سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱
استنادات متعدد گره زدن زلف منافع جناحی مذاکره کنندگان به منافع ملی قابل کتمان نیست

عراقچی چه چیز را انکار می کند؟

سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب: 587112
معاون وزیر امورخارجه در این مصاحبه جنجالی بسیاری را از بدیهیات را هم انکار کرد. از انکار رفع تحریم ها به عنوان هدف اصلی مذاکره و یا مشکلات فراوان مالی و ناتوانی در نقل و انتقالات بانکی و حتی صحبت های مستند محمدجواد ظریف!
عراقچی چه چیز را انکار می کند؟
به گزارش جهان نيوز؛ عراقچی در برنامه جهان آرا حقایقی را انکار کرد که فیلم ها و اسناد موجود گواهی بر نادرست بودن صحبت هایش دارد.
 
تیم مذاکره کننده بعد از پنج سال از شروع فعالیت خود و دو نیم سال از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون به هیچ عنوان حاضر به مناظره در خصوص دستاوردهای عینی و ملموس این سند بلندمدت و پرحاشیه نشده است. اما اینبار حضور سیدعباس عراقچی به عنوان نفر دوم وزارت امورخارجه در برنامه جهان آرا توانست مصاحبه ای متفاوت و چالشی را برای عراقچی رقم بزند، مصاحبه ای که عصبانیت و صحبت های ضدونقیض عراقچی را به عنوان سوژه بحث ها و رسانه ها تبدیل کرده است.
 
معاون وزیر امورخارجه در این مصاحبه جنجالی بسیاری را از بدیهیات را هم انکار کرد. از انکار رفع تحریم ها به عنوان هدف اصلی مذاکره و یا مشکلات فراوان مالی و ناتوانی در نقل و انتقالات بانکی و حتی صحبت های مستند محمدجواد ظریف!
 
در این مطلب به صحبت های عراقچی در خصوص انکار دخالت ندادن منافع جناحی در مذاکرات پرداخته می شود.
 
وحیدیامین پور مجری برنامه جهان آرا در شبکه افق با یکی از انتقادات به محمدجواد ظریف را خطاب به عراقچی اینگونه مطرح کرد: « شما چهره‌ای هستید که سیاست خارجی را به سیاست داخلی و منافع حزبی و جناحی گره نزدید برخلاف کسانی که در لباس دیپلمات‌ها در فیلم‌های رسمی و غیررسمی حتی در گفت‌وگوهای رسمی عنوان کرده‌اند که تصمیمات در حوزه بین‌الملل در انتخابات ما اثر می‌گذارد و اینها منتشر هم شده است و مردم به چنین دیپلماتی اعتماد نمی‌کنند ولی الحمدالله چهره‌‌ای که از شما هست قابل اعتماد هست و این به من کمک می‌کند که سوالاتم را صریح‌تر از شما بپرسیم.» 
 
 
عراقچی که دستی توانا در توجیه تراشی ضعف ها و ناتوانی های وزارت خارجه دارد در واکنش به صحبت های مجری که گفته بود « ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا صحبت کرده، ما نباید با برگ سیاست خارجی در سیاست داخلی بازی کنیم» این گونه واکنش نشان داد: «حتما اینگونه است و همه ما آن را رعایت می‌کنیم. در جلسه سخنرانی آقای ظریف من حضور داشتم، اصلا منظور ایشان این نبود، نمی‌خواهم دفاع کنم،صادقانه عرض می‌کنم، آقای ظریف 40 سال است برای نظام کار می‌کند در نیویورک و تهران و هزاران سخنرانی انجام داده و صدها و هزاران ساعت مذاکره داشته است و اینکه در یک سخنرانی یک جمله را بچسبید، درست نیست. ایشان درباره دموکراسی در ایران صحبت می‌کرد و اتفاقا در سخنرانی خود در دفاع از انتخاب رئیس جمهور قبلی (احمدی‌نژاد) سخن می‌گفت که مردم از وضع دولت قبل ناراضی بودند و.... بحثی خوب و در چارچوب منافع نظام بود»
 
اما ماجرا از چه قرار است؟
 
 ظریف در سال93 در شورای روابط خارجی آمریکا حضور پیدا کرد. فارغ از اینکه چرا باید وزیر خارجه کشورمان در چنین جلسه ای شرکت کند اما صحبت های ظریف در جمع دشمنان تعجب برانگیز است. در این نشست وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به سؤال هاله اسفندیاری، همکار جورج سوروس و مسؤول بخش خاورمیانه وودرو ویلسون با گره زدن مساله دیپلماسی به انتخابات گفته بود مذاکرات هسته‌ای تاثیر مستقیم بر مسائل داخلی ایران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، دوستان او انتخابات مجلس آینده را به جریان غرب‌ستیز واگذار خواهند کرد.
 
 
 
 ظریف بعدا هم در پاسخ به سوال روزنامه ایتالیایی کوریه دلاسرا درباره اینکه «آیا هنوز مقاومتی برای تعامل و گشایش(روابط) با غرب (در ایران) وجود دارد؟» نسبت به رای نیاوردن در انتخابات های ایران اظهار نگرانی کرده و می گوید: «برای اینکه همه  عواقب و نتایج توافق(هسته‌ای) پذیرفته شود، توافق باید  نشان دهد که منافع دارد. اگر مردم منافع آنرا ببینند، آنها به حمایشان ادامه می‌دهند اگر اینطور نشود آنها می‌توانند به صندوق‌های رای بگویند که به آنهایی که از توافق حمایت کردند، رای ندهید. من معتقدم که توافق به نفع همه است.»
 
اما این موارد تنها نمونه هایی نیست که نشان میدهد که ظریف از سیاسی‌بودن اهداف مذاکرات با طرف غربی و آمریکایی صحبت می کند.
 
پیشتر و هنگامی که روحانی به عنوان دبیرشورای عالی امنیت‌ملی در دولت اصلاحات مشغول مذاکره با طرف غربی بود نیز ظریف در سخنانی که فیلمش سالها بعد منتشر شدخطاب به البرادعی دبیرکل آزانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری از شکست مذاکرات ما سود می‌برند.آنها موفقیتی در این گفتگوها نمی بینند و از طرفی آنها آدمهای پرنفوذی هستند. اعتبار اروپایی ها و مذاکره کنندکان ایرانی هردو در ایران از دست رفته است»
 
 
موارد مکرر بالا تنها نمونه هایی از مواردی است که اسناد آن به بیرون درز کرده در حالی است که عراقچی آنها را انکار کرده و ادعا می کند منتقدان در یک سخنرانی فقط به یک جمله چسبیده اند!
 
وقتی عراقچی چشم در چشم مردم می گوید «مسئله اصلی مذاکرات رفع تحریم‌ها نبود» و ظریف توافق نامه را برای پیروزی در انتخابات میخواهد طبیعی است که برجام گشایشی برای مردم ایجاد نکند.

منبع:رجانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


M.sh
Iran, Islamic Republic of
میدونستم اخرش نام رجا نیوز را خواهم یافت! چون واقعا مستند تحلیل میکنه وبرای هر حرفش سند داره!