سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۰
۱۴

ماجرای چشم برزخی مرحوم آیت الله بهجت‌(ره)

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 588164
حجت الاسلام و المسلمین حائری زاده از ماجرای آیت الله بهجت رحمه الله و چشم برزخی ایشان گفت.
ماجرای چشم برزخی مرحوم آیت الله بهجت‌(ره)
به گزارش جهان نيوز، مصطفی لعل شاطری معروف به آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت رحمه الله ، از جمله علمای فقیه و عارف نامداری بودند که پس از سپری کردن تحصیلات مقدماتی در فومن، درحالی که هنوز به سن تکلیف شرعی نرسیده بودند برای کسب علم راهی حوزه علمیه عراق شدند و در شهرهای کربلا و نجف اقامت کردند و پس از بازگشت به ایران برای تکمیل تحصیلات خود و قصد زیارت به شهر قم عزیمت کردند و در همانجا هم باقی ماندند.

ایشان پس از تحصیل، تدریس و تربیت شاگردان نمونه در شهر قم، در روز یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 در جوار مرقد شریف و پاک حضرت معصومه (س) آرام گرفتند.

آیت الله بهجت رحمه الله ، از جمله علمای تراز اولی بود که ویژگی های شخصیتی و رفتاری او زبانزد استادان، شاگردان و حتی دوستان و مردم کشور شده بود. مهربانی، صراحت لهجه و ابعاد عرفانی و دینی در بین شاخصه های دینی این عالم عالیقدر چنان گیرا بود، که در بین اطرافیان کرامتی منحصر به فرد پیدا کرده بود. یکی از ویژگی های درخشان و حائز اهمیت این عالم فقیه چشم برزخی و یا عبادت فراوان ایشان بود. که به همین منظور حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی درخصوص مَنش و سیره رفتاری آیت الله بهجت فومنی رحمه الله ، گفت: آیت الله بهجت رحمه الله، یک صفت و ویژگی بارزی که داشتند، عبد بودند و روی سنگ مزارشان نوشته شده «العبد، محمد تقی بهجت». کسی که عبد خدا می شود، سه کار را در زندگی مشغول العین خود قرار می دهد. جذب نور، حفظ نور و نشر نور. این سه بخش از ویژگی های برتر آیت الله بهجت بوده که این جذب نور را از دو کانال قرآن و عترت کسب کرد، حفظ نمود و از طریق تربیت شاگردان این نور را نشر داد.

شناسنامه آیت الله بهجت رحمه الله متن قرآن و عترت بود
 وی در ادامه با اشاره به سیره رفتاری و زندگینامه آیت الله بهجت رحمه الله ، بیان کرد: به واقع ایشان در معادلات زندگی خانوادگی فقط خدا را می دیدند و روایت داریم «بنده من تو مطیع من باش و هرآنچه که من می گویم تو انجام بده و نتیجه این می شود که هرآنچه که تو بنده من هستی از من درخواست کنی من برای تو انجام می دهم.»، آیت الله بهجت رحمه الله به این مقام رسیده بودند که هرآنچه خدا امر کرده، سمعنا و طاعتا. مناجات، سحرخیزی، توجه به خدا و این نماز باصفایی که می خواندند زبانزد خاص و عام بود که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «تمام اعمال تابع نماز است.» و آیت الله بهجت رحمه الله تمام اعمالشان تابع نمازشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده، افزود: اگر کسی بنده خدا شد، چشم برزخی باز شدن و مکاشفه داشتن ، نقل و نبات و پاداشی است که از سمت پروردگار جنبه تشویقی دارد. واِلا، هدف غایی نیست و هرآن کس که تقرب به پروردگار را دارد، این فضائل هم به آن می رسد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کتب زیادی درباره چشم برزخی آیت الله بهجت از سمت ایشان و پسرشان مکاتبه شده است، ولی ماحصل ویژگی های رفتاری این عالم ربانی این است که اگر کسی می خواهد آیت الله بهجت را بشناسد، شناسنامه ایشان متن قرآن و عترت است. به همین دلیل اگر کسی می خواهد سیره و نوع زندگی ائمه اطهار را ببیند، می تواند با نگاه کردن به زندگی آیت الله بهجت آن را دریافت کند.

وی با بیان خاطره ای از دیدار با آیت الله بهجت و اقتدای نماز جماعت به ایشان، گفت: گاهی توفیق داشتیم، به قم که مشرف می شدیم، نزد ایشان شب های جمعه و یا صبح جمعه نماز می خواندیم، واقعا تا یک هفته و شاید هم بیشتر تاثیرنماز ایشان ما را از هر نوع عمل گناهی باز میداشت و بی رغبت می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده، با اشاره به ساده زیستی زندگی آیت الله بهجت، درخصوص زندگی شخصی این فقیه شیعی بیان کرد: زندگی شخصی و خانوادگی آیت الله بهجت، با توجه به وجوهات فراوانی که نزد ایشان بود، زندگی‌ای ساده، بی تکلف و بدون ذخایر دنیا بود، درواقع در راه خدا هم خوب زندگی کردند و مرگ خوبی داشتند.

وی ادامه داد: یکی از دوستان من خاطره ای را نقل کردند، که بیش از بیست سال پیش از آقای بهجت برای خواندن خطبه عقد پسرش وقت گرفته بودیم، اما متاسفانه چون در بین راه ماشین خراب شده بود،با تاخیر خدمت حاج آقا رسیدیم. زمانی که منزل ایشان رسیدیم، همسر آقا درب را باز کرد و گفت:«آقا مشغول نماز بودند، اگر به اذکار و دعا نپرداخته باشند، من با آیت الله بهجت صحبت می کنم و می گویم که در بین راه مانده بودید.» آقا اذکار را شروع نکرده بودند و خطبه عقد خوانده شد. دوست من نقل می کرد: فکر می کردم همسر آیت الله بهجت یک خانم شیک باشد، اما دیدیم که یک زن کاملا معمولی و با زندگی ساده هستند. اما کلام من اینجا اهمیت پیدا میکند که وقتی آیت الله بهجت بعد از نماز به خانه می آمدند، حدود دو ساعت مشغول اذکار می شدند و قبل از نماز صبح مشغول راز و نیاز با خداوند بودند. که امیدوارم نفس ایشان به ما هم برسد.

حجت الاسلام والمسلمین حائری در پایان با اشاره به دعا و اذکاری که به نقل از آیت الله بهجت در شبکه های مجازی دیده شده است، گفت: اخیرا در فضا های مجازی بعضی از اذکار را منتصب به آیت الله بهجت نقل می کنند، مطمئن هستم که اگر خود ایشان در قدی حیات بودند، راضی به این امور نمی شدند.بعضی از اذکاری که در کتابها نقل و به چاپ رسیده است، یک نسخه فردی است، که آیت الله بهجت براساس استعداد طرف مقابل خود، نسخه ای را تجویز می کنند. ما نسخه شخص دیگری را که برپایه احوالات فرد دیگری است نمی توانیم برای عموم تجویز کنیم. این نسخه ها غالبا نسخه های خصوصی است و حق نداریم این نسخه ها را عمومی کنیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران
https://jahannews.com/vdcjmoeixuqeovz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjmoeixuqeovz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شادی روح بلند آن عزیز و عارف دلسوخته، آیت الله بهجت، صلوات محمدی عنایت کنید.
انشالله ایشان هم الساعه عنایتی به ما در راه ماندگان نمایند... امید که فرجی حاصل شود...

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran, Islamic Republic of
برای شادی روحش صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

العبد واقعا برازنده ایشان بود.
Iran, Islamic Republic of
چشم برزخی چیست ؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی باطن افراد را دیدن
علی
Iran, Islamic Republic of
یعنی برخی از بنده های بسیار خوب و باتقوای خدا به مراتب و مقاماتی می رسند که تجسّم ظاهری خوبی یا بدی آدمها را در چهره جسمانی ایشان می بینند . البته من هم در متن خبر توضیحی ندیدم . شاید نوع تیتر برای جلب کلیک خواننده ها بوده باشد . شاید .
یک طلبه
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم چرا چشم برزخی این قدر برای خیلی ها مهم است. بنده آشنایانی دارم که چنین قدرتی دارند. خیلی هم چیز عجیبی نیست. عجیب تر این داریم. عجیب این است که صبح تا شب مشغول این همه کار باشی و بر خودت، بر شهوت غضبت مسلط باشی. فوق العادگی آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) در این موارد نیست. این ها نقل و نبات ابتدای راه است که خودشان هم به آن توجه نداشته اند. مهمتر از آن چیزی است که همه میبینیم و انگار نمی بینیم. چطور می شود در این چرب و شیرین دنیا ذره ای گرد دنیا بر سرت ننشیند. نقل و نبات بد نیست اما اصل هم نیست.

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
علی
Iran, Islamic Republic of
منتسب درست است . منتصب غلط است . اگر اشتباه از خود باشگاه خبرنگاران بوده باشد هم باید توضیحش را در پرانتز می نوشتید .
United Arab Emirates
روحش شادوراهش پررهروباد
محسن از تهران
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کند انشاءالله. مقام معنوی بالایی داشتند....
Iran, Islamic Republic of
خدا علمای عامل درگذشته را رحمت کند اگر امثال ایت الله بهجت رحمه الله علیه نباشند همین یک ذره دین ایمانی هم که مردم دارند از بین میرود.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
Iran, Islamic Republic of
خدایا به هم لیاقت بده تا بنده ی خالص تو باشیم
عباس پذیرش
Iran, Islamic Republic of
سلام
خداوند ایشان را بیامرزند!
من به چشم خود نور صورت ایشان را دیدم! نور خاصی که فقط از چشمانش نمایان بود. نگاهی به بنده کرد، ولی چندان منو تحویل نگرفت!
صلاح کار کجا و من خراب کجا!
مصطفی پسندیده
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم من مصطفی کمترین بنده ومخلوق خداوند رحمان رحیم میخواستم بپرسم که چشم برزخی چیست ممنونم