پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

گزارشی که روابط بد روسیه و آمریکا را بدتر کرد

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 587823
دولت آمریکا با انتشار اطلاعاتی که هر کس می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی به آن دسترسی یابد، جنجال دوباره‌ای علیه روسیه به راه انداخت که گویای سطح «روس هراسی» و اقدامات غیرحرفه‌ای مقامات واشنگتن است.
گزارشی که روابط بد روسیه و آمریکا را بدتر کرد
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که در تهیه فهرست «گزارش کرملین» از اطلاعاتی "غیرمحرمانه" در باره مقامات بلندپایه روسی استفاده شده است. وی از جمله این منابع به مجله «فوربس» و سایت رسمی کاخ کرملین «Kremlin.ru» اشاره کرده و یادآور شد که از آنجا که تعریف مشخصی برای کلمه «الیگارش» وجود ندارد، در تهیه این فهرست، معیار دارایی‌های یک میلیارد دلار به بالای اتباع روسی مورد نظر  قرار گرفته شد.
 
"مایکل مک فول" سفیر سابق آمریکا از «گزارش کرملین» انتقاد کرده و گفته است: «قانون مذکور می توانست بدون انتشار چنین فهرست گسترده و بی پایه و اساسی هم ارائه شود. باید درک کرد که در روسیه الیگارشهایی هستند که هیچ ارتباطی هم با "ولادیمیر پوتین" نداشته و حتی برخی از آنها جزو مخالفین وی هستند. این اقدام، کاری جنجالی، بی فایده و بی معنا بود.»

"دمیتری مدویدیف" نخست وزیر روسیه به شوخی گفت که آن عده از وزرای کابینه که در فهرست «گزارش کرملین» نیستند، برکنار خواهند شد. وی افزود: «البته مطمئنا کسی چنین قصدی ندارد. واضح است که در این چارچوب این فهرست عملا تمامی تیم ارگان‌های اساسی حکومتی روسیه قرار گرفته اند، دقیقا افرادی که ولادیمیر پوتین به آنها اطمینان کامل داشته و خود برگزیده است.»

"فرانتس کلینتسویچ"نائب رئیس کمیته امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز فهرست «گزارش کرملین» را «دلقک بازی غیرحرفه‌ای» و نمونه بارز مشکل عدم صلاحیت "افسران ارشد اطلاعاتی" آمریکا نامید. به گفته وی، این گزارش حاوی اطلاعات مسخره ای است که نشان دهنده سطح  بالای "روس هراسی" و عدم اطمینان مقامات واشنگتن است.

البته بطور کلی این واقعیتی است که محتوای «گزارش کرملین» که در آن نام 210 تبعه  روس برده شده، بر اساس اطلاعات غیرمحرمانه بوده که برای کسی جای تعجب نداشته و هر کسی می تواند این اطلاعات را در اینترنت و از طریق شبکه‌های اجتماعی پیدا کند.

نمونه دیگری از این برخورد، این واقعیت است که "داگلاس لویت" نماینده دائم آمریکا در ناتو به تازگی به نقل از منابع اطلاعاتی خود، از وضعیت منطقه دونباس اوکراین گزارشی ارائه داد که بخش اعظم آن در شبکه‌های اجتماعی وجود داشته و حتی کاملتر از اطلاعات رسمی است.

نتیجه آن می شود که آمریکایی که خود را محق می داند تا برای سایر کشورها تصمیم گیری کرده و خود را حاضر به دفاع از شرکای خود در ناتو (یعنی در واقع آغاز جنگ) معرفی می کند، تصمیمات خود را بر اساس اخبار و اطلاعات منتشره در شبکه‌های اجتماعی اتخاذ می کند.
افکار عمومی باید به شیوه‌های تحمیل عقاید از سوی آمریکا آگاه باشد  

به عقیده "الکساندر فئدوروویچ" روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی، این اقدام مقامات آمریکایی دقیقا عمدی و آگاهانه انجام شده و اقدامی برای هدایت افکار عمومی به سمتی است که آنها تمایل دارند. وی مثال بارز این مسئله را در ارتباط "دونالد ترامپ"، شخص نخست آمریکا با مردم می بیند که از طریق «توئیتر» دیدگاه‌های خود را اعلام می کند که برای بسیاری از مردم عادی، استفاده رئیس جمهوری آمریکا از شبکه‌های اجتماعی نوعی تحول بشمار رفته و جالب توجه است.

به گفته این کارشناس، البته در روسیه باید به این اقدامات آمریکا، هر چند غیر حرفه ای و غیر دیپلماتیک توجه داشته باشند تا بتوانند با اهداف پشت سر آنها مقابله کنند و آمریکایی‌ها نتوانند نظرات و ایده‌های خود را بر اساس مکانیزم شبکه های اجتماعی، بر مردم روسیه تحمیل کنند، در واقع این کار یک حرفه مدرن و امروزی است. مسئله این است: هرچند اطلاعات و اخبار منتشر شده از سوی غربی‌ها مزخرف و بی پایه و اساس است، ولی باید افکار عمومی نسبت به آن آگاه شوند.  
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *