پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آیا آمریکا به دنبال حمله نظامی به سوریه است؟

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 588065
برای آمریکا که به راحتی اتهاماتی را علیه دیگران مطرح کرده و دلایل و شواهد ساختگی فراهم می‌کند، حمله نظامی به کشوری دیگر ساده است و این چیزی است که اکنون در مورد سوریه شاهد هستیم.
آیا آمریکا به دنبال حمله نظامی به سوریه است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: قانون طلایی که از هفت سال پیش و از زمان آغاز بحران در سوریه حاکم بوده، این است که آمریکا هربار احساس کرده است نقشه آن در سوریه با شکست بزرگی روبه رو است موضوع سلاح شیمیایی را دستاویزی برای حمله به مواضع ارتش سوریه قرار می دهد.
اکنون نیز جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش بیم دارد که گاز سارین که اخیرا در سوریه استفاده شد، در این کشور وجود داشته باشد.

به گفته وی این گاز بارها در حملات سوریه استفاده شد اما در زمان حاضر دلایلی که این فرضیه را ثابت کند، وجود ندارد.
پیش از اظهارات وزیر د فاع آمریکا، یک مسئول دیگر آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته بود نظام حاکم سوریه به ریاست بشار اسد و داعش از سلاح شیمیایی ا ستفاده می کنند و دونالد ترامپ هیچ گزینه ای را بعید نمی داند و استفاده از قدرت نظامی همواره مورد بحث و بررسی است.

آمریکا و قرار دادن سوریه و داعش در یک کفه
خطر این اظهارات این است که دولت سوریه و داعش را در یک کفه قرار می دهد و اتهامات یکسانی به آنان وارد می کند و تمام گروههای دیگر را از این اتهامات  تبرئه می کند.
به نظر نمی رسد یافتن دلایل و شواهدی در این زمینه وقت زیادی بگیرد زیرا معمولا امریکا اتهاماتی را وارد کرده و سپس دلایل ساختگی را که از قبل آماده دارد و نیز شهادت کارشناسان بین المللی را مطرح می سازد و البته اکنون  فقط موضوع سوریه مطرح نیست بلکه عراق نیز نمونه دیگری است.

آمریکا در آوریل گذشته سناریوی مشابهی را مطرح کرد به این معنی که در واکنش به ادعای حمله  هواپیماهای سوریه به شهر شیخون با استفاده از گاز سارین، فرودگاه نظامی الشعیرات در نزدیکی حمص رابا 59 فروند موشک هدف قرار داد و اکنون نیز بعید نیست همان سناریو را در هر نقطه دیگری که فرماندهی نظامی آمریکا از قبل تعیین کرده است، تکرار کند. 

غوطه شرقی دستاویز جدید آمریکا
قبلا شهر شیخون دستاویز قرار گرفت و این بار غوطه شرقی که نقاط مختلف آن تحت تسلط گروههای مسلحی است که بر سر مناطق تحت نفوذ به جان هم افتاده اند و در فواصل زمانی مختلف از آن برای حملات موشکی و خمپاره ای به دمشق استفاده می کنند.
سوالی که اکنون مطرح است اینکه دلایلی که نیروهای سوری را به استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه سوق می دهد چیست؟ حال آنکه این نیروها به خوبی می دانند چه بسا استفاده از این سلاح واکنش انتقامجویانه آمریکا را به دنبال داشته باشد آن هم در شرایطی که سوریه و متحدانش در بیشتر جبهه های نبرد پیروز شده و این کشور به  سمت ثبات و بازسازی پیش می رود.

رتبه اول آمریکا در دسیسه چینی علیه کشورهای نافرمان
آمریکا به برکت  آژانس های اطلاعاتی معروفی مانند سی. آی. ای در سطح جهان در رتبه اول دسیسه چینی قرار داشته و اتاق های سیاه آن  این توطئه ها را علیه سوریه، عراق ، لیبی و سایر کشورهای عربی نافرمان طراحی می کنند.
آیا آمریکا نبود که انقلاب لیبی را طراحی کرد و سپس باراک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور به شکل علنی از این اقدام ابراز ندامت کرد؟
آیا آمریکا نبود که هفت سال پیش در سطح  سیاسی، رسانه ای و نظامی زمینه ناآرامی در سوریه را فراهم کرد و در عراق نیز سلاح کشتار جمعی را دستاویزی برای حمله به آن قرار داد؟

قوت گرفتن حمله موشکی آمریکا به یک نقطه از سوریه
در پرتو شکست ها و ناکامی های نقشه آمریکا در سوریه، در انتظار حمله موشکی بی حاصل آن در یک نقطه از این کشور هستیم که چه بسا در روزها و هفته های آینده رقم بخورد .

شکست، سرنوشت اجتناب ناپذیر آمریکا
به هر حال آمریکا تلاش کرد کنفرانس سوچی در مورد سوریه را ناکام بگذارد اما شکست خورد و تلاش زیادی کرد که از پیشروی نیروهای سوریه در ادلب جلوگیری بعمل آورد، اما ناکام ماند و کوشید از رویارویی بین متحد قدیمی خود یا همان ترکیه با متحدان جدید یعنی کُردها جلوگیری بکند اما نتوانست در نتیجه چاره ای جز این ندارد که با حلمه نظامی جدید در یک نقطه از سوریه اعلام وجود کرده و با این کار نگاهها را از این شکست ها منحرف سازد، اما بار دیگر شکست خواهد خورد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *