جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توطئه جدید عربستان و امارات در جنوب یمن

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 588224
در رسانه های منطقه ای القاء می شود که درگیری های جنوب یمن بین نیروهای تحت حمایت عربستان با نیروهای تحت حمایت امارات است، اما به نظر می رسد ریاض و امارات در پشت صحنه برنامه دیگری را دنبال می‌کنند.
توطئه جدید عربستان و امارات در جنوب یمن
به گزارش جهان نيوز، با وجود گذشت سه سال از تجاوز عربستان و امارات به یمن این روزها جنوب این کشور نیز به صحنه درگیری های گسترده تبدیل شده و این بار متجاوزان به یمن رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند. در این درگیری ها شماری نیز کشته شده اند. اما واقعیت این ماجرا چیست؟
 
هفته گذشته گروهی موسوم به «رهبران جنوبی یمن» و «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارند، در اعتراض به «فساد» مسئولان دولت مستعفی وابسته به عربستان، نشستی در «عدن» برگزار و در این شهر حالت فوق‌العاده اعلام کردند.

رهبران جنوبی در این جلسه خواستار براندازی دولت «منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن شدند. در این نشست بیانیه‎ای با عنوان «حالت فوق‌العاده» در عدن و آغاز تدابیر برای «براندازی دولت قانونی» به ریاست «احمد بن دغر» پس از متهم کردن او به «فساد» صادر شد. شورای انتقالی جنوب یمن به منصور هادی تا روز یکشنبه (8 بهمن) برای انحلال کابینه به ریاست احمد عبید بن دغر مهلت داده بود و اکنون با اتمام این ضرب الاجل اوضاع جنوب یمن بسیار ملتهب شده است.

گزارش ها حکایت از درگیری بین نیروهای شورای انتقالی یمن با نیروهای منصورهادی دارد. شورای انتقالی جنوبی یمن در ماه می سال گذشته با حمایت امارات تشکیل شد و یکی از اهداف اصلی این شورا اجرای طرح جدایی جنوب یمن از شمال این کشور است. تشکیل جریان حکومتی موازی به وسیله امارات در برابر دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان است باعث تقابل ریاض و ابوظبی شده که در طول سه سال گذشته جنگ علیه یمن را رهبری کرده اند.
در شرایطی که تظاهرات و درگیری ها برای برکناری دولت منصورهادی در جریان است، احمد بن دغر، نخست وزیر عبدربه منصور هادی، که در عدن مستقر است، در واکنش به درگیری های عدن اعلام کرد که علیه دولت «قانونی» یمن کودتا شده است. بن دغر ضمن درخواست از ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای نجات عدن گفت: امروز امارات باید در خصوص این مسأله تصمیمی بگیرد.

با این اوصاف نگرانی‌ها درباره انفجار نظامی عدن بالا گرفته است، چرا که شورای انتقالی جنوب به رهبری عیدروس الزبیدی برای کنترل بر این شهر تلاش می‌کند و احتمال سناریوی درگیری داخلی وجود دارد، به ویژه اینکه گزارش شده که نیروهای جنوب توانسته‌اند دفتر دولت یمن را که پایگاهی موقت در بندر عدن ایجاد کرده، تحت تسلط خود درآورند. همچنین نیروهای شورای انتقالی ده ها نفر از عناصر وابسته به دولت مستعفی را بازداشت کرده اند. برخی منابع نیز گفتند که کاخ ریاست جمهوری در منطقه «کریتر» توسط نیروهای شورای انتقالی جنوب به توپ بسته شد.

پشت پرده درگیری عربستان و امارات در جنوب یمن
در حالی که در رسانه های منطقه ای القاء می شود که درگیری های جنوب یمن درگیری بین نیروهای تحت حمایت عربستان با نیروهای تحت حمایت امارات است، به نظر می رسد ریاض و امارات اهداف دیگری را به صورت پنهانی دنبال می کنند. در این ارتباط مهمترین احتمالی که کارشناسان ارائه داده اند تلاش عربستان و امارات برای تجزیه یمن است.
در واقع طبق این دیدگاه این دو کشور سعی دارند با پررنگ کردن اختلافات خود بر سر مناطق نفوذ زمینه را برای درگیری بین نیروهای خود فراهم کنند تا بدین وسیله طرح تجزیه یمن رسما آغاز شود. برخی از کارشناسان این اقدام را راه حل عربستان  و امارات برای فرار از بحران یمن می دانند. طرح تجزیه یمن پیش از این هم پس از به قدرت رسیدن منصور هادی تحت پوشش تقسیم یمن به شش اقلیم فدرالی از شورای همکاری خلیج فارس بر اساس نظر عربستان در اوایل سال 2014  به کنفرانس گفتگوی گروه های یمنی پیشنهاد شده بود که مورد قبول هادی قرار گرفت و اقلیم حضر موت و عدن جز این شش اقلیم بودند.

این مسئله را مجتهد افشاگر معروف سعودی نیز گفته است. وی معتقد است بر عکس این که گفته می شود امارات و عربستان در عدن جنگ نیابتی دارند، این دو هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. به گفته مجتهد، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با یک نقشه واضح از ابتدا قصد جدایی مجدد یمن جنوبی را داشت و در این جهت یک گروه مسلح از جدایی طلبان تشکیل داده و آنها را آموزش داد و مسلح کرد و محمد بن سلمان از همه این اتفاقات با خبر بود.

بر اساس اظهارات مجتهد، محمد بن سلمان در ابتدای جنگ، و هنگامی که تصور می کرد حوثی ها پس از دو هفته نابود می شوند، خواستار یمن متحد بود، اما وقتی شکست سنگینی خورد دیگر حساسیتی نسبت به جدایی جنوب یمن نشان نداد، حتی محمد بن زاید توانست او را راضی کند که به سرکوب حوثی ها در شمال یمن مشغول باشد و جنوب یمن را به امارات بسپارد. مجتهد در نهایت می گوید: خلاصه ماجرا این است که عربستان و امارات هیچ اختلافی برای تقسیم یمن ندارند اما بن سلمان در برابر یک بن بست فاجعه‌بار قرار گرفته است.

با توجه به راهبرد کلان آمریکا، صهیونیسم و وابستگان منطقه ای آنها مبنی بر کوچک سازی کشورها و دولت های منطقه، به نظر می رسد که تحولات یمن به سمتی پیش می رود که تجزیه این کشور بسیار محتمل است و عربستان و امارات پس از شکست در برابر انقلابیون این کشور اکنون به آخرین حربه خود یعنی تجزیه یمن و جدایی جنوب از شمال تمسک جسته اند.

منبع:سایت بصیرت
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *