پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تهدید امنیت شغلی شاغلان با طرح کاروزی دولت

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 588061
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت:طرح کارورزی باعث اشتغال زایی نخواهد شد و خروجی آن چیزی جز اعلام آمارهای بدون پشتوانه در امر اشتغال نخواهد بود.
تهدید امنیت شغلی شاغلان با طرح کاروزی دولت
به گزارش جهان نيوز، امسال دولت برای برطرف کردن مشکل بیکاری در کشور طرحی را با عنوان طرح کارورزی مطرح کرد. اما به نظر می‌رسد این طرح خیلی کار ساز نبوده است. بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران درباره دغدغه های جامعه کارگری ، امنیت شغلی و حقوق سال آینده کارگران گفت: صعود به قله های رفیع توسعه و بالندگی هرکشور نیازمند وجود پارامترهایی همچون سرمایه،تکنولوژی،نیروی کار ،دانشگاه و... بوده و دراین مسیر کشورهایی به پیشرفت قابل توجهی دست می یابند که با نظارت واقعی از سوی دولت های خود بسترهای لازم جهت هماهنگی بین این پارامترها را برقرار نمایند.

 وی ادامه داد: مطالعه بر روی تجارب کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که هماهنگی لازم بین این عوامل بصورت نهادینه وجود داشته و در این میان دولتها به معنای واقعی کلمه در مواقع لزوم و بحرانی با ارائه راهکارهایی کارشناسی شده نسبت به مدیریت شرایط  اقدام نموده اند.
امام قلی تبار اظهار داشت: در این میان کشورهای در حال توسعه  در صدد الگوبرداری از تجارب این کشورها بوده که سرعت توسعه و پیشرفت خود را سریع تر نمایند اما متأسفانه به خاطر نبود زیرساخت های لازم جهت پیاده سازی الگوهای کشورهای مورد نظر نه تنها افزایش کارایی را به دنبال نداشته  بلکه باعث بلاتکلیفی در اجرا شده که تبعات به مراتب سنگین تری را به وجود آورده است در این میان ایران هم از این قاعده مستثنی نمی باشد .

 بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار داشت: در ابتدای سال ۹۶ از طرح به اصطلاح کارشناسی کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاه ها رونمایی گردید که جهت بررسی این طرح، سوالات زیر در ذهن نیروی شاغل در شرکتها و نمایندگان آنها بوجود آمده که بصورت زیر مطرح میگردد.

۱-اینکه در شرایط فعلی بیش از ۹۵%قراردادهای نیروی کار واحدها و شرکت ها در ایران ، موقت بوده و درصد زیادی از این قراردادها بصورت یک ماهه و سه ماهه منعقد میگردد و از طرفی دولتهای مختلف از سال ۶۹ تاکنون نسبت به تعیین تکلیف مشاغل با ماهییت دائم و موقت هیچ اقدامی را انجام نداده اند که در نوع خود بزرگترین ضربه بر پیکره امنیت شغلی نیروی کار  واردنموده است. دولت در رابطه با تثبیت اشتغال و امنیت شغلی نیروی کار، چه عملکرد و بیلان مثبتی را از خود ارائه داده است که به دنبال ایجاد اشتغال جدید است؟

۲-اینکه در شرائط فعلی بخاطر واردات افسار گسیخته کالاهای مشابه تولید داخل  و نیزعدم حمایت دولت از بنگاه ها و رها کردن آنها به خاطر برخی مسائل و نبود مدیران متخصص و مرتبط با موضوع ،درصد غریب به اتفاق بنگاه ها در بحران بسر برده و با کمتر از ظرفیت خود و در ناامیدی در حال ادامه فعالیت هستند.چه امکانات و بستری برای ظرفیت سازی در بنگاه ها توسط دولت صورت گرفت که بتوان در نبود نقدینگی و نبود تقاضا برای کالاها و خدمات تولید داخل به اشتغال در قبال طرح کارورزی اقدام نمود؟

۳-اگر این طرح برخلاف ادعای مسئولین مربوطه کارشناسی شده بود ، با گذشت ده ماه از سال ۹۶ چرا تاکنون استقبالی از آن توسط فارغ التحصیلان بیکار صورت نگرفته است؟

امام قلی تبار با اشاره به اینکه طرح کارورزی شکست خورده است گفت: در دهه های گذشته یکی از شاخصه های کشورهای توسعه یافته نسبت دانشجویان یک کشور به جمعیت همان کشور بوده که این موضوع مسئولین مربوطه را مجاب نموده که  تعداد دانشجویان کشور را از حدود صد هزاز نفر به حدود پنج میلیون نفر در این اواخر سوق دهند که با توجه به عدم نیاز سنجی بازار کار با جذب دانشجو در رشته های مورد نیاز بنگاه ها ،بیکاران بیسواد این کشور تبدیل به بیکاران باسواد شده که بخاطر فراهم نبودن زیر ساخت های لازم درصد زیادی از  فارغ التحصیلان بدون کار مانده اند که موجب  افزایش سن ازدواج، رواج واسطه گری ، اعتیاد و غیره  شده  است.

وی اظهار داشت: به دلیل اتمام  معافیت ها ی بیمه سهم کارفرما از جمله ماده هشتاد برنامه توسعه پنجم  ، که غریب به اتفاق بنگاه ها از این معافیت ها بهره مند می شدند اما در این شرایط دولت با ارائه طرح کارورزی به گونه ای حساب شده ، کارفرماها را جهت برخورداری از معافیت دوساله سهم بیمه خود،تشویق به جذب کارورز کرده است .

به واسطه ی عدم وجود زیر ساخت  لازم (افزایش ظرفییت)جهت جذب نیروی جدید،  کارفرما جهت بهره مندی از کاهش هزینه های بیمه خود اقدام به جایگزینی کارورز با پرسنل قرارداد موقت خود می کند که خروجی آن مراجعه پرسنل بیکار شده به تأمین اجتماعی (بحران زده)جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری می باشد که ضربه بر پیکر تأمین اجتماعی خواهد زد.

 بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار داشت:   با توجه به اینکه  مسئولین امر در گذشته ، به خاطر اعلام آمارهای کمیت محور بدون پشتوانه  و فرار به جلو ، از جیبب متقاضیان کار ، آنها را به دانشگاه  رهنمون کرده اند، در این طرح هم (کارورزی)از یک طرف فارغ التحصیلان بیکار را برای شش ماه با حقوق سیصد و ده هزار تومان به بردگی نوین سوق داده و از طرف دیگر به بهای از دست رفتن  امنیت شغلی ناپایدار کارگرانی که سالیان سال با قرارداد موقت ماهیانه  با استرس و ترس عدم تمدید قرارداد دست به گریبان هستند،تکرار رویه های بدون کارشناسی گذشته را ادامه داده اند و این  پیام را بر پیکره نحیف جامعه کارگری کشور ثبت کرده اند که" به دریا زده میداند مصیبت های طوفان را "و کسی که سختی های کارگری را تجربه نکرده و از جنس کارگر نباشد نمیتواند برای برون رفت از مشکلات جامعه کارگری قدمی شایسته بردارد به همین منظور  طرح کارورزی نه تنها باعث اشتغال زایی نخواهد شد بلکه امنیت شغلی شاغلین را نشانه رفته و خروجی آن چیزی جز اعلام آمارهای بدون پشتوانه در امر اشتغال نخواهد بود.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *