جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
بررسی شرایط فنی با حضور مربی ترکیه ای

ساغلام چگونه می‌تواند تراکتور را متحول کند؟

پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 587750
سرمربی ترکیه ای تراکتورسازی انگیزه زیادی برای متحول کردن این تیم دارد؛ اما این مساله چگونه میسر می شود.
ساغلام چگونه می‌تواند تراکتور را متحول کند؟
به گزارش جهان نيوز، ارتغرول ساغلام حدود ۱۰ روزی است هدایت تراکتور را برعهده گرفته و در اولین بازی نیز مقابل سیاه جامگان به تساوی بدون گل رسید. حالا هواداران تراکتورسازی امیدوارند تیم شان با ساغلام به روزهای خوب برگردند.
در ادامه به کارنامه این مربی ترکیه ای و اقداماتی که او در بحث فنی تراکتور ایجاد خواهد کرد اشاره شده است:

***
ارتغرول ساغلام سرمربی ترکیه ای تراکتورسازی با توافق سه و نیم ماهه به تراکتورسازی پیوست . 
این امر باعث شد که به کارنامه او و تغییرات احتمالی اش در تیم تراکتورسازی بپردازیم. 
 
سابقه :
ساغلام پس از بازنشستگی از فوتبال در سال 2002  وارد مربیگری شد . او همان سال کار خود را به عنوان کمک مربی در این تیم آغاز کرد . ساغلام در اولین فصل حضورش در تیم سامسون اسپور توانست در آخرین هفته هدایت این تیم را برعهده بگیرد . عملکرد ضعیف گیور یوانوسکی سرمربی وقت سامسون اسپور باعث شد که او پیش از اتمام فصل از این تیم اخراج شود . مدیران باشگاه نیز تصمیم گرفتند که ارطغرل ساغلام کمک مربی او هدایت این تیم را برای آخرین بازی در لیگ برعهده بگید . سامسون اسپور در پایان فصل جایگاه دوازدهم را کسب کرد .

فصل بعد مدیران این تیم تصمیم به همکاری با ساغلام برای فصل جدید گرفتند و او رسما سرمربی این تیم شد. ساغلام در 35 بازی روی نیمکت این تیم نشست . 11 برد، 8 تساوی و 16 شکست به‌همراه این تیم تجربه کرد. سامسون اسپور در پایان فصل با 41 امتیاز در رده یازدهم لیگ قرار گرفت.

ساغلام پس از گذراندن دو فصل در سواحل دریای سیاه راهی کایسری شد . کایسری اسپور مقصد بعدی ساغلام بود . ساغلام دو فصل خوب را با این تیم گذراند .او در 74 بازی روی نیمکت این تیم نشست. 30 برد، 21 مساوی و 23 شکست را با این تیم تجربه کرد. کسب مقام ششم در فصل اول و مقام  پنجم در پایان فصل بعد که بهترین جایگاه در تاریخ این تیم بود باعث شد که او نامش بیشتر بر روی زبان ها بیاید و در فصل دوم حضورش در کایسری اسپور ، بهترین مربی جوان لیگ انتخاب شد .  

بشیکتاش در آن فصل با سرمربیگری جان تیگانا مربی مشهور فرانسوی نائب قهرمان شد ولی جدایی تیگانا در پایان فصل به دلیل مشکلات خانوادگی باعث شد که ساغلام پس از 10 سال این بار به عنوان سرمربی به  خانه بازگردد . بشکیتاش در آن فصل سخت به دنبال قهرمانی در لیگ بود . آن ها برای آخرین بار در سال 2003 در صدمین سال تاسیس باشگاه قهرمان شده بودند و پس از آن قهرمانی دوران افول خود را می گذراندند و با آوردن ساغلام به دنبال کسب مجدد قهرمانی بودند . 

ساغلام در اولین فصل حضورش در بشیکتاش در لیگ چهارم شد . فصل دوم حضور او در بشیکتاش  برای او خوش یمن نبود . ساغلام علی رغم کسب نتایج خوب با این تیم در هفته دهم به دلیل مشکلاتی که با مدیریت باشگاه به وجود آمد . از این تیم استعفا داد بشیکتاش در آن فصل توانست با سرمربیگری مصطفی دنیزلی قهرمان لیگ شود . 
ساغلام در 55 دیداری که روی نیمکت بشیکتاش نشست، 35 پیروزی و 7 تساوی را به‌ همراه 13 شکست با این تیم تجربه کرد.

پس از عملکرد خوب در بشیکتاش، این‌بار نوبت به تیم «بورسا اسپور» رسید تا ساغلام را به‌روی نیمکت خودش ببیند. بورسا اسپور نقطه اوج ساغلام بود. بزرگترین دستاورد او با این تیم قهرمانی در سال 2010 بود . بورسا اسپور توانست در آن فصل با یک امتیاز بیشتر نسبت به فنرباغچه قهرمان سوپر لیگ ترکیه شود و پس از 27 سال به قهرمانی تیم های استانبول پایان بدهد .

جدایی بازیکنان کلیدی این تیم یعنی  سرجان ییلدریم ، اوزان ایپک ، ولکان شن باعث شد که دوران افول بورسا اسپور آغاز شود 

بورسا اسپور فصل بعد عملکرد ضعیفی داشت . آن ها برای اولین بار در تاریخشان  در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشتند و در گروه C با تیم های والنسیا ، منچستریونایتد و گلاسکو رنجرز همگروه شد . آن ها توانستند با تساوی در مقابل رنجرز و با کسب تنها 1 امتیاز در جایگاه چهارم گروه خود قرار بگیرند . بورسااسپور در لیگ نیز شرایط خوبی نداشت . شکست در مقابل تیم های ضعیف و از دست دادن امتیاز های مهم باعث شد که بورسا اسپور در نهایت مقام سوم لیگ را کسب کند 
او در سومین فصل حضورش در بورسا اسپور با این تیم به مقام پنجم دست یافت .

چهارمین فصل حضور او در بورسا اسپور برای او خوب نبود . ساغلام پس از عملکرد ضعیف اش درپایان نیم فصل اول از این تیم اخراج شد 
 
ساغلام تا پایان فصل بدون تیم بود
با شروع فصل جدید او راهی اسکی شهیر شد . ساغلام  2 فصل در این تیم ماند و  25 برد، 20 تساوی و 23 شکست را تجربه کرد .

او پس از اسکی شهیر بار دیگر به بورسا اسپور بازگشت تا خاطرات شیرینش را با این تیم تکرار کند، اما این اتفاق رخ نداد و وی نتوانست نتایج مناسبی در این تیم کسب کند و در 14 بازی ، 9 شکست را با این تیم تجربه کرد . در پایان فصل مدیران بورسا اسپور با او قراردادشان را تمدید نکردند تا ساغلام یک فصل به طور کامل هدایت تیمی را برعهده نگیرد.
 
ابتدای این فصل ساغلام بار دیگر با سرمربیگری مالاتیا اسپور به لیگ ترکیه بازگشت . او چهار بازی هدایت این تیم را به‌عهده داشت . 1 برد ، 1 تساوی و 2 باخت را متحمل شد و پس از چهارهفته از این تیم جدا شد و در نهایت پس از کش و قوس های فراوان به تراکتورسازی پیوست .
 
 
آرایش :
ساغلام همانند خیلی دیگر از مربیان ترکیه ای معمولاً از سیستم 1-3-2-4  و یا 1-5-4 استفاده می‌کند.  
 
دروازه‌بان:
جوردی آلمیدا : بزرگترین مشکل نیم فصل اول تراکتور عدم حضور دروازبان با تجربه در درون دروازه بود . تراکتورسازی به دلیل محرومیت از پنجره نقل و انتقالات تابستان در ابتدا فصل نتوانست دروازبانی را جذب کند . جدایی محمدرضا اخباری از این تیم و بازگشتش به سایپا باعث شد که فرزین گروسیان به گلر اول این تیم تبدیل شود . او به همراه مهدی محمدیان و محمد امین بهرامی دو دروازبان رده امید این تیم که با دستور گل محمدی به تیم اصلی پیوسته بودند ، فصل را آغاز کردند . عملکرد ضعیف و دور از انتظار گروسیان در درون دروازه و جوان بودن دروازبانان ذخیره باعث شد که دست گل محمدی برای تغییر در درون دروازه بسته شود تراکتورسازی در نیم فصل اول در 15 بازی 18 گل دریافت کرد. این موضوع باعث شد که جذب دروازبان با تجربه و جوان در صدر لیست خرید های گل محمدی در نیم فصل قرار بگیرد . آن ها پس از جستجو های فراوان با جوردی آلمیدا دروازبان واسکودوگاما به صورت قرضی تا پایان فصل به توافق رسیدند . مارتینز  در نخستین بازی خود برای تراکتورسازی نتوانست مانع شکست از سایپا شود، او این هفته در مقابل مشکی پوشان در صحنه های زیادی دروازه تیمش را نجات داد. او چند موقعیت خوب را از شاگردان رضا عنایتی گرفت و البته در خروج ها نیز بسیار موفق عمل کرد. ژوردی دو بار در خروج به موقع از دروازه بیرون محوطه جریمه توپ را با پا تکل کرد تا موقعیت به بازیکنان حریف نرسد و در کل عملکرد مطلوبی از خود برجای گذاشت.
 
 
دفاع :
محمد ایرانپوریان : مدافع راست با تجربه تیم تراکتورسازی ، گلزن ترین بازیکن این فصل تراکتور است . ایرانپوریان که با تیم تراکتورسازی  ششمین فصل خود را پشت سر می گذارد در نیم فصل اول علی رغم پستی که او بازی می کند در 15 بازی 4 گل به ثمر رسانده است . ایرانپوریان با قابلیت شرکت در حملات که نقش یک مدافع راست وینگر (RWB) را ایفا میکند ، نقش مهمی در رسیدن به گل تراکتورسازی دارد. حضور او در حملات و ارسال سانتر های خطرناک به درون محوطه جریمه و قابلیت پنالتی زدن،  باعث شده است که او به یکی از بازیکنان محبوب ساغلام تبدیل شود .

محمد نادری : بدون شک محمد نادری را می توان از پدیده های این فصل لیگ برتر به شمار آورد . مدافع میانی تراکتورسازی که پست اصلیش دفاع چپ است ، این فصل کمک بزرگی به خط دفاعی این تیم کرده است . او فصل گذشته به صورت قرضی در تیم نساجی مازندران حضور داشت؛ ولی به دلیل محرومیت تراکتورسازی این فصل در این تیم اصلی ماند . تراکتورسازی در نیم فصل اول در پست دفاع میانی از زوج سینا عشوری و یا عارف آقاسی با محمدرضا مهدی زاده استفاده می کرد . ولی  مصدومیت  عشوری و محرومیت آغاسی باعث شد که نادری به قلب خط دفاعی بیاید . او علی رغم تخصصی نبودن پستی که حضور داشت ، عملکرد موفقی با  مهدی زاده در دفاع میانی از خود به جا  گذاشت او در بازی با مشکی پوشان نیز نشان داد که می تواند خیال ساغلام برای تشکیل زوج دفاعی با مهدی زاده را راحت کند.

محمدرضا مهدی زاده : در ابتدا فصل هادی محمدی ، مدافع باتجربه تراکتورسازی در بازی تدارکاتی تیمش مقابل تیم امید تراکتورسازی رباط صلیبی پاره کرد . بعد از این اتفاق تلخی که برای هادی محمدی رخ داد . گل محمدی  به دلیل کمبود مدافع میانی از هافبک تدافعی خود یعنی مهدی زاده در قلب دفاع استفاده کرد . مهدی زاده با عملکرد خوبش در خط دفاعی ، توانست پاسخ اعتماد گل محمدی را به خوبی بدهد . این بازیکن  فصل گذشته از تیم داماش گیلان با نظر مستقیم امیر قلعه نویی  به این تیم پیوست . مهدی زاده با توجه به مصدومیت سینا عشوری و محرومیت احمد نوراللهی در ترکیب اصلی قرار گرفت و عملکرد موفقی در این پست داشت و توانست در اندک بازی که در ترکیب اصلی قرار گرفت به یکی از پدیده های فصل گذشته لیگ تبدیل شود . توانایی گلزنی بالا در تبدیل توپ های ارسالی به داخل محوطه جریمه می تواند به ساغلام کمک کند .
 
رضا شربتی : یکی دیگر از مشکلات این فصل تیم تراکتورسازی عدم حضور مدافع چپ در نیم فصل اول بود . فصل گذشته به دلیل حضور سعید آقایی در ترکیب اصلی مشکل تراکتورسازی در این پست حل شده بود؛ ولی جدایی سعید آقایی در ابتدای فصل و عدم حضور بازیکن جانشین برای آقایی باعث شد که در طول نیم فصل اول بار ها گل محمدی از شهرام گودرزی در این پست استفاده کند . پست اصلی گودرزی وینگر چپ بود . ولی او در پست غیر تخصصی اش عملکرد خوبی داشت و توانست در حملات تیم تراکتورسازی نقش مهمی داشته باشد ولی ضعف او در دفاع کردن به دلیل حضور در پست غیر تخصصی اش برای تراکتورسازی مشکلات زیادی ایجاد کرد . گل محمدی به جز گودرزی از محمد مسلمی پور نیز در این پست استفاده کرد ، مسلمی پور نیز به دلیل جوان بودن و عدم تجربه کافی نتوانست عملکرد خوبی در این پست داشته باشد . گل محمدی   در نهایت رضا شربتی مدافع چپ تیم مشکی پوشان را به عنوان سرباز به خدمت گرفت . پیوستن او به تراکتورسازی حواشی بسیاری را همراه داشت و در بازی با سیاه‌جامگان چهره ویژه بازی بود . عملکرد خوب او در مقابل تیم سابقش نشان داد که می تواند مشکل ساغلام را در این پست حل کند .
 
 
 
خط میانی :
مهدی کیانی : کاپیتان با تجربه تیم تراکتورسازی رهبری خط میانی تیم تراکتورسازی را برعهده دارد . کیانی با سابقه ترین بازیکن تیم تراکتورسازی به شمار می آید و یکی از مهمترین بازیکنان در سیستم ساغلام است . او در اواسط فصل به مدت 2 ماه محروم شد . محرومیت او باعث شد که تراکتورسازی ضربه بزرگی بخورد و نتایج خوبی در لیگ نگیرد . حضور او در پست هافبک دفاعی و بالا بودن تجربه او می تواند در مواقعی که تیم تراکتورسازی روی ضد حملات غافل گیر می شود ، با عکس العمل به موقعش ضد حملات تیم حریف را خنثی کند .

مهدی مهدی پور: هافبک تدافعی جوان تیم تراکتورسازی که در نیم فصل دوم برای گذراندن خدمت سربازی به این تیم پیوست ، از بازیکنان محبوب گل محمدی در تیم ذوب آهن بود. او و به دستور گل محمدی از ذوب آهن به تراکتورسازی پیوست . پس از جدایی گل محمدی از تراکتورسازی او در اولین حضور ساغلام بر روی نیمکت تراکتورسازی در ترکیب اصلی قرار گرفت و عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت . مهدی پور توانایی علی رغم هافبک تدافعی بودن ، توانایی حضور در میانه خط دفاعی را نیز دارد . او بار ها در آغاز حملات از میانه زمین ، زمانی که نادری به سمت جلو حرکت می کرد جانشین نادری می شد و به عقب می آمد . مهدی پور در خنثی کردن ضد حملات تیم مشکی پوشان نقش مهمی داشت و توانست رضایت ساغلام را بگیرد 

دانیال اسماعیلی فر : او نیز از خرید های نیم فصل تیم تراکتورسازی از ذوب آهن بود . اسماعیلی فر در بازی مشکی پوشان برخلاف پست تخصصی اش  در ضلع راست مثلث تهاجمی تیم تراکتورسازی قرار گرفت و عملکرد خوبی داشت . سرعت بالای او در ضد حملات و داشتن هماهنگی خوب با محمد ایرانپوریان در سمت راست زمین ، مهاجمین تیم تراکتورسازی را بار ها صاحب موقعیت کردند ‌. اسماعیلی فر در بازی با مشکی پوشان  نشان داد که می تواند یکی از تاثیر گذارترین مهره های ساغلام در نیم فصل دوم باشد .

محمد ابراهیمی : بازیکن با تجربه کازرونی تیم تراکتورسازی که علی رغم بالا بودن سنش ،عملکرد خوبی در این تیم دارد . F14 تیم تراکتورسازی در بازی با مشکی پوشان یکی از تاثیر گذارترین بازیکنان زمین بود . حرکات انفجاری او در خط حمله و تغذیه کردن امیر ارسلان مطهری باعث شد که تراکتورسازی موقعیت های گلزنی بی شماری را به دست بیاورد . 

احسان پهلوان : ضلع چپ خط میانی با حضور پهلوان تکمیل می شود . وینگر چپ جوان تراکتورسازی که در تیم ذوب آهن عملکرد خوبی داشت ، بدون شک یکی از مهمترین نقل و انتقالات نیم فصل بود ، پهلوان به همراه اسماعیلی فر و مهدی پور از ذوب آهن به تراکتورسازی پیوستند . سرعت بالا و شوت های محکم پشت محوطه او می تواند یکی از راه های گلزنی برای تیم ساغلام باشد 

امیر ارسلان مطهری : ارسلان مطهری مهاجم سابق تیم نفت تهران  که در نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر در  پارس جنوبی حضور داشت در نیم فصل دوم علی رغم داشتن پیشنهاد از خارج از کشور تصمیم به ملحق شدن به تراکتورسازی را گرفت . مطهری در چند بازی گذشته به عنوان یار ذخیره در ترکیب اصلی قرار می گرفت ولی در بازی گذشته در ترکیب ثابت تراکتورسازی قرار گرفت و علی رغم از دست دادن موقعیت گلزنی زیاد ، عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت .
 
 
 
نقاط قوت :
یکی از مهمترین ویژگی های تراکتورسازی در بازی با مشکی پوشان ، تغییر آرایش بازیکنان در زمین بود . بازیکنان  در  طول بازی بار ها آرایش خود را تغییردادند . آن ها در نیمه اول با 3 آرایش مختلف در زمین حضور داشتند . تراکتورسازی با آرایش 1-4-2-3 بازی را آغاز کرد ، آن ها سپس به آرایش 2-4-4 خطی و 2-4-4 ذوزنقه ای((4-2-2-2 ))روی آوردند . در نیمه دوم  به دلیل تمایل تراکتورسازی  برای پیروزی مقابل مشکی پوشان ، آرایش شان  را به 2-3-5 تغییر دادند ، حضور محمد ابراهیمی در خط حمله ، نفوذ دانیال اسماعیلی فر به کناره خط دفاع و پاس های دقیق محمد ایرانپوریان به داخل محوطه جریمه باعث شد که تراکتورسازی در این بازی صاحب موقعیت های گلزنی بی شماری شود ؛ ولی بی دقتی بازیکنان تراکتورسازی در ضربات نهایی باعث شد که این تیم نتواند دروازه تیم سیاه جامگان را باز کند .
حضور بازیکنان با تجربه همانند فرزاد حاتمی در کنار جوانانی همچون قائم اسلامی خواه ، علی طاهران و .... می تواند دست ساغلام را برای تغییرات در طول بازی باز تر کند .
 
نقات ضعف :
تراکتورسازی این هفته بر خلاف هفته های گذشته نمایش خوبی داشت ؛ ولی آن ها نقاط ضعف پیشین خود را در این بازی نیز داشتند . ضعف تیم تراکتورسازی در خط حمله و در دفاع در این بازی به خوبی مشاهده می شد . ضعف این تیم در خط دفاع باعث شد که  تیم مشکی پوشان  در این بازی توانست بار ها با ضد حملات برق آسایش مدافعین تراکتورسازی را غافل گیر کنند . هافبک های تیم مشکی پوشان  با ایجاد برتری عددی نسبت به هافبک های میانی تیم تراکتورسازی، توانستند با عبور از خط  میانی این تیم صاحب موقعیت های زیادی شوند و مدافعین تراکتور را غافل گیر کنند  . تراکتورسازی در ضربات هوایی نیز دچار مشکل است . عدم دفع توپ های سرگردان و اجازه زدن ضربه سر به بازیکنان حریف در محوطه جریمه باعث شد که به پاشنه آشیل  این تیم تبدیل شود  . 

تراکتورسازی در خط حمله نیز دچار مشکل است . آن ها در این فصل تنها 19 گل به ثمر رسانده اند و پس از مشکی پوشان و استقلال خوزستان صاحب سومین خط حمله ضعیف لیگ هستند . تراکتوری ها در 450 دقیقه اخیر خود در لیگ برتر تنها یک گل به ثمر رسانده اند، به همین سبب ساغلام برای تقویت خط حمله و دفاع خود تصمیم به جذب بازیکنان خارجی گرفت .
  
خیلی ها انتظار داشتند که ساغلام در  اولین حضورش بر روی  نیمکت تیم تراکتورسازی در مقابل تیم مشکی پوشان به دلیل شناخت کم او از لیگ ایران و متفاوت بودن سبک فوتبال دو کشور ،  در این بازی نتیجه خوبی را کسب نکند، ولی او بر خلاف انتظارات توانست نتیجه خوبی در مقابل تیم مشکی پوشان بگیرد. تراکتورسازی در اولین حضور ساغلام بازی زیبایی را نمایش داد و بر خلاف هفته های گذشته  توانست بازی  تهاجمی تری را ارائه بدهد . تغیر رویه تیم تراکتورسازی را می توان به نتایج تغییرات سبک فوتبال این تیم توسط ساغلام اشاره کرد . یحیی گل محمدی نیز همانند ساغلام فوتبال تهاجمی را در دستور کار خود قرار داد ؛ ولی پذیرفتن تراکتورسازی بحران زده در ابتدای فصل کار بسیار سختی بود . محرومیت از پنجره نقل و انتقالات و استفاده کردن از بازیکنان جوان و کم تجربه  کار را برای او سخت می کرد . گل محمدی در مجموع عملکرد خوبی با تیم تراکتورسازی داشت او توانست جوان های زیادی همانند محمدرضا آزادی ، نیما طاهران ، محمد نادری را به فوتبال ایران معرفی کند ؛ ولی نتیجه گرا بودن مدیریت و بالا بودن انتظارات هواداران از او برای کسب مقام قهرمانی و موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا باعث شد که او از کار خود برکنار شود .

حال ساغلام 9 هفته مهم را در پیش دارد . 9 هفته پایانی که بر خلاف هفته های گذشته رقابت داغی بین تیم های لیگ خواهد بود . تیم های بالای جدول به دنبال کسب جواز حضور در لیگ قهرمانان و تیم های  پایین جدول نیز رقابت مهمی برای سقوط نکردن خواهند داشت . طرفداران تراکتورسازی با حضور پر تعدادشان در بازی با سیاه‌جامگان و استقبال پر شور از او در فرودگاه تبریز نشان دادند که به ساغلام ایمان دارند . ساغلام توانایی خارج کردن تیم تراکتورسازی را از بحران دارد ، همان طور که توانست بورسا اسپور را از یک تیم معمولی به یک تیم قهرمان تبدیل کند. ولی محدویت های موجود در سر راه او می تواند برای او کار را سخت کند . انتظار بالای هواداران تراکتور و مدیریت باشگاه  از او کار را برای او سخت تر کرده است زیرا در هر صورتی کسب نتایج ضعیف می تواند صدای اعتراضات را بار دیگر بالاتر ببرد و حضور او در این تیم آخرین اقدام مدیریت باشگاه در جهت رضایت طرفداران بود که مدیریت به دنبال کم کردن صدای اعتراضات بود . در این شرایط  باید دید که ساغلام می‌تواند تراکتورسازی را به روز‌های آفتابی خود بازگرداند یا نه 


منبع:ورزش3
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *