جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
غلامرضا موسوی:

هیات داوران جشنواره فجر حرفه ای هستند

پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 587708
به گفته غلامرضا موسوی از تهیه کنندگان سینما، هیات داوران سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر حرفه ای هستند.
هیات داوران جشنواره فجر حرفه ای هستند
به گزارش جهان نيوز، غلامرضا موسوی از تهیه کنندگان سینما درباره ترکیب هیات داوران سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: امسال ترکیب هیات داوران به دلیل حضور ۶ نفر از اهالی سینما و یک سینماشناس و هنرشناس از ویژگی های خوبی برخوردار است. ضمن اینکه می دانم همکاران سینمایی من هرکدام در زمینه کاری خود سرشناس و صاحب نام هستند و مشخصات بسیار خوبی دارند.

وی با اشاره به انتقاداتی که به حضور حسن خجسته در این ترکیب می شود، اظهار کرد: من هیچ آشنایی نزدیکی با دکتر خجسته ندارم ولی می دانم که او ویژگی های بسیار بارزی دارد، دکتر خجسته یکی از کسانی است که سال ها است در زمینه هنر فعالیت بسیار وسیعی دارد. بر اساس اطلاعات من، او هشت سال رییس پژوهشگاه فرهنگ و هنر بود بنابراین کسی که سابقه ۸ سال حضور در پژوهشگاه فرهنگ و هنر را دارد تمام مسایل فرهنگی را رصد می کند علاوه بر این دکتر خجسته، استاد دانشگاه صدا و سیما است از همین رو کسی که تدریس می کند باید در تمام زمینه های حرفه ای که درس می دهد به روز باشد و این به روز بودن او ویژگی خوبی است. ضمن اینکه دکتر خجسته چیزی حدود ۱۷، ۱۸ سال معاون صدای سازمان صدا و سیما بود و همین موضوع باعث می شد، مسایل سینما و هنر را رصد کند.

موسوی توضیح داد: آقای خجسته چند سالی معاون برنامه ریزی صدا و سیما بود، علاوه بر همه این ها او عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی است همچنین وی اخیرا در شورای بازبینی فیلم ها نیز حضور دارد. بنابراین در کنار ۶ عضو سینمایی داوران حضور شخصیتی که کاملا فرهنگی است یک حسن هیات داوران محسوب می شود. بنابراین حضور چنین فردی، می تواند جزو وجوه مثبت و در بحث ها راهگشا باشد از همین رو به خاطر انتخاب دکتر خجسته باید از ابراهیم داروغه زاده و همکارانش تشکر کرد که توانسته اند یک فرد فرهنگی با این ویژگی ها را در جمعی از داوران داشته باشند. قطعا باید از دکتر خجسته هم تشکر کرد که علی رغم گرفتاری های زیاد باز سینما را مثل همیشه دوست دارد و از وقت آزادش برای حضور در اینگونه محافل استفاده می کند.

این تهیه کننده سینما در ادامه بیان کرد بیان کرد: کار سینما و کار داوری یک کار کارشناسی و تخصصی است یعنی یک عده فیلم را می بینند و بر اساس مشاهدات خود آثار را قضاوت می کنند و این ربطی به وابستگی های فامیلی ندارد بلکه به دانش افراد مربوط است. همانطور که برای مثال خانم طائرپور به عنوان یک تهیه کننده آگاه، بصیر و آشنا فیلم را می بیند او هم به عنوان یک کارشناس ارشد فرهنگی فیلم را مورد قضاوت قرار می دهد.

موسوی ادامه داد: ما نباید افراد را از این طریق سانسور کنیم و باید به آنها احترام بگذاریم و بدانیم سابقه فرهنگی افراد چیست. این را هم باید عنوان کنم که در یک جمع فرهنگی امکان دارد بعضی فیلم هایی انتخاب شود که سلیقه حسن خجسته نباشد یا برعکس فیلم های مورد پسند او باب پسند یک داور دیگر نباشد. بنابراین این موضوع را باید در یک جمع ارزیابی کرد چنانچه یک فرد می تواند با انتخاب ها مخالف یا موافق باشد اما اینکه ما به افراد نسبت وابستگی بدهیم و بر اساس آن افراد را مورد قضاوت قرار بدهیم درست نیست زیرا باید به شخصیت های مستقل این افراد احترام گذاشت.

همانطور که گفتم من حسن خجسته را هیچوقت از نزدیک ندیده ام اما او را از دور به عنوان یک فرد فرهنگی به دلیل کارها و مطالبی که داشته است، می شناسم و رصد کرده ام و می دانم که انساس فرهنگی و فرهیخته است بنابراین نباید از حضور چنین افرادی به خاطر این وابستگی های خوب نگران باشیم. چرا باید خودمان را محروم کنیم؟ در حالی که این افراد دقت بیشتری به کار می برند و سعی می کنند هیچگاه در مظان اتهام قرار نگیرند. یعنی بیشتر نگاه کارشناسی دارند البته آدم می تواند با نگاه هر هنرمند، هنرشناس، پژوهشگری و ... مخالف یا موافق باشد.

وی اظهار کرد: سواد و بینش این افراد را نمی توان نادیده گرفت و نباید نگران باشیم زیرا هر کارشناسی می تواند نظری بدهد و یک نظر شخصی داشته باشد. ضمن اینکه حسن خجسته یک فرد ناشناسی نیست و این را هم باید در نظر گرفت که نظر او در میان هفت نظر دیگر قرار دارد اما اگر استدال های درستی داشته باشد می تواند بر داوری اثرات مثبت بگذارد و اگر رای او بر اثر هوشیاری نباشد دیگر داوران به این رای گوش نمی دهند. بنابراین من این موضوع را به فال نیک می گیرم و فکر می کنم ما نباید خودمان را به این دلایل از حضور شخصیت های فرهیخته محروم کنیم.

موسوی در پایان بیان کرد: امسال خوشبختانه ۲۳ فیلم داریم بنابراین داوران بیشتر می توانند وقت بگذارند ضمن اینکه اغلب داوران حرفه ای هستند. برای مثال حضور یک فیلمبردار، کارگردان، تهیه کننده و منتقد حرفه ای در ترکیب هیات داوران نشان می دهد که می توانیم داوری خوبی داشته باشیم البته همیشه یک جمع تعیین کننده اتفاقات هستند هر حضور و جمعی می تواند یک خروجی داشته باشد به نظر من مهم این است که آقایان و خانم های هیات داوران نظرات واقعی خود را ابراز کنند. جشنواره در هر مطقعی می تواند خروجی های متفاوت داشته باشد از همین رو داوران محترم هم باید به عواقب نگاه خود یک مقدار بیشتر متوجه باشند.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *