پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

بهزاد نبوی: قرار نبود برجام معجزه کند

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب: 587493
بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی و حتی حامیان دولت بارها اعلام کرده اند که چیدن تمام تخم مرغ ها در سبد برجام اشتباه است. اکنون قریب به پنج سال است که اقتصاد کشور به مذاکره با غرب گره خورده است.
بهزاد نبوی: قرار نبود برجام معجزه کند
بهزاد نبوی در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«برجام به خودی خود نمی‌تواند کاری انجام دهد. برجام شرایط ماقبل خود را تغییر داد. قبل از برجام روابط اقتصاد خارجی ایران با دنیا تقریباً تعطیل بود و تنها از طریق کسانی مثل بابک زنجانی می‌توانستیم با جهان خارج ارتباط برقرار کنیم. برجام این مانع را از بین برداشت و امکان ارتباط با جهان خارج در زمینه اقتصادی را فراهم کرد. برجام بسترساز بود نه اینکه خودش معجزه باشد. تصور ما و همه مردم این بود که بعد از امضای برجام سیل سرمایه خارجی به سوی کشور روانه شود. ما برای تولید اشتغال و گردش چرخ اقتصاد به وجود سرمایه‌گذار خارجی نیازمندیم».

جماعتی که تا دیروز برجام را «فتح‌الفتوح»! «آفتاب تابان»! «معجزه قرن»! «بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ ایران»! «نشانه تسلیم همه قدرت‌های بزرگ در برابر اراده ملت»! «ورق‌خوردن تاریخ به نفع ایران»! «پیروزی بزرگتر از فتح خرمشهر»! و...می‌دانستند و با غرور و نخوت، آن را ثمره کاردانی و تدبیر خود می‌دانستند، حالا که کار به اینجا رسیده و دستاورد برجام، از تقریباً هیچ به تحقیقاً هیچ تبدیل شده و همه پیش‌بینی‌های نخبگان و دلسوزان، مو به مو و واژه به واژه درست از آب درآمده،به تقلیل مطالبات و پاک کردن صورت مسئله روی آورده اند.

براساس تبلیغات گسترده نشریات اصلاح طلب و رسانه‌های حامی دولت قرار بر این بود که برجام دو دستاورد عمده داشته باشد؛ اول «لغو تمامی تحریم‌ها» و دوم «گشایش اقتصادی برای عموم مردم». دولتمردان بعد از امضای برجام-تیرماه 94- اعلام کردند که «امسال(سال 94) اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد.(سیف، رئیس‌بانک مرکزی)»،«منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید.(اکبر ترکان، رئیس‌مناطق آزاد دولت یازدهم)»،«بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید. (محمد نهاوندیان)»،«توافق هسته‌ای موجب خروج سریع کشور از رکود خواهد شد.(محمد علی نجفی،دبیر وقت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت)» و...

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است. درحالی‌که رئیس‌جمهور وعده جذب ۳۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام را داده بود و برای سال ۹۵ نیز حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده بود، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته جذب شده است!

بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی و حتی حامیان دولت بارها اعلام کرده اند که چیدن تمام تخم مرغ ها در سبد برجام اشتباه است. اکنون قریب به پنج سال است که اقتصاد کشور به مذاکره با غرب گره خورده است.

مرحوم هاشمی رفسنجانی- تیر ۹۵ – در دیدار جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه رسانه و صنعت، به انتقاد ازافزایش ۹۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی و معمای محل نگهداری و مصرف آنان پرداخت و گفت: «اگر ۲۰ درصد این نقدینگی‌ها برای تأمین نیازهای واحدهای تولیدی تعطیل شده برگردند، علاوه بر برگشت رونق به اقتصاد، مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده، مخصوصاً کارگران بیکار شده را حل می‌کند که معضل بسیار خطرناک برای جوانان، خانواده‌ها و جامعه شده است». وی همجنین- شهریور ۹۵ -در دیدار وزیر و معاونان وزارت کار و رفاه برای دومین بار تصریح کرد «اگر نقدینگی کشور که رقم قابل توجهی است، مدیریت شود، موجب جبران رکود و کاهش تورم می‌شود».

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقایان بهزاد نبوی / سعید حجاریان و... اهسته اهسته دارند حیات مطبوعاتی خود را دوباره شروع میکنند و رندانه و طلبکارانه به اظهار نظر میپردازند .این افراد نه تنها متهم بلکه مجرمان امنیتی و سیاسی و اقتصادی هستند که بارها به صورت اشکار و پنهان نظام را به چالش سیاسی و امنیتی کشیده و هم نوا با بنیادهای امریکایی و قرارگاههای انقلابهای به اصطلاح مخملی شیطان بزرگ پنجه در چهره انقلاب انداخته و تا مرزهای براندازی نظام اسلامی پیش رفتند . اینان بارها و بارها مشتهای خشن و چدنی خود را در استین مخملی به اصطلاح اصلاحات به سمت انقلاب نشانه رفته اند.نیروها و سربازان و مدافعان جبهه بزرگ انقلاب باید با مصاحبه و میزگرد و مقاله و تحلیل و گفتگو به صورت مستمر و مستند در مراکز علمی و مطبوعاتی و تبلیغی در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند وعظیم اسلامی با جریان ارتجاعی لیبرالیسم و خط نفوذسکولارها در انقلاب به مقابله جدی بپردازند و از موضع تهاجمی پرسش گرایانه و مطالبه گرایانه با انها برخورد کنند . باید اقایان بهزاد نبوی و حجاریان و حلقات و انجمنهای سری و اشکار انان که قریب به سه دهه است که قدرت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و امنیتی را به صورت کامل در اختیار و انحصار داشته و دارند نسبت به عملکرد ضعیف و منفی خود پاسخگو باشند .شکی نیست که بخش قابل توجه از معضلات و مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و امنیتی و اجتماعی موجود در کشور نتیجه عملکرد این دار و دسته از انقلاب اسلامی روی برگردانیده است .اینان واقعا باید پاسخگو باشند . در دولتهای 16 ساله اقایان هاشمی و خاتمی همه قدرت و اختیار و انحصار اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در دست همین اقایان بوده و اکنون نیز کما بیش چنان است . برای اثبات مظلومیت و نجابت و شرح صدر نظام اسلامی همین بس که این افراد و دارو دسته حزبی سازمانیشان بالاترین وبیشترین بهره برداری و رانت خواری و حضور در نظام را داشته و دارند و در عین حال نقش اپوزیسیون را هم بازی میکنند .و هنوز با نظام با گفتمان خشن و طلبکارانه و گاه تهدید امیز برخورد میکنند .