کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترامپ، میخ آخر بر تابوت روابط آمریکا و اروپا

10 بهمن 1396 ساعت 11:23

روابط آتلانتیک دیگر همانند گذشته نیست و اروپا تحفظات زیادی در مورد ترامپ و رویکرد وی در خصوص برخی مسائل مهم جهانی همچون برجام و قدس دارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، روزنامه مصری الوطن در مقاله‌ای به قلم سعید اللاوندی تحلیلگر مصری و پژوهشگر مرکز مطالعات راهبردی الاهرام با عنوان «ترامپ...میخ جدید بر تابوت روابط آتلانتیک» می‌نویسد: اعتقاد برخی در مورد وضعیت خوب روابط آتلانتیک (آمریکا – اروپا) اشتباه است. این روابط از زمان به قدرت رسیدن ترامپ بحرانی شده و ائتلاف بین واشنگتن و اکثر پایتخت‌های اروپایی منطبق با توصیف گذشته مادلین آلبرایت نیست که می‌گفت که واشنگتن در امور عادی به متحدانش در اروپا متوسل می‌شود، ولی در بحران‌ها به تنهایی عمل می‌کند.

مسائل معلق زیادی بین آمریکا و اروپا وجود دارد و دیگر بیان این حرف که متحدان آماده موافقت بر سر همه چیز با آمریکا هستند، بی‌فایده است. این تفکر و تصور درباره قاره پیر اروپا، بعنوان تنها یک روستای وابسته به ایالات متحده اشتباه است. بحران پرونده اتمی ایران اختلاف بین دو کرانه آتلانتیک را تعمیق کرد. چنانچه آمریکای ترامپ قائل به خروج از این توافق است، ولی کشورهای اروپایی نسبت به این اقدام هشدار می‌دهند.

انصاف حکم می‌کند که یادآوری کنیم اروپا هرگز به حرف واشنگتن گوش نکرده و ماکرون در فرانسه تاکید کرد که توافق اتمی ایران بین تهران و کشورهای 1+5 امضاء شده و بهترین شیوه تعامل با ایران در شرایط کنونی است و باید با ایران جدا از این توافق تعامل داشت و نباید همه مسائل را با مساله موشک‌های بالستیک مخلوط کرد، مساله‌ای که می‌توان درباره آن جدا از توافق اتمی که غرب پانزده سال برای آن به صورت محرمانه مذاکره کرده، گفتگو کرد. فراموش نکنیم که صبح روز بعد از اعلام توافق اتمی وزیر خارجه فرانسه در سفر به تهران اقدام به انعقاد قراردادهای تجاری با ایران کرد تا نشان دهد که اروپا دیگر چشم بسته دنبال واشنگتن حرکت نمی‌کند و این یعنی اینکه ائتلاف آتلانتیکی (آمریکایی – اروپایی) تامین کننده و ضامن روابط بین دو طرف نیست و منافع اروپا باید مد نظر قرار گیرد. 

همچنین مشکل قدس و موضع ترامپ در اعلام آن به‌عنوان پایتخت اسرائیل که با مخالفت اروپا مواجه شد و اتحادیه اروپا تاکید کرد که باید به موازین و قواعد سازمان ملل از جمله راه‌حل سیاسی بین اسرائیل و فلسطینیان با امکان ایجاد «دو دولت» و اعلام قدس شرقی به‌عنوان پایتخت دولت فلسطین رجوع کرد. عجیب اینکه ترامپ بدون در نظر گرفتن این امر چیزی که مالکیتی بر آن ندارد را به کسی که استحقاق آن را ندارد، بخشید و مایک پنس در سفر به مصر و اردن و فلسطین اشغالی با تاکید بر اظهارات ترامپ گفت که قدس سال آینده پایتخت اسرائیل خواهد بود.

می‌خواهم بگویم که روابط آتلانتیک دیگر همانند گذشته نیست و اروپا تحفظات زیادی در مورد ترامپ دارد که شبهاتی در مورد قدرت تعقل وی وجود دارد و آمریکا در دوره وی با جانبداری از اسرائیل، نقش میانجی در روند صلح را از دست داد و موجب آغاز انتفاضه فلسطینی شد که بدون دست کشیدن از این تصمیم ننگین و شوم، پایان نخواهد پذیرفت. 


کد مطلب: 586959

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/586959/ترامپ-میخ-آخر-تابوت-روابط-آمریکا-اروپا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com