شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کارگردان "فیلشاه": دهه اخیر، دهه انیمیشن است

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 587929
هادی محمدیان کارگردان سینمایی فیلشاه با انتقاد از مدیریت جشنواره که بدترین سانسها را به این انیمیشن داده است، دهه اخیر را دهه انیمیشن دانست.
کارگردان "فیلشاه": دهه اخیر، دهه انیمیشن است
به گزارش جهان نيوز، نشست خبری سینمایی فیل شاه تنها انیمیشن حاضر در جشنواره با حضور هادی محمدیان (کارگردان) حامد جعفری (تهیه کننده)، حسن ایوبی (تدوینگر)، حسین مهدوی (صداگذار)، سعید شیخ‌زاده (مدیر صدا پیشگان) و مهدی پاکدل (مدیرتولید) برگزار شد.

محمدیان با اشاره به اینکه برای برخی پروژه‌های سینمایی برگشت سرمایه چندان اهمیتی ندارد گفت: ما تیمی هستیم که با علاقه شخصی به کار وارد شدیم و مخاطبمان هم کودکان و نوجوانان هستم و همه سعی ما نیز این است که یک قصه خوب به آنها ارائه دهیم ما بیش از 2500 پلان داشتیم که با عشق و علاقه کنار هم قرار گرفتند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه دهه اخیر دهه انیمیشن است گفت: ما برای عقیده مان زحمت کشیدیم و نتیجه اش این شده که کودکانی که به تماشای این فیلم آمده‌اند منتظر ورود سی دی این کارتون هستند.

در پاسخ به سوالی که چگونه این کاراکتر شکل گرفته این موضوع را برگرفته از رصد بازار و نیاز جامعه دانست و گفت: دغدغه ما قصه است نه محتوا همچنین حیات شخصیت فیلشاه با سینمایی انیمیشن شروع شده و قرار است با ساخت سریال و اسباب‌بازی های آن ادامه پیدا کند.

این کارگردان با اشاره به کوچک شدن سینما گفت اگر این فیلم را یکی از کارگردانان مشهور در ایران ساخته بود امروز اینجا پر از خبرنگار بود. محمدیان با بیان اینکه با توجه با اتفاقاتی که برای فیلشاه در جشنواره اتفاق میافتد آینده آن را در مورد اکرانهای خارجی بررسی می‌کند گفت: امیدواریم که هر سال یک کار انیمیشن بسازیم و هم اکنون نیز چند کار را به صورت موازی پیش می‌بریم.

محمدیان در مورد ریتم تند فیلم گفت:  ذهن بچه‌های امروز بسیار پر ریتم شده است و البته یکی از شگردها برای بازگشت دوباره کودک به سینما هم همین ریتم تند است چرا که به خاطر تمرکز روی موضوعی بعضی قسمتها را از دست میدهند و برای همین دوباره بازمیگردند تا آن بهتر فیلم را درک کنند.

جعفری با بیان اینکه کار قبلی گروه سازندگان این انیمیشن یعنی شاهزاده روم که موفق به دریافت لوح افتخار جشنواره و چهارمین فیلم پرفروش سال  شده بود باعث شد ما این کار را ادامه بدهیم و هم اکنون قصد داریم هر سال یک کار سینمایی انیمشن داشته باشیم. 

وی با انتقاد از مدیریت جشنواره و اکران انیمیشن فیلشاه در سانس فوق العاده ساعت 11 شب گفت: وقتی یک اثر سینما را رونق میدهد و برای ایران افتخار آفرینی میکند چگونه با آن رفتار می‌کنند. آقای محمدیان امروز ده دقیقه  پشت در سینما بود و اجازه ورود نداشت. این اثر بسیار پر زحمت  ساخته شده است ولی  باکارهایی که بسیار راحت تر ساخته می‌شود مهربان تر رفتار می‌شود. اتفاقاتی که رقم میخورد باعث شده ما از روند جشنواره گله مند باشیم اسم‌های ما آنقدر بزرگ نیست که ما را به اندازه دیگر دوستان تحویل بگیرند! امیدواریم اگر فیلشاه را سر نبرند اتفاق‌های خوبی برای این اثر بیفتد.

شیخ زاده نیز با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره با یک کار متفاوت آن هم بعد از چندین سال گفت: سینمای ایران این روزها حرفهای زیادی برای گفتن دارد ولی جنس سینمای ایران دارد تماشاگر را به گله گذاری عادت میدهد. اما فیل شاه یک فیلم شاد است که با یک بودجه ضعیف در مقیاس جهانی ساخته شده است، بودجه ای که کمپانی های بزرگ دنیا با آن قادر به ساخت انیمیشن نیستند. سبک صدا گذاری در این فیلم نیز برای اولین بار صورت گرفته است.

این مدیر دوبله با اشاره به اینکه بازیگران کمی هستند که بیان خوبی داشته باشند گفت: بازیگر نقش جوکر ماه ها با بازیگرانش فن بیان کار میکردند ولی بازیگران ما به این بخش خیلی اهمیت نمیدهند. ما دوست داریم از ستاره های خوش صدایمان استفاده کنیم. از طرفی به سمت هنرمندانی مثل آقای پرستویی رفتن پر هزینه است. من در فیلشاه از ستاره های صدای ایران استفاده کردم.

شیخ زاده نیز با تاکید صحبت‌های کارگردان در مورد نیاز جامعه به کار کودک، گفت: حال و احوال تماشاچی ما خوب نیست به خاطر اینکه حال بد آدمها را نشان میدهیم و میبینیم سینما می‌ترکد. اما در سالهای گذشته کسی مثل آقای داوودی که سفر جادویی را ساخت فیلمی برای کودکان ساخته نمی‌شود. در گذشته سینمای کودک حرف داشت و جزو سینمای انسانی سینما است. اما امروز در جشنواره کودک هم حتی فیلم بزرگسالان ساخته میشود!

امروز ما دچار بدبینی هستیم نسبت به سینمای کودک چرا که فکر میکنیم سودآوری ندارد. ما باید به بچه ها یاد بدهیم که هویت ایرانی داشته باشند و چه جایی غیر از سینما می‌توان آن را آموزش داد. اگر ما میتوانیم در ژانر بزرگسال میتوان کار به اسکار بفرستیم حداقل در کار کودک اثر را به کن بفرستیم.

ایوبی نیز با اشاره به اینکه تا فیلمهای شاهزاده روم و فیلم شاه جنس متفاوتی نسبت به فیلمهای دیگرش دارد گفت: از همان ابتدا انگیزه بالای عوامل این فیلم باعث شد شاهد کار متفاوتی باشیم. اما متاسفانه در زمینه انیمشین با وجود استعدادهایی که داریم به خاطر نبود زیرساختها و بستر مناسب انیمیشن دیده نمی‌شود. این کار نیز به خاطر کیفیت بالایش خودش را به جشنواره تحمیل کرد. انیمیشن آینده سینمای ما است و انتظار داشتم در سالن سینما بیشتر شاهد حضور دوستان رسانه ای بودیم.

همکاری من با این تیم به خاطر عرق ملی بود و با وجود سختی های زیاد تدوین انیمشن میخواستم حتی شده با یک قدم کوچک به پروژه کمک کند. ما بسیاری از حرف‌هایمان را می‌توانیم با انیمیشن به دنیا بگوییم.

ایوبی در مورد تدوین این فیلم گفت: تدوین انیمیشن تفاوتهای بزرگی با فیلم بزرگسال دارد و تنها در یک سوم پایانی تولید میتوان این کار را انجام داد برای همین ممکن است خطا در آن زیاد وجود داشته باشد. با این وجود شاید بعد از جشنواره در قسمت‌هایی دوباره تدوین کنم.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *