان سر سخت مکتب تشیع هستند، از خانه خدا و نقش موثر آن هم سخن به میان می آید.

بیاییم به سال 42 هجری شمسی؛ هنوز کسی انقلاب اسلامی را جدی نمی گرفت و همه تصور می کردند، شورشی شکل گرفته که به زودی حکومت، گرد و خاک هایش را می خواباند اما این طور نشد؛ چرا که همه چیز از مسجد و برگرفته از حرکت موسس اسلام و در سالروز شهادت سید الشهدا شکل گرفته بود. هر چند سر و صدای مخالفان از مدت ها قبل شنیده می شد.

13 خرداد 1342 در مسجد اعظم قم، روح الله موسوی خمینی (ره) سخنرانی بر ضد حکومت محمد رضا پهلوی ترتیب داد که دو روز بعد منجر به دستگیری این روحانی معترض شد.

فروردین سال بعد حضرت امام خمینی (ره) به محض آزادی از زندان، برای خنثی کردن تبلیغات و شایعات نظام پهلوی مبنی بر تفاهم علمای اسلام با این نظام، باز هم در مسجداعظم باحضور طبقات مختلف مردم سخنرانی کرد.

ظاهراً مسجد و این روحانی پرشور قرار بود در کنار هم، پایه های حکومت وقت را سست کنند و با زندان هم نمی شد، این روحانی میانسال را متوقف کرد.

جالب تر اینکه بسیاری از فعالیت های نیروهای مردمی، گفت و گو و آماده سازی های حرکات انقلابی از جمله نوشتن اعلامیه ها و حتی جذب و ساماندهی نیروها، در مسجد شکل می گرفت. برای مثال در سال ۱۳۴۹ در مجلس درگذشت آیت الله حکیم مرجع تقلید -که در مسجد جامع تهران برگزار شد- عده ای از مبارزان و روحانیان حضور داشتند. حجت الاسلام مروارید در خصوص شرایط مجتهد و مرجع تقلید سخنرانی کرد و اعلامیه را قرائت کرد که در آن علمای قم راجع به گزینش امام خمینی(ره) به عنوان مرجع تقلید به اتفاق نظر رسیده بودند. همچنین در خصوص فعالیت های انقلابی و تظاهرات گفتگوهایی میان مبارزان شکل گرفت.

همچنین مرگ ناگهانی سید مصطفی خمینی، فرزند امام خمینی(ره) در نجف اشرف، سبب شد که مراسم ختم فراوانی برای آن مرحوم در مسجدهای سراسرکشور برگزار شود. در این مجالس سخنرانی های تندی علیه شاه انجام شد.

در ادامه، به مساجدی که در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و در آنها اتفاقات مهم در خصوص انقلاب اسلامی رخ داد، اشاره می کنیم.

مسجد سید به امامت آیت الله طاهری و مسجد امام علی(ع) در اصفهان: در این مساجد سخنرانی های شهید مطهری و شهید بهشتی برگزار می شد.

مسجد جامع کرج: در این مسجد گروهی به نام «المراقبون» که کارهای سیاسی و فعالیت های انقلابی داشتند، فعالیت می کردند. از آن مهم تر سخنرانی مقام معظم رهبری در این مسجد پیش از انقلاب است که موجب شد که شهربانی ایشان را از سخنرانی در این شهر منع کنند.

مسجد هدایت تهران با سخنرانی های آیت الله طالقانی، مسجد جلیلی تهران با فعالیت های بی وقفه آیت الله مهدوی کنی، مسجد شیخ عزیز الله تهران با خطابه های عمیق مرحوم فلسفی و مسجدهایی که در مشهد بودند، به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، شهید هاشمی نژاد وآیت الله واعظ طبسی اداره می شد.

مسجد دانشگاه تهران که جوانان انقلابی دانشجو در آن فعالیت می کردند.

مساجد آتشی ها و رضای شیراز: امام جماعت مسجد آتشی ها، حجت الاسلام سید علی محمد دستغیب و امام جماعت مسجد رضا، برادر ایشان یعنی حجت الاسلام سید علی اصغر دستغیب بود.
علاوه بر مساجدی که در بالا ذکر شد، می توان از مسجد جامع کرمان، مسجد قیزللی مسجد، مسجد قبا با فعالیت های شهید آیت الله دکتر مفتح، مسجد امیر المومنین (ع) به امامت آیت الله موسوی اردبیلی، مسجد رستم به امامت حجت الاسلام شاه آبادی، مسجد ارک، مسجد لرزاده، مسجد جاوید، مسجد بازار، مسجد صاحب الزمان(ع)، مسجد همت تجریش، مسجد امام خمینی، مسجد آذربایجانی ها، مسجد الجواد(ع)، مهدیه تهران، مسجد روضه محمدیه و مسجد حظیره یزد نام برد که کانون مبارزه با رژیم پهلوی بودند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *