پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲

چرا حضرت زهرا (س) را حانیه لقب داده‌اند؟

پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 587053
یکی از نشانه‌های مهربانی زهرای اطهر نسبت به امیرالمؤمنین علی (علیهما السلام) تحمل مصائب شدیدی از جمله اهانت، ضربه و آسیب دیدگی بازوی مبارک و غیره در راه دفاع از حق و امام اول شیعیان بوده است.
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: فرارسیدن ایام فاطمیّه بر همه مسلمانان و پیروان حق تسلیت باد. مرحوم محدث قمی (ره) صاحب مفاتیح الجنان، کتابی به زبان عربی با عنوان (بیت الاحزان فی مصائب السیدة النسوان) به رشته تحریر درآورده که با نام (رنج‌ها و فریادهای فاطمه سلام الله علیها) ترجمه شده و در دسترس علاقمندان است.
 
در این کتاب به نقل از بحارالانوار، یکی از القاب حضرت زهرا سلام الله علیها، (حانیه) به معنای دلسوز و مهربان نسبت به همسر و فرزندان عنوان شده است. مرحوم محدث قمی (ره) می‌نویسد: حانیه یعنی شوهرش را سخت دوست داشته است.
 
یکی از نشانه‌های مهربانی زهرای اطهر نسبت به امیرالمؤمنین علی (علیهما السلام) تحمل مصائب شدیدی از جمله اهانت، ضربه و آسیب دیدگی بازوی مبارک و غیره در راه دفاع از حق و امام اول شیعیان بوده است. این مهربانی تا آنجا پیش رفت که آن بانوی گرانقدر مظلومانه به شهادت رسید و مخفیانه به دیار باقی و به زیارت پدر گرانقدرش پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله شتافت.
 
محبت نسبت به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام آنقدر در دل مبارک فاطمه اطهر سلام الله علیها زیاد بود که در جریان جنگ (ذات السلاسل) وقتی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به مولای متقیان مأموریت داد که به ریگزاری برای نبرد برود و از شهر خارج شود، همسر مولا یعنی وجود مبارک زهرای مرضیه از دوری همسرش گریان بود و این اوج عاطفه این زوج آسمانی را نشان می‌دهد.
 
امیدواریم خداوند سبحان، میان همه زن و شوهرهای مسلمان و پیرو این مکتب، پرتوی از عاطفه آن زوج نورانی قرار دهد و ما را از شفاعت آن بانوی گرانقدر در قیامت بهره‌مند فرماید.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *