پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آنچه نجفی گفت و آنچه مردم دیدند

پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب: 587793
سه روز از بارش برف در پایتخت کشور می‌گذرد و همچنان شهروندان تهرانی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. از همان روز اول بسیاری از درختان در معابر اصلی و فرعی شکست و بر روی خودرو‌ها افتاد و خساراتی را به شهروندان وارد کرد. این در حالی است که هیچ یک از مسئولان شهری حاضر به پاسخگویی در نحوه پرداخت خسارت به شهروندان نبوده اند.
آنچه نجفی گفت و آنچه مردم دیدند
به گزارش جهان نيوز، سه روز از بارش برف در پایتخت کشور می‌گذرد و همچنان شهروندان تهرانی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.
 
یخ زدگی معابر اصلی و فرعی شهر از فردای روز بارش برف به قدری شدید بود که امکان تردد برای بسیاری از شهروندان وجود نداشت. مخازن شن که برای مشارکت شهروندان در خیابان‌ها قرار گرفته بود در همان ساعت اولیه بدون ان‌که جوابگوی نیازها باشد خالی شد. تعداد زیادی از خودرو‌ها به علت لغزش روی یخ کوچه‌ها و خیابان‌ها تصادف کردند و خسارت دیدند. همچنین بسته شدن معابر و برخی از بزرگراه‌ها یکی دیگر از مشکلاتی بود که تهرانی‌ها با آن روبه‌رو شدند به طوری که در بسیاری از بزرگراه‌ها حتی شن نیز برای تردد خودرو‌ها ریخته نشد و همین مسئله باعث ترافیک شدید در برخی از بزرگراه‌های شهر تهران شد.
 
تعطیلی برخی از ایستگاه‌های بی آر تی و نبود اتوبوس در این خطوط یکی دیگر از مسائلی بود که منجر به انتظار طولانی مردم در ایستگا‌ه‌ها و  نارضایتی پایتخت نشینان شده بود. همچنین قطعی برق خط ۵ مترو و سرگردانی مسافران در خیابان از دیگر موضوعاتی بود که ناراحتی شدیدی را برای مردم ایجاد کرد.

آنچه نجفی گفت و آنچه مردم دیدند
 خیابان شفیعی حوالی خیابان تجریش،۳ روز است که زباله‌ها جمع آوری نشده است

در این میان انتقادات شدیدی از سوی شهروندان به دلیل عدم برنامه ریزی مدیریت شهری به شهرداری تهران وارد شد. برخی از شهروندان تهرانی معتقدند که در این دوره از مدیریت شهری توجهی به مسائل و مشکلات شهر نشده و شهرداری و همچنین شورای شهر تهران به دنبال مقاصد سیاسی و حزبی خود هستند. زیرا که با وجود پیش بینی‌های هواشناسی، مدیریت شهری تهران می‌توانست اقداماتی را جهت تسهیل در تردد شهروندان تهرانی انجام دهد، اما هیچ توجهی به آن نکرد. حتی به اندازه نیاز کیسه‌های شن در دسترس شهروندان قرار نداده است.
 
این در حالی است که روز گذشته محمدعلی نجفی شهردار تهران در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «معابر اصلی شهر در روز کم‌سابقه برفی باز بود و بدون مشکلاتی در خدمت‌رسانی به مردم در ۲ روز گذشته وجود داشته است!»
 
در حالی که مدیریت شهری تهران اقدامات موثری جهت رفع یخ‌زدگی معابر انجام نداد و تردد در بسیاری از کوچه ها، خیابان‌ها و پل‌های عابر پیاده میسر نبود که در این سه روز اخیر هنوز فرصت نکرده که در برخی نقاط شهر زباله‌ها را جمع‌آوری کند. در ادامه تصاویری از انباشت زباله در مناطق مختلف تهران را می‌بینید که بی تفاوتی شهرداری تهران نسبت به جمع آوری آن‌ها را در روز برفی نشان می‌دهد.
 
آنچه نجفی گفت و آنچه مردم دیدند
شهرداری منطقه ۲۱ هم سه روز است که زباله ها را جمع نکرده 

عملکرد ضعیف محمدعلی نجفی باعث شد که حتی رئیس شورای شهر تهران نیز به آن انتقاد کند؛ روز گذشته، محسن هاشمی در چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: «پس از بحران‌های زلزله و نارضایتی‌ها در تهران به بحران برف رسیدیم که تهرانی‌ها را غافلگیر کرد. در دهه‌های ۵۰ تا ۶۰ که برف‌های بیشتری بارید عملکرد بهتری دیده شده بود، اما در برف اخیر پرسنل شهرداری فقط توانستند خیابان‌های شهر را باز نگه دارند، ولی کوچه پس کوچه‌های تهران دچار بحران شد.»
 
زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر نیز در گفتگو با خبرنگار «فردا» و با اشاره به این موضوع که شهرداری تهران باید بهتر از این عمل می‌کرد، گفته: «برخی اقدامات از سوی مدیریت شهری انجام شده، اما کافی نبود و قطعا اگر که کمک بیشتری از نیرو‌های شهری و ظرفیت مردمی گرفته می‌شد، بهتر از این می‌توانست عمل کند، برخی از انتقاد‌ات شهروندان تهرانی مانند تعطیلی ایستگاه‌های بی آر تی یا کمبود اتوبوس که در این روز‌های برفی اتفاق افتاده به حق است و بابت این مسئله از مردم عذرخواهی می‌کنیم.»
 
آنچه نجفی گفت و آنچه مردم دیدند
ماموران شهرداری تهرانسر هم فرصت جمع‌آوری زباله‌ها را پیدا نکردند

الهام فخاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در رابطه با نبود کیسه‌های نمک و شن در خیابان‌های اصلی و فرعی به «فردا» گفته: «باید پیمانکاران را بازخواست کرد و در آن حوزه نظارت و بررسی جدی انجام دهیم. از پیمانکاری که سالیانه بابت این خدمات، پول می‌گیرد، بپرسیم که چرا مسئولیتش را درست عمل نکرده و با چه مکانیسمی شهرداری این‌ها را نظارت می‌کند؟
 
متاسفانه در پیشگیری بحران، دچار اشتباهاتی هستیم و باید تغییر کنیم و رفتارهایمان را تغییر دهیم تا برای بحران‌های بعدی بهتر از این عمل کنیم.»
 
اتفاقات اخیر و ناکارآمدی شهرداری تحت مدیریت محمدعلی نجفی نشان داده که حتی در بحرانی که پیش بینی شده هم نمی‌تواند مدیریت موفقی از خود بروز دهد. با این حال با اعتماد به نفس نمره ۱۸ به عملکردش در روزهای برفی تهران می‌دهد. امید که هیچ بحران پیش‌بینی‌ نشده‌ای نظیر زلزله برای تهران رخ ندهد.
 
منبع: فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *