کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به سینمای دفاع مقدس‌درجشنواره فجر

11 بهمن 1396 ساعت 12:10

حضور پنج فیلم در ژانر «انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی»، تنور این دوره از جشنواره را برای علاقه‌مندان و مخاطبان سینمای انقلاب اسلامی و مقاومت دوچندان کرده است.


به گزارش جهان نیوز،‌ سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر در حالی از ۱۳ بهمن ماه تا ۲۲ بهمن در سینما‌های منتخب سراسر کشور آغاز می‌شود که امسال حضور ۵ فیلم در ژانر «انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت»، تنور این دوره از جشنواره را برای علاقه‌مندان به سینمای انقلاب و مقاومت دوچندان کرده است.

در این دوره از جشنواره فیلم‌های «امپراطور جهنم»، «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «سرو زیر آب» و «ماهورا» به طور مشخص و واضح به مضامینی دفاع مقدس و مقاومت اسلامی پرداخته اند که در این میان «امپراطور جهنم» و «به وقت شام» با پرداختن به پیدایش و جنایت‌های گروهک داعش، جلوه جدیدی از سینمای مقاومت را در جشنواره فیلم فجر روایت خواهد کرد.

در ادامه نگاهی گذرا به پنج اثری که به طور مشخص با موضوع سینمای انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی به تولید رسیده‌اند، شده‌است که از نظرتان میگذرد.
 

سیمرغ‌ها در انتظار جولان سینمای دفاع مقدس و مقاومت جشنواره!

«امپراطور جهنم»

پرویز شیخ طادی با فیلم «امپراطور جهنم» در جشنواره سی و ششم فیلم فجر حاضر شد. این فیلم با موضوع نحوه شکل گیری داعش در ادامه فیلم «شکارچی شنبه» ساخته شده و در واقع کارگردان با همان دست فرمان این فیلم را ساخته است. در این فیلم تلاش شده ریشه‌های داعش و فعالیت آل سعود در حمایت از این گروه به نمایش گذاشته شود.. این فیلم قرار بود در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود که از حضور در این جشنواره انصراف داد.

در این فیلم علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی نقش‌های اصلی را برعهده دارند.
 
سیمرغ‌ها در انتظار جولان سینمای دفاع مقدس و مقاومت جشنواره!

«به وقت شام»

«به وقت شام» یکی از فیلم‌های مهم جشنواره فیلم فجر به شمار می‌آید از این جهت فیلم اهمیت خاصی دارد که درباره مسایل روز منطقه ساخته شده است. «به وقت شام» تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به شمار می‌آید در این فیلم فیلمساز تلاش کرده که علاوه بر توجه به مسایل منطقه و موضوع داعش و نیرو‌های تکفیری به المان‌های جذب مخاطب هم توجه داشته باشد و داستان به خوبی روایت می‌شود. فیلم از آثار قابل توجه جشنواره است و در نظر سنجی‌های انجام شده توسط سایت‌های تخصصی در صدر علاقمندی مخاطب به دیدن فیلم قرار گرفته است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: دو خلبان ایرانی مامور می‌شوند تا تعدادی از مردم شهر تدمر که در محاصر داعش هستند را با یک هواپیمایی ایلوشین نجات دهند..

بازیگرانی، چون بابک حمیدیان و هادی حجازی فر حضور دارند علاوه بر بازیگران ایرانی، بازیگران لبنانی، سوری و عراقی پیر داغر، خالد السید، جوزیف سلامه، رامی عطاالله، لیث المفتی، علی سکر، سامر خلیلی، محمد شعبان در این فیلم حضور دارند.
 
سیمرغ‌ها در انتظار جولان سینمای دفاع مقدس و مقاومت جشنواره!
 
«تنگه ابوقریب»

بهرام توکلی بعد از ساخت آثاری، چون «آسمان زرد کم عمق»، «بیگانه»، «من دیه گو مارادونا هستم» به سراغ ساخت اثری با موضوع تنگه ابوغریب رفته است. تنگه‌ای بسیار استراتژیک که واقعه‌ای در سال ۶۷ در محدوده‌ای که عراق پیشروی می‌کرد و مناطق را از ایران بازپس می‌گرفت و ایران آمادگی دفاعی چندانی برای مقابله نداشت. فیلمی که نظر هیات انتخاب را به خود جلب کرد. این فیلم که بخشی از مقاومت رزمندگان اسلام را روایت می‌کند دارای پروداکشن عظیمی است و تیم تولید بسیار حرفه‌ای برای این فیلم فعالیت کردند. در این فیلم سکانس پلانی فیلمبرداری شده که ۴ دقیقه و نیم به طول انجامیده و بسیار پیچیده است که در سینمای ایران تاکنون تجربه نشده. در اکثر صحنه‌های فیلم بیش از ۱۳۰ انفجار در یک پلان انجام شده است.

در خلاصه داستان این پروژه سینمایی آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهر‌ها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است؛ تنگه‌ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روز‌های پایانی جنگ گم شده … تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود.

در این فیلم جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی به ایفای نقش پرداختند.
 
سیمرغ‌ها در انتظار جولان سینمای دفاع مقدس و مقاومت جشنواره!

«سرو زیر آب»

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان با سابقه سینمای دفاع مقدس به شمار می‌آید. اکثر آثار او در حوزه دفاع مقدس پست پرداکشن بوده است. از آثار پر افتخار این کارگردان فیلم «ملکه» است و او این بار با فیلمی نام «سرو زیر آب» ششمین فیلم سینمایی خود را جلوی دوربین برده است. قصه این فیلم در مورد شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است. با توجه به داستان و نوع روایت فیلم باشه آهنگر باید دید این فیلم چقدر می‌تواند نظر هیات داروان را جلب کند.

در این فیلم رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی، الناز شاهوردی به ایفای نقش می‌پردازند.
 
سیمرغ‌ها در انتظار جولان سینمای دفاع مقدس و مقاومت جشنواره!
 
«ماهورا»

«ماهورا» دومین فیلم حمید زرگرنژاد به شمار می‌آید این فیلم با پس زمینه دفاع مقدس ساخته شده است. نام فیلم «ماهور» بود که به «ماهورا» تغییر نام داد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می‌دزدد.

در این فیلم کامران تفتی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان و مالک سراج بازی دارند.

منبع:خبرگزاری دانشجو


کد مطلب: 587345

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/587345/نگاهی-سینمای-دفاع-مقدس-درجشنواره-فجر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com