جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

طرحی دو سرباخت برای شهرداری تهران

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 587410
طرح جدید ترافیک تهران، در حالی به تصویب شورای شهر رسید که یکی از اعضای شورا جلسه رای‌گیری در خصوص برخی جزئیات آن را فاقد وجاهت قانون خواند و به نشانه اعتراض نشست را ترک کرد.
طرحی دو سرباخت برای شهرداری تهران
به گزارش جهان نيوز، پس از گمانه زنی های بسیار درباره طرح ترافیک جدید سرانجام جزئیات این طرح در شورای شهر به تصویب رسید. مسئولان شهری معتقدند طرح جدید ترافیک باعث کاهش ۲۰ درصدی تقاضای سفر با خودروی شخصی می شود، مردم مجبور به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می شوند که خودش مشکلات زیادی دارد.
در حالی که کلیات طرح جدید ترافیک پایتخت با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و همه چنین سازمان های دخیل در حوزه ترافیک شهری روبرو شده بود جزئیات این طرح که با عنوان لایحه یک فوریتی «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» به شورای شهر تهران ارائه شده بود، بالاخره در جلسه اخیر شورای شهر تصویب شد.
طرح جدید ترافیک تهران، در حالی به تصویب شورای شهر رسید که یکی از اعضای شورا  جلسه رای‌گیری در خصوص برخی جزئیات آن را فاقد وجاهت قانون خواند و به نشانه اعتراض نشست را ترک کرد.

سرانجام طرح جدید ترافیک تهران، که پیش از رسیدن به دست اعضای شورای شهر و طرح مسأله با آنها در رسانه‌ها مطرح شده، از چند نهاد در خصوص آن نظرخواهی و با امثال پلیس راهور در میان گذاشته شده و حتی در شورای ترافیک مطرح و مصوب شده بود، در دستور کار شورای شهر تهران هم قرار گرفت.

اتفاقی که برخی با تکیه بر آن مدعی بودند، این طرح روال قانونی خود را نپیموده و این مسأله محل ابهام است؛ موضوعی که به نوعی به نشست یکشنبه شورای شهر تهران هم راه یافت. نکته‌ای که البته پیشتر از زبان برخی اعضای شورا هم شنیده شده بود، ولی در نهایت خللی در تصویب این طرح در شورا ایجاد نکرد تا کلیات طرح جدید با 14 رأی از 20 حاضر در جلسه به تصویب برسد.
 


چرا طرح جدید ترافیک شهر تهران مورد انتقاد است؟
یکی از دستاوردهایی که برای بازنگری در طرح ترافیک جدید مطرح می شود، کاهش آلودگی هوا است. اما مسئولان شهری تاکنون پاسخی دقیق  به این پرسش ها نداده اند که شاخص های آلودگی در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد چقدر است؟

این شاخص ها در مقایسه با شاخص ها در سایر مناطق به چه صورت است؟ با توجه به اینکه طبق بررسی ذرات معلق نواحی 2، 18، 6، 20 و 21 به ترتیب آلوده ترین مناطق هستند اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی طرح چه توجیهی در کاهش آلودگی هوای شهر دارد؟ این طرح تردد چه وسائط نقلیه آلاینده و چه نوع آلودگی را محدود می سازد؟

طرح جدید و مدیریت ظرفیت ترافیکی
یکی از ادعاهای مدیریت شهری کاهش بار ترافیکی در ساعات پیک پس از اجرای طرح جدید است. اما شاخص های ترافیک و ازدحام در محدوده طرح در حال حاضر چیست و در مقایسه با شاخص های مشابه در مناطق دیگر تهران به چه صورت است؟با توجه به اینکه گره های ترافیکی شهر تهران بسیار فراتر از محدوده طرح ترافیک و ساعات ترافیک است اجرای طرح در این محدوده و این بازه زمانی چه توجیه یا تاثیری در روانسازی عمومی ترافیک شهر دارد؟
همچنین روش مدیریت ظرفیت آیا صرفا محدود کردن مبادی ورودی محدوده طرح است؟ جایگاه ایجاد محدودیت در مقاصد و نقاط جذب سفر یا معابری که ترافیک را روانه محدوده مرکزی می سازند (مانند بزرگراه ها) در طرح کجاست؟ اولویت ایجاد محدوده طرح نسبت به سایر روش های مدیریت ضرفیت مثل مدیریت پارک حاشیه ای و توقفگاه های عمومی چیست؟
طرح جدید و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی

یکی از نگرانی های کارشناسان ترافیک نبود ظرفیت تازه در حمل و نقل عمومی شهر تهران است که به نظر می آید نیمی از نیازهای شهروندان تهرانی را پاسخ می دهد. اما مدیران شهری معتقدند تا سال آینده به ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی افزوده خواهد شد وبهره برداری از خط 6 هم به کمک مسافران مترو خواهد آمد. اما طراحان این پیشنهاد تازه مشخص نکرده اند، ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در محدوده طرح و از نقاط تولید سفر به مقاصد داخل محدوده طرح چقدر است؟ چه حجمی از مسافر در حال حاضر و آینده با این ناوگان جابجا خواهد شد؟

بر اساس این گزارش، از آنجا که مناطق مرکزی شهر تهران بر خلاف مناطق مرکز پایتخت های اروپایی ارزش تاریخی و گردشگری قابل توجهی ندارند و عمدتا بافت های فرسوده نیازمند بازسازی در این مناطق قرار گرفته و با توجه به ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی در این  مناطق طرح ترافیک قبلی با کاهش ارزش اراضی محدوده شده و روند بازسازی این مناطق را بسیار کند یا متوقف کرده است. علاوه بر آن با مهاجرت کسب و کارها و ساختمان های اداری به خارج از محدوده و پراکنده شدن آنها در سرتاسر تهران افزایش تقاضای سفر برای تعاملات بین این کسب و کارها را به دنبال داشته است.
مدیران جدید ترافیکی شهر تهران باید مشخص کنند طرح جدید به چه میزان سهولت دسترسی به مناطق مرکزی را فراهم می آورد و چه تاثیری بر مطلوبیت و ارزش املاک در این مناطق خواهد داشت؟

مبارزه با رانت چه ارتباطی به کاهش ترافیک دارد
یکی دیگر از امتیازات طرح جدید ترافیک  را عدالت اجتماعی و مبارزه با رانت عنوان می کنند اما این موارد چه ربطی به شاخص های ترافیکی و حمل و نقل دارند؟به نظر می آید این موارد صرفا برای استفاده ابزاری، تکثیر ادله و پوشاندن ضعف مطالعاتی طرح جدید پیشنهادی مطرح می شوند و طرح جدید هیچ تاثیر مثبتی بر این پارمترهای شعاری ندارد.
آنچه تحت عنوان طرح جدید بیان می شود بدون هیچ مطالعه ترافیکی بر وضعیت کنونی محدوده طرح ترافیک و بدون هیچ برنامه ای برای بهبود شاخص ها و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح شده است تنها تفاوت طرح جدید، دادن مجوز به فروش نا محدود مجوز تردد بر اساس تقاضا و نیاز شهروندان با هدف درآمد زایی کوتاه مدت شهرداری تهران است که موجب افزایش ازدحام و آلودگی در محدوده مرکزش شهر و اخلال در عملیات عمده دستگاه های دولتی و مراکز اقتصادی که در این محدوده قرار دارند نیز می شود.

در میان مدت هزینه های جبران ناپذیری به شهر و شهرداری تحمیل خواهد کرد و در بلند مدت با افزایش سطح مطالبات شهروندان و عدم پاسخگویی مناسب موجب افزایش نارضایتی عمومیشهروندان می شود. پلیس نیز به عنوان مجری طرح نیز بارها در مصاحبه با رسانه ها مخالفت خود را با اجرای زود هنگام آن اعلام و تاکید کرده است این طرح در سال 97 اجرایی نمی شود ولی بعد اعلام شد شورای ترافیک تهران که پلیس عضو آن است طرح جدید را تصویب کرده است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *