پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۴۷

پاسخ‌های جبرائیلی به اظهارات‌عراقچی در جهان آرا

سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 586888
دکتر عراقچی مکرر به اظهارات ترامپ استناد کردند که گفته است برجام یک توافق احمقانه برای آمریکا بوده است. اظهارات آمریکایی ها برای ما ملاک نیست. اما اگر برای ایشان ملاک است، چند جمله معروف از باراک اوباما و جان کری تقدیم می کنم.
پاسخ‌های جبرائیلی به اظهارات‌عراقچی در جهان آرا
گروه سیاست جهان نيوز، سید یاسر جبرائیلی در واکنش به اظهارات عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای پیرامون سند برجام در برنامه جهان آرا، چند نکته را در کانال شخصی اش مطرح کرد: 

 1- وقتی درباره اراک، برجام دقیقا مصوبه۱۴ ماه پیش ICG است، این ادعا که آمریکا زیر بار آب سنگین نمی‌رفت، شاید واقعیت داشته باشد، اما قطعا فیلم بوده است

2- معاون سیاسی وزیر امور خارجه می گوید بانک مرکزی می تواند پول نفت را در قالب اسکناس به داخل بیاورد. سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه ظاهرا از این نقل و انتقالات خبر ندارد. آقای نوبخت گفته است: «در بازار ما دلار زیاد است ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متاسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد».

از دکتر عراقچی تقاضا داریم راه نقل و انتقال پول را به بانک مرکزی نشان دهند.

3- دکتر عراقچی امشب اذعان داشتند که مسئله بیمه کشتی های ایرانی از طریق تضمین یک میلیارد دلاری بانک مرکزی برای شرکت بیمه کیش در دوران تحریم حل و فصل شده بود. سوال جدی ما از دولت آقای روحانی این است که وقتی شرکت ایرانی توان صدور بیمه نامه را دارد، چرا پس از برجام مجددا پای شرکت های خارجی(انگلیسی) به ایران باز شده و مبالغ هنگفتی تحت عنوان حق بیمه از کشور خارج می شود؟ 

جهت اطلاع دوستان دولت عرض می کنم که اخیرا خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده است برای پرداخت خسارت بابت کشتی سانچی، مشکل مبادلات دلاری وجود دارد.

لذا پیشنهاد جدی ما این است که به جای پرداخت حق بیمه به شرکت های خارجی، همچنان از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده شود. خاطرم هست شرکت بیمه کیش به همین خبرگزاری رویترز گفته بود این شرکت قادر است خسارت کشتی های خارجی را نیز بپردازد.

4- دکتر عراقچی امشب مکرر به اظهارات ترامپ استناد کردند که گفته است برجام یک توافق احمقانه برای آمریکا بوده است.

البته اظهارات آمریکایی ها برای ما ملاک نیست. اما اگر برای ایشان ملاک است، جهت یادآوری به ایشان، چند جمله معروف از باراک اوباما(که جناب کمالوندی حساب او را از نظام آمریکا جدا می دانست) و وزیر خارجه اش جان کری تقدیم می کنم:

اوباما: اگر توافق انجام نمی‌شد، رژیم تحریم‌ها فرومی‌پاشید
جان کری: اگر کنگره توافق را رد کند، رژیم تحریم های بین المللی فرومی‌پاشد

5- آقای عراقچی به تصویب ۸۰ میلیارد دلار فاینانس و نهایی شدن ۴۰ میلیارد دلار از این رقم افتخار کردند.
تقریبا تمامی کارشناسان (حامی یا منتقد دولت) درباره خطرات این فاینانس‌های بی حساب و کتاب هشدار داده‌اند. فاینانس یک خط اعتباری است که کشور قرض دهنده برای فروش کالاهای خود به ایران باز می کند و پولش را با سود مشخص پس می‌گیرد. در واقع این فاینانس‌ها برای قرض دهنده افتخار دارد و موفقیت محسوب می‌شود که می‌تواند کالا به ایران بفروشد.

یک سوال جدی این است که این حجم از فاینانس و بدهکار کردن کشور با کدام هدف انجام شده است؟ 
درباره بحث گرانی ارز، توضیح خواهم داد که بخشی از دلایل افزایش هزار تومانی قیمت دلار پس از برجام، همین فاینانس‌های بی حساب است.

6- دکتر عراقچی خرید هواپیما را از افتخارات برجام برشمردند. اما یک حقیقت تلخ درباره خرید هواپیما این است که مبلغی حدود ۴۰ میلیارد دلار قرارداد برای شرکت دولتی ایران ایر هواپیما خریداری شده است. شرکتی که به اذعان مدیرعاملش، برای پرداخت حقوق کارکنان خود قرض گرفته است. 

ادعا درباره این خریدها این بود که قرار است تامین مالی آن توسط ایرباس و بوئینگ یا موسسات مالی خارجی انجام شود و این هواپیماها از محل درآمد، اقساط خود را پرداخت کنند. اما آمریکا با تصویب تحریم H.R. 4324 عملا تخصیص هرگونه تسهیلات مالی برای این هواپیماها را منع کرد و تاکنون تمامی پولی که پرداخت شده، از محل صندوق توسعه ملی بوده است. مسافرکشی این هواپیماها در داخل کشور، یعنی فقدان درآمد ارزی، عملا عمده بار پرداخت اقساط را به دوش منابع ارزی کشور انداخته است.

قبلا هم گفته ایم که با خرید هواپیما مشکلی نداریم. دولت به جای فیلم بازی کردن با خرید هواپیما، اجازه می‌داد ایرلاین های خصوصی خودشان هواپیما می‌خریدند و اقساطش را نیز خودشان پرداخت می‌کردند، نه صندوق توسعه ملی.

این برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی در وارد آمدن فشار تقاضای ارزی به کشور و گرانی دلار بی تاثیر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یامین پور نشان داد جز نق زدن چیزی در چنته ندارد این آقای جبرائیلی هم همینطور
Iran, Islamic Republic of
اگر چند نفر هم نباشند واقعیت ها را له مردم بگویند بر می گردیم به دوران جاهلیت و انوقت.... ..
Iran, Islamic Republic of
مهم نظر مردمه كه با انتخاب مجدد روحاني برجام را هم تاييد كردند
Iran, Islamic Republic of
نا آرامی های اخیر نشان داد مردم از رای به روحانی پشیمان شده اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ماشالله شما ...چقدر میفهمی
سعید110
Iran, Islamic Republic of
همینکه روحانی روز یکشنبه بعد از برجام گفت: همین االانه که دارم با شما صحبت می کنم، 1000 تا LC باز شده! نشون داد که کارشناسان و علی الخصوص از نوع نفوذی هاشون، خیلی خیلی بابت ماجرای برجام، سر روحانی را کلاه گذاشتن! منتهی ... به روی خودش نمیاره!
Iran, Islamic Republic of
اون چن نفر اغتشاشگر كه كل مردم ايران نبودن. نظر مردم در پاي صندوق راي معلوم ميشه
Iran, Islamic Republic of
ابته رایی که با گفتن حقیقت بدس بیاد نه با دروغ وحیله
Iran, Islamic Republic of
مردم با انتخاب مجدد روحاني هم برجام و هم روحاني را تاييد كردند
Iran, Islamic Republic of
شما که تا دیروز میگفتید انتخاب بین بد و بدتر امروز شده تایید برجام و روحانی
Iran, Islamic Republic of
دوستان شما که گفتند نا آرامیها کار دشمنان بوده
Iran, Islamic Republic of
با این استعدلاهای پس سال ۸۸چی
Iran, Islamic Republic of
مهندس رحمانی فضلی................
Iran, Islamic Republic of
خب عقلتون همین حده دیگه
وحید
Iran, Islamic Republic of
واقعا مهم نظر مردم هست چرا سال 88 به نظر مردم احترام نزاشتید ؟؟؟؟؟!!!!!!!
مهدی
مردم اشتباه کردند و دارن هزینه اش رو میدن با بیکاری و رکود و در عین حال گرانی
Iran, Islamic Republic of
اگه واقعیات برجام رو به مردم میگفتن نه تنها رای نمیاوردن بلکه مردم اونها رو از صحنه روزگار محو میکردن
مجید
Iran, Islamic Republic of
مردم اصلا برجام را نمیشناسند فقط از آقای روحانی شنیده اند که حلال مشکلاتشان است . پس چیزی را که نمیشناسند تایید نمیکنند . البته گواه این عدم شناخت اطرافیان هر آدم عاقلی در این سرزمین است . بروید سوال کنید ببینید چند نفرشان از متن برجام خبر دارند . بین خودمان باشد که صادق زیبا کلام با آن همه ادعا و دفاع از برجام هم متن را نخوانده
Iran, Islamic Republic of
شماهم نشان دادید جز اهانت به طرف مقابل پاسخی ندارید.
Iran, Islamic Republic of
به نظرم دولت میخواهد زمین سوخته با کلی بدهی برای دولت بعدی به جا بگذارد .
ديگه دوران باغ گلابي نشان دادن و ماله كشي حضرات گذشته!! الآن موقع جواب دادن و حساب پس دادن شيخ حراف و افسران شجاع و نترس!!
دستگاه ديپلماستي!! ايشونه.با حرف درماني و ماله كشي هم مشكلي از مشكلات ملت حل نشده و نخواهد شد.شما هم بهتره دست از تعصب بيجات برداري و اشخاص و صاحب منصبان را ملاك و محور تشخيص حق قرار ندهي و براي دنياي ديگران ,آخرت خودت رو به باد فنا ندهي . اينطوري هم براي دنيات خوبه ,هم آخرتت.
البته شايدم دستي در سفره انقلاب داري و نامت درليست ذخائر!!! انقلاب ,در اين دولت ثبت شده!!
وگرنه هيچ ايراني عاقلي حاضر نميشه بعد از آنهمه گند زدن شيخ حسن و دولتش به ايران و ايراني ,باز هم از اين حضرات حراف زبان باز و متكبر فئودال غربزده دفاع كنه.
Iran, Islamic Republic of
براستی چرا از جرایم احمدی نژاد حسابرسی نمیسه؟
براستي اگر جماعت چپ و راست شده , از شخص احمدي نژاد به اندازه هزار تومان ,دزدي و اختلاس و فلان و بهمان ,مدرك و سند و سوژه اي در دست داشتند ,اين هزار تومان را مي كردند هزار ميليارد و تا به حال 10 بار بيشتر حكم اعدام بنده خدا را هم صادر كرده بودن!!
البته احمدي نژاد هم عاري از اشتباه و غفلت و تقصير نبوده و نيست اما هرچه بود و هست ,دزد نبوده و نيست.
دشمن دانابلندت میکند برزمینت میزندنادان دوست.لازم نیست احمدی نژاددزدی کنه ولی همینی که مملکت روباندونم کاری به ورطه نابودی کشوند خودش کلیه.
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی اگر راست میگه با حضور منتقد برجام در مناظره زنده موافقت نماید یکطرفه صحبت کردن بدون منتقد خیلی آسان است .
Iran, Islamic Republic of
عرقچی اگه راست میگه با حسین شریعتمداری راجع به برجام مناظره کنه با آقای یامین پور مناظره می کنه چون مجری صدا و سیماست و نمی تونه خیلی بی پروا از دولت انتقاد کنه هر چند بد هم نبود اما شریعتمداری رو میخواد تا مشتشون رو کاملا برای مردم باز کنه
مهدی
تو هنوز نمیفهمی یک درخت گلابی 8 سال طول میکشه تا میوه بده؟ بیسواد بی شناسنامه لبو فروش تو هنوز نمیفهمی که مشکل اب خوردن و محیط زیستمون یکم بهتر شده بعد برجام؟
Iran, Islamic Republic of
عراقچی گفت هدف اصلی از مذاکرات حفظ توان هسته ای بوده نه رفع تحریم ها !!!
این ها با چه رویی هنوز مسئولیت دارند ؟! گند زدند با این توافق به معنای واقعی کلمه گند زدن و از ان عجیب تر کسانی هستند که هنوز دفاع میکنند از اینهمه ناکارآمدی و تناقض!
قبل از توافق گفتند مشکلات با مذاکره و رفع تحریم رفع میشود و حتی اب خوردن را هم به تحریم ها ربط دادند حالا میگویند اصلا مگر هدف اصلی تحریم ها بود !
قبل از توافق در پاسخ به منتقدان که فقط بخشی از تحریم ها برداشته میشود گفتند مهمترین تحریمها همین هاست و مابقی(تحریمهای اولیه و غیرهسته ای اهمیت ندارد) (ظریف گفت بقیه تحریم ها کاغذ پاره است!) حالا که هیچ بهره ای از توافق نبرده ایم میگویند به خاطر تحریم های غیرهسته ای است!
مهدی
اگه دقت کنید روز به روز کچل شدن ترامپ داره بیشتر تو چشم میزنه. کارشناسان میگن علتش عصبانیت بیش از حدش از بیتفاوتی روحانی و ظریفه از نقض برجام. داد میزنه و میگه دیگه چکار کنم تا باور کنید من دیگه زدم بیرون از برجام هاااااااان؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
لطفا مناظره آقای جبرائیلی با آقای رحمانیان در برنامه ثریا رو ملاحظه بفرمایید. واقعا برجام چیزی بجز یک بازی سیاسی نبود و روزی نیست که مقامات آمریکایی اونو زیر سوال نبرن. ولی آقای عراقچی کماکان مدافع برجامه، بخاطر اینکه هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه.
ادعاهای آقای روحانی قبل از برجام:
1- تمام تحریم ها لغو خواهد شد و نه تعلیق
2- اعتبار به پاسپورت ایرانی باز خواهد گشت
3- ایران هراسی از بین خواهد رفت و ...
کدومش از نظر شما محقق شده؟
مهدی
سردبیر این روزنامه ... اعتراف کرده که بخاطر جا انداختن ننگ نامه برجام مبالغه و در حقیقت ... گفته اند. یک ارزن شرافت هم چیز بدی نیست بعضی ها داشته باشند
مهدی
اگر اقایان تدبیر می گویند کار ما بی اشکال است چرا حاضر به مناظره نمی شوند و همش شده به قول شاعر خود گویی و خود خندی عجب مرد هنر مندی؟ به عنوان پیشنهاد اقایان رسایی، زاکانی، نبویان حسن عباسی فریدون عباسی سعید زیبا کلام جبراییلی مهدی محمدی حسی شریعتمداری و .... را پیشنهاد میکنم. در مناظره است که حقیقت معلوم میشه چرا فرار می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه که چنته عراقچی و ظریف و باقی حضرات دولت پر و مردم دارن از این چنته پر حظ می کنند:
گرونی
بیکاری
رکود
ذلت پاسپورت
تاوان اعتماد به شایعاتی مثل :
اگر به ...... رای ندهید جنگ می شود
اگر به .... رای ندهید برنامه هایش تکمیل نمی شود چهار سال بعدی تکمیل خواهند شد
بین بد و بدتر به ...... رای می دهیم
تا کی این حرف ها بازارش گرم می ماند اگر شما صبر ندارید ما داریم هرچند ملت خودش دارد خسارت اعتماد و رای ........ را پس می دهد ولی از قدیم گفته اند: شب دراز است و قلندر بیدار
بماند و نتیجه مدیریت حضرات برجامی را در همه چیز ببینید حتی در برف روبی زباله جمع کنی .
Iran, Islamic Republic of
اعضای مذاکره کننده اگرچیزی درچنته داشتند وامتیازی گرفته بودندازمناظره فرارنمی کردندوخودشان راقایم نمی کردند
مجید
Iran, Islamic Republic of
سلام بر جمله خوبان . شما بروید و بر روی ادبتان تمرکز کنید . اگر استدلای در چنته دارید بفرمایید و گرنه این شیوه حرف زدن را هر کسی میتواند ارایه کند . یامین پور و جبراییلی در طی این سالها وقت و جوانیشان را صرف مطالعه و دفاع از حقوق ما فقرا کرده اند و اگر کسی به آنها بدون دلیل و منطق توهینی بکند این توهین را توهین به همه اقشار حامی ایشان میدانیم . اگر ایرانی هستید که تکلیف مشخص است اگر هم در جبهه دشمن هستید لااقل مثل جناب زیبا کلام با رعایت ادب در آن جبهه باشید . با آرزوی هدایت روز افزون
Iran, Islamic Republic of
دولت فیلم بازی میکنه ؟!! عجب ! چه دل و جراتی؟
آتش به اختیاران دولت تدبیر کجان ؟! توقع ندارید که روحانی جان بزنه تو برجکش ؟! خخخخ
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد الآن برجام هست تحریم هم هست فقط قدرت و توان هسته ای ما نیست و این خسارت محض است که دولت از گفتن آن امتناع می کند.
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
شما که آتش به اختیاران دولت تدبیر رو دعوت به برجک زنی می کنید، اول ببینید آیا اصل موضوع رو درست متوجه شدید یا نه. اون جمله ای که شما رو ناراحت کرده، اسمی از دولت نبرده. "قطعا فیلم بوده" برمیگرده به آمریکا. یعنی آمریکا داشته فیلم بازی میکرده که من زیر بار آب سنگین نمیرم. ضمنا طرفداران روحانی که افراطی و جنگ طلب نیستن، پس چرا دعوت به برجک زنی میکنید؟ :))
Iran, Islamic Republic of
اخوي انتظار داشتيد مسول ماله وزارت امورخارجه بياد چي بگه؟!
تمام سوالات يامين پور هنوز علامت سوالش در ذهن مخاطبان برنامه باقي مانده

چند دروغ زيبا از زبان عراقچي:
- پولهاي بلوكه شده آزاد شد
- پول نفت فروخته شده در اختيار ايران قرار دارد
- تمام تحريم هاي مربوط به برجام برداشته شده
- افزايش قدرت ايران در منطقه به واسطه برجام
- آمريكا و غرب به واسطه برجام نميتوانند تحريم هاي جديد بر ضد ايران وضع كنند!
- آمريكا در صورت خروج از برجام هزينه پرداخت ميكند!
- صنايع هسته اي ما به واسطه برجام پيشرفته تر ميشوند!
- و....

خداقوت عراقچي!
Iran, Islamic Republic of
تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند که درست بعد از برجام تصویب شد و غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران در امریکا نقض فاحش برجام بود که عراقچی آنرا انکار می کند.
Iran, Islamic Republic of
همینه
من من
Iran, Islamic Republic of
در اینکه عراقچی دنبال بهتر نشون دادن هست بحثی ندارم...
اما تمام پولهای بلوکه شده ازاد شده!
الات تحریمی برای حسابهای بانک مرکزی و حسابهای ایرانی نیست... اما همچنان تحریم یو ترن هست و حق دسترسی به حساب دلاری نیست.. همچنان بانکها از ترس امریکا مبادلات مالی ایران رو براحتی قبول نمی کنن.. اما پولها ازاده.. بانک مرکزی می تونه اونها در همون شکورها تبدیل به ارز دیگه بکنه و وارد کشور کنه ولی این یعنی هدر رفت.. به جای اون به تولید کننده ها و وارد کننده های ایرانی میگه از مل این منابع پرداختها رو انجام بدید...
پول فروش نفت تماما در اختیار ایران هست! اما محددا همون حرفهای بالام در مورد تحریم حساب دلاری صادقه..
تمام تحریمهای هسته ای برداشته شده! دروغی نیست! برداشته شدن اونها دقیقا مشابه اجرای پروتکل الحاقی ایرانه...
فقط بودجه رسمی سپاه از 6 هزار میلیارد سال 93 به 26 هزار میلیارد امسال رسیده... در نبود برجام این افزایش بودجه وجود نداشت... نه اینکه همه چیز از برجام باشه.. ولی بی تاثیر نبوده...
- مطمنا عدم تحریم جدید یک دروغ بزرگه... چون فقط تحریمهای مشابه دیگه نمی تونه اعمال بشه...
- مشخصا وقتی امریکا از برجام بیاد بیرون یعنی یک معاهده رو به کلی نقض کرده.. با وجود برتری های امریکا اما اعتبار امریکا در تمامی مذاکرات لطمه می خوره... این امر بدیهی هست..
- حداقل نیروگاه اراک از اون شکل قدیمی به شکل جدید قراره اجرا بشه ک صد در صد بهتره.. ایده 50 سال پیش با ایده جدید فعلی.. مقایسه کنید...

اما مهمترین نکته در مورد برجام که البته پر از مشکل هست...
اینه که تمام مخالفان اصلا به قدرت بازگشت هسته ای ایران و امکان نقض یکطرفه اون از سمت ایران و شروع مجددفعالیت های هسته ای اصلا فکر نمی کنن یا خودشون رو زدن به اون راه... کل این همه مذاکرات و تلاش غربی ها برای این بوده ک توان هسته ای ایران نابود بشه.. در حالی که در هر زمانی ایران اراده کنه تمام فعالیتهاش رو می تونه از سر بگیره.. تنها چیزی که از بین رفته قلب راکتور اراک هست که با مدل جدیدتر قراره جایگزین بشه!
واقعیت اینجاست که اگه برجامی نبود و ما طی این چند سال سوخت تولید می کردیم محلی برای استفاده نداشتیم.. حتی با سانتریفیوژهای نسل جدیدتر خیلی بیشتر هم تولید می کردیم.. ولی بازهم باید فقط انبار می کردیم..
خلاصه کلام من می تونم کلی ایراد بگیرم از برجام.. ولی وقتی می بینم مخالفا ساده ترین مساله یعنی قدرت بازگشت ایران رو نادیده می گیرن دیگه جایی برای انتقاد از برجام نمی زارن و بحث رو غیر منطقی می کنن..
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
بالاترین سرمایه در هر سازمان، نیروی انسانی متخصص و کارآمد است.
چگونه قدرت بازگشت به هسته ای وجود دارد درحالی که متخصصین را به صنعت آب و فاضلاب فرستادید؟
من من
Iran, Islamic Republic of
مشخصا من نفرستادم :))
اما خبرهایی که درمورد فرستادن نیروی متخصص به فاضلاب می خونی رو باور نکن...
همینقدر برای خودت یاداوری کن که همین صالحی ریاست فعلی... همون رییس سازمانی که تولید سوخت رو انجام داد.. همون صالحی هست که استارت تولید سوخت 20 درصد رو انجام داد... اینکه به یکباره اون رو مخالف و قاتل دانشمندان هسته ای ایران بدونید خنده داره...
حمید
Iran, Islamic Republic of
و اینکه باور کنیم ؛؛شمر؛؛ همان جانیاز جنگ صفین است که در کربلا سر اباعبدالله الحسین را از تن جدا کرد؛ نیز خنده دار است؟؟؟ شاید برای شما خنده دار باشد ولی در هر دو مورد ما گریه میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
مگه کم داریم آدمهایی که یکشبه 180درجه رویکرد و عملکرشون تغییر کرده؟؟؟ خدا رحمت کنه مرحوم نوزری رو که چه عالی نقش آقای ملون را در برنامه صبح جمعه در رادیو اجرا میکرد.
من من
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز وقتی داستان مربوط به دانشمندای ترور شده رو می خونید می بینید که همین صالحی چطور همه رو اورده چطور این سازمانو جمع کردنو رشد سریع داشته... اینکه نهایتا بر اساس مسایل سیاسی تعلیقی در کار اورده یک حرفه.. اینکه صالحی نیروی انسانی دانشمند و پژوهشگر رو بیکار کرده و فرستاده برای اب و فاضلاب و در حال نابود کردن صنعت هسته ای یک حرف و دروغ دیگه!
نهایتا می تونید ادعا کنید صالحی اهل سازش و تعلیق بوده! ادعای دشمنی با صنعت هسته ای و نابودی اون که واضح ترین دورغهاست...
Iran, Islamic Republic of
برگشت پذیری هسته ای ایران به شرایط پیش از برجام نیازمند چندین میلیارد دلار بودجه و چندین سال زمان است و به سادگی میسر نمی شود.
من من
Iran, Islamic Republic of
دقیقا بر اساس کدوم اطلاعات و امار علمی چنین حرفی میزنی؟
و ادعای میلیارد دلاری می کنی؟
جدای از قرارداد چندین میلیارد دلاری نیروگاه بوشهر ک همچنان فعال هست! بنابر ادعای سعیدی ( معاونت مجلس سازمان انرژی اتمی در دولت اول احمدی نژاد) در سال 93 کل هزینه همه سایتهای هسته ای از نطنز تا فردو و سایتهای تولید کیک زرد و حتی سازمان هسته ای موجود در شمال کرج و ... همه جمعا کمتر از 2 میلیارد دلار بوده ... و که هزینه نیروگاه اراک کمتر از 500 میلیارد تومن بوده ...
تنها موردی که از بین رفته قلب راکتور هست که البته مهمترین بخشه.. اما مابقی بخش های همین نیروگاه از بین نرفته و کاربردیه...
میزان تولید سوخت پیش از برجام مشخصه.. میزان توان هسته ای قبل برجام هم مشخصه! عددهای روشنی وجود داره... رسیدن به اون میزان کمتر از یکسال زمان میخواد! و تنها مرحله اجرای اون باید انجام بشه.. نه ساخت مجدد تاسیسات و سایتها و ...

بماند که بازهم میگم.. با وجود قدرت برگشت.. محلی برای استفاده از اون سوخت تولیدی نخواهیم داشت...
Iran, Islamic Republic of
بر اساس صحبتهای عراقچی؛ «برای راکتور جدید حداقل 132 میلیون دلار و 5سال دیگه زمان نیازه»
«مراحل ؛؛تدوین برنامه؛؛اجرایی راکتور هسته ای جدید در دست اقدامه» «درحال مذاکره با چینی ها هستیم» و...........................
من من
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشید برادر..
در متن اول ادعای میلیارد دلاری کردید ( یا کردن)
در پاسخ رقم دقیق 132 میلیون دلاری...
تفاوت میلیون دلار و میلیارد دلار خیلیه! خیلی...
Iran, Islamic Republic of
ساده لوح منتظر باش تا نیروگاه اراک به شکل بهتر از قبل بازسازی بشه دولتی ها اگه اینا رو نگن چی بگن
من من
Iran, Islamic Republic of
کمی اهل مطالعه باشید و با حرفهای اینوری و اونوری تاثیر نگیرید...
اب سنگین قبلی بر اساس تکنولوژی قدیمی و از سال 77 شروع به ساخت شده.. بر اساس مدل 60 سال پیش... درحالی که الان فارغ از هر دولتی وقتی قرار به ساخت جدید باشه حداقل با طراحی جدیدتر میرن جلو... حالا به قول شما این دولت نه.. دولت بعدی 3 سال دیگه..
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
جناب شما که اهل مطالعه هستید میشه این مسئله رو برای من نوعی کم سواد توضیح بدید. راکتور اراک یک راکتور ۴۰ مگاواتی بود، توی برجام تاکید شده که در بازطراحی نباید از ۲۰ مگاوات تجاوز کنه. یعنی حداکثر و در بهترین حالت میشه ۲۰ مگاوات. چرا؟
چرا اصرار دارین این تضعیف سازی ها رو به اسم مدرنیزاسیون بزک کنید؟ ضمنا کجای دنیا برای مدرنیزاسیون اول بتن ریزی می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
پس بخاطراینکه اب سنگین اراک بهروز شود داخل ان بتون ریختند ببخشید مانمی دانستیم ظریف وصالحی وعراقچی می خواهند بهینه اش بکنند
Iran, Islamic Republic of
عزیز من 5 در صد از تکمیل همین راکتور به قول شما قدیمی مونده بود و با اینهمه هزینه ساخته شده بود، ولی بدون هیچگونه بهره برداری نابود شد در صورتی برای که داشتن راکتور جدید میشد مثل مراحلی که از حالا با هزینه های جدید شروع کردن در جای دیگری شروع کنند وکشور را از دست آوردهای راکتور قبلی محروم نکنن
Iran, Islamic Republic of
اول از همه یک نکته رو بگم... برخلاف تصورتون بنده اعتقاد دارم غنی سازی و حتی داشتن اب سنگین حق ایرانه!.. اول اینو بدونید...
اما اینکه چه هزینه ای برای این حق دادیم یا میدیم و خروجی داشتن این نیروگاه برای ما می ارزید محل بحثه.. که خب مشخصا میگم نه در مقابل هزینه های سخت تحریمی این راکتور ارزشش رو نداشت... چون داشتنش باعث شکوفایی صنعتی و اقتصادی ایران نمیشه...

کل بحث سر اون نیروگاه قبلی که تقریبا تکمیل شده بود بدست اومدن پلوتونیوم اخر کارش بوده! یعنی بهترین و اماده ترین ماده برای بمب اتمی...
باقی موندن این راکتور یا ایجاد راکتوری که بازهم به میزان مشابه پلوتونیوم مازاد تولید کنه محل مناقشه اصلی بوده و ایران در مقابل پیشنهاد راکتور بروز تر رو داده... نیروگاهیی که توان برق تولیدیش پایینتره و البته دیگه پلوتونیوم به میزان زیاد تولید نکنه...
اینکه هزینه ساخت و تلاش این سالها برای اون از بین رفته چیزی که در متن حرفهای من می بینید! اتفاقا تنها چیزی که قابل برگشت نیست همونه!
بتن ریزی هم مشخصه برای چی بوده! طرف غربی کاملا اعتقاد داشته که ایرانی ها بعد از دسترسی به پولهای بلاک شده می خوان دوباره کارشون رو ادامه بدن و بیخیال برجام بشن... برای جلوگیری از این وضعیت شرط غیر کاربردی کردن قلب راکتور رو گزاشته...

خلاصه کلام یک نسبت سود و فایده ملی وجود داره...اگه این راکتور یا غنی سازی باعث ایجاد ثروت ملی ..بالا رفتن توانمندی اقتصادی و شکوفایی صنعتی ایران می شد .. بله حتی در برابر بالاترین تحریم ها هم نباید چیزیو تعلیق می کردیم چون خود این صنعت باعث رونق اقتصاد میشد... ولی خب از این خبرا نیست و میزان تاثیر صنعت هسته ای در تولیدات و صادرات و توان صنعتی یک کشور نسبت بسیار پایینتریه...
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
جناب اونچیزی که یه کشور رو نابود میکنه، بی برنامه بودن و ناکارآمدی مسئولین، رانت و فساد و از همه ی این ها مهمتر ناآگاهی مردم است. یک کشور، ملت و مسئولین دانا و عادل لازم داره تا پیشرفت کنه. تحریم قطعا تاثیرات منفی داره اما یک کشور همیشه از درون میپاشه نه از فشار بیرونی. کما اینکه الان که علی الظاهر یکسری تحریم ها برداشته شده، تاثیر چندانی در زندگی عامه ی مردم و شکوفایی صنعتی و اقتصادی احساس نمیشه چرا که مشکلات داخلی کماکان باقی است.
در مورد نکات مختلفی که توی کامنت هاتون بیان کردید، میشه ساعت ها بحث کرد و باید ابعاد مختلف موضوعات بررسی بشه که از حوصله ی چند کامنت ساده در این سایت خارجه. اما من فقط یک نکته عرض میکنم، بحث انرژی هسته ای فقط در حد تاثیر اون در رشد و شکوفایی ملی نیست. بلکه موضوع اینه که اگر ما جلوی ابرقدرت ها وا بدیم، اونها هرروز از ما یه باجی میخوان. کما اینکه ماه هاست مرتب بحث موشکی رو پیش میکشن و شما مطمئن باشید اگر ما صنعت موشکیمون رو به طور کامل نابود کنیم، فردا روز دنبال یه چیز دیگه هستن مثلا جدا کردن یک بخش از خاک ایران همونطور که در تاریخ دویست ساله ی ایران شاهد آن بودیم. اینجور مسائل باید در سطح کلان دیده بشه نه فقط در حد تاثیر اقتصادی. سالهاست برنامه ی گروه های قدرت در دنیا بحث جهانی سازی (گلوبالیزیشن) هست و در کتاب ها و رسانه هاشون علنا عنوان میکنند و در عمل هم اینکار رو به نحو احسن در بسیاری کشورها دنبال کرده اند. البته جهانی سازی رو بزک میکنند و عمدتا از تاثیرات مفیدش میگن. اما از نظر بنده و با توجه به تحقیقات شخصی خودم که بیشتر معطوف به کشورهای خارجی همزمان با ارتباط با خود مردم اون کشورها بوده، دنیای امروز با یک نوع استعمار و برده داری مدرن مواجه هست. سیاست مردان قدرت، تمام کشورها رو به سمتی میبره که باید تمام سیاست گذاری هاشون رو همراستا با فرامین عالیجنابان قدرت در دنیا پیش ببرن و گرنه ... و متاسفانه موضوع اینه که مسائل فقط به مسائل دفاعی و امنیتی و اقتصادی خلاصه نمیشه. من از نتایج تحقیقات شخصی خودم در این موضوع وحشتزده میشم و ای کاش میتونستم درمورد اونا اینجا بحث کنم. اما افسوس که خلاصه کردن سال ها تحقیق در چند کامنت فقط ظلم به حقیقت هست. چرا که حق مطلب ادا نمیشه.
موفق و موید باشید.
یاعلی مدد
محسن
Iran, Islamic Republic of
اقای عراقچی نگفت اگه مشکل ارزی حل شده پس چرا نرخ ارز بعداز برجام 1200تومان بالا رفته.نگفت چرا دولت بدهی خود به بیمه و پیمانکاران و شهرداریها و..................نمی دهد وهزاران مشکلی که حل انها موکل به بعد برجام شد .......ومعلوم نشد حالا که همه راشفاف اعلان میشه چرا مناظره رانپذیرفت ووو....
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اقای عراقچی مردم الزایمر ندارند دقیقا حرف های تیم شما در ذهن همه ضبط شده. حالا شما انکار کن فردای قیامت چه خواهی کرد . ؟!
کاظم آقا
Iran, Islamic Republic of
در این دنیای دغل و ریا کاری غرب متحیرم ! که مقامی از آنها تا متهم به دروغی شود بجای انکار و تفسیر موضوع استعفا می دهند .
ولی در کشور ما من که ندیده ام کسی دروغ که نه بلکه شبانه اگر دروغ بگوید وانکار کند با انکه صدا وفیلمش باشد یکی استعفا نداد!!!
Romania
برداشت من از اجرای دیشب یامین‌پور اجازه نداشتن برای کلنجار با پاسخهای نامربوط عراقچی و فقط برای تلافی ثریای جبرائیلی و رحمانیان بود و بس
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
به نظرم نه وضعیت به سفیدی هست که آقای عراقچی میگه نه اون سیاهی که منتقدها. همش بازی سیاسی هست برای قدرت
Iran, Islamic Republic of
برجام یک تیره تمام عیار بود ولی قطعا مشکی خالص نبود.
اما اظهارات آقای جبرائیلی یک روشن کننده از نوع حقیقت است.
Iran, Islamic Republic of
جبرائیلی چن تا مورد مطرح کرده، جوابشو بده بفهمیم خیلی سیاه نیس
Iran, Islamic Republic of
هدف اصلی برجام لغو تحریمهای ظالمانه و ایجاد گشایش در اقتصاد و بهبود معیشت مردم بود که متاسفانه محقق نشد و اوضاع مردم از قبل برجام بسیار بدتر شده است .
سرباز
Iran, Islamic Republic of
تقصیره احمدی نژاده
Iran, Islamic Republic of
اقای یاسر خان
باشه هرچی شما می گید درسته .
یعنی ریس جمهور ، مجلس ، شورای عالی امنیت ملی ، شورای نگهبان و مجموعه تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور در مورد برجام خیانت کردند و تنها شما و دوستان دلواپستان راست می گویید. بابا اگه حرف نزنی اتفاقی هم نمیافته.
Iran, Islamic Republic of
قریب به اتفاق این دسته بندی ها که جنابعالی فرمودید تحت تاثیر اظهارات عجیب و رویایی آقای روحانی و وزارت خارجه محترم تسلیم شدند.
مقام معظم رهبری هم خط قرمزها را مشخص کردند ولی تقریبا از همه خط قرمزها گذشتند.
Iran, Islamic Republic of
به جا این حرفا، به اشکالاتشون جواب بده
Iran, Islamic Republic of
چرا کلمه رهبری را حذف کردید. مگر توهینی به رهبر عزیز شد ه است.
مگر برجام با پشتوانه و اجازه رهبری به امضا نرسید. چرا سانسور. والا اینقدر که رهبری شفافیت دارند شماها ندارید. این اقایان دارند برجامی را زیر سوال می برند که بدون اجازه رهبری غیر ممکن بود. حالا این اقایان چون نمی توانند با رهبری در بیافتند غیر مستقیم با حمله به برجام تصمیمات کلان رهبری و کشور را زیر سوال می برند. جهان برایت متاسفم.
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری هم خط قرمزها را مشخص کردند ولی تقریبا از همه خط قرمزها گذشتند.
Iran, Islamic Republic of
از کدام خط قرمز گذشتند. شفاف بگو که کدام بند از شروط رهبری عمل نشد
Iran, Islamic Republic of
رهبری فرموده بودند باید تعهدات ایران مرحله به مرحله با توجه به لغو تحریمها اجرا شوند اما آقایان یکطرفه و با عجله همه تعهدات ما را اجرا کردند و تحریمها لغو نشده باقی ماندند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
رهبری گفتند دشمن بدعهد و غیرقابل اعتماد است. اما آقای ظریف با اعتماد به قول شفاهی آقای کری برجام را امضا کرد
Iran, Islamic Republic of
عزیزم خیلی عشق حقیقتی یه تکونی به خودت برو وبرو سایت رهبری شروطشون رو ببین.تو فقط داری الکی...............
Iran, Islamic Republic of
تو بگو کدام شرط مقام معظم رهبری اجرا شد؟
Iran, Islamic Republic of
از جمله شروط رهبری اجرای گام به گام و متناظر با طرف غربی بود اجرا شد؟؟؟؟ نشد! نشد که الان دولت مثل ....تو گل گیر کرده! شرط دیگر بازگشت به قبل از تعهد برجام در صورت نقض برجام ولی مثل اینکه با نقض فاحش چند کیلومتر فاصله داریم و..........
لعنت بر برجام که دفاع از اون مایه شرمساریست
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی دراین مورد کاملا شفاف توضیح دادند. لطفا به توضیحات ایشان توجه کنید. از طرفی رهبری فرمودند که ان تحریمهای که فعلا شرایط لغوش از طرف دولت آمریکا نیست و به کنگره ربط دارند گفتند اشکالی ندارد. متناظر بروید جلو.
آقای عراقچی ا مسئله را در برنامه کاملا شفاف اعلام کردند.
آنچه که الان بعنوان تحریمها از آن یاد میشود هیچ ارتباطی به برجام ندارد بلکه تحریمهای اولیه آمریکا و تحریمهای حقوق بشری و تسلیحاتی و .... است. لطفا اینها را با هم قاطی نکنید.
لطفا بگوئید که کدام تحریم بعد از برجام تصویب شده که مربوط به برنامه هسته ای ایران بوده باشد.
Iran, Islamic Republic of
خب آیا متناظر رفتند جلو یا یک باره و با عجله قبل از اینکه اونها برای ما کاری کنند همه را ازبین بردند همه را !
Iran, Islamic Republic of
دوست محترم که الان بخاطر دفاع از برجام یاد حرفهای رهبر افتادی!!!!! ایا رهبر عزیز ما نگفت که اگر هر تحریمی به هر بهانه ای علیه ایران شود نقض صریح برجام خواهد بود؟ گفت یا نگفت خواهشا جواب بده؟ حاضرم فیلمش رو هم برات بفرستم ! حرف رهبر برای ما حجته حتی اگه به ضرر ما باشه ولی شما و خیل عظیم همفکران شما دنبال راهی هستین که فقط ثابت کنین کارتون درسته ایا زمان مذاکره دم از رهبر میزدین وقتی رهبر گفت اونا خرشون از پل بگذره کاری به شما ندارن رو یادتون هست؟
تیم مذاکره فقط بیان فیلم جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز رو نشون بدن اونوقت معنی لگدمال شدن عزت ملی رو می بینید و خاک بر سر اونهایی که بخاطر شکم و منافع خود چوب حراج بزنن به عزت مملکت از هر گروهی که هستن ، شما هم دست از تعصبات بیجا بردارین که موجب زیان شما خواهد شد
مهدی
تیم سابق هسته ای هم زیر نظر رهبری بود پس چرا اینقدر ناسزا نثار احمدی نژاد می کنید؟
Iran, Islamic Republic of
در تیم قبلی آمریکائیها دنبال دیپلماتهای ما میدویدن ولی حالا ما به اونا التماس میکنیم
Iran, Islamic Republic of
مهمترین شرط یعنی گرفتن تضمینهای محکم ولازم اصلا اجرا نشد
مهدی
رهبری گفتند تحت عناوین و بهانه های دیگر نظیر موشکی و تروریسم تحریمها بر نگرده. ایا رعایت شد؟ اخه این خیلی هنره که تحریمها عنوانش از هسته ای بشه موشکی یا تروریسم؟
Iran, Islamic Republic of
شروط رهبری اجرا نشد؛ مثلا ؛؛شرط گرفتن تضمینهای محکم ولازم؛؛ که آقای ظریف و عراقچی فرمودند کری «‌منظور جان کری است» امضا نموده.
دیگه مسخره تر از این حرف از یک دیپلمات میشه شنید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
فاجعه برجام بی فرجام و لغو نشدن تحریمهای ظالمانه نتیجه غفلت از هشدارهای مقام معظم رهبری و رعایت نکردن شروط 9 گانه ایشان بود.
Iran, Islamic Republic of
حکایت شما جماعت ،حکایت همان کوفیانیست که در جنگ صفین ، مولا علی علیه السلام را مجبور به قبول حکمیت و مذاکره با جرثومه فساد یعنی معاویه کردند، بعد هم در برابر اعتراض برخی یاران واقعی آن حضرت ، گفتند علی خودش قبول کرده ، شماها چرا اعتراض می کنید؟!! وقتی هم دیدند عمروعاص کلاه گشادی سرشان گذاشت و علی را از خلافت منع و معاویه را به خلافت نشاند، به آن امام مظلوم ، تهمت خروج از دین زدندوگفتند چرا حکمیت را قبول کردی؟!
مهدی
اینها همان خوارج قرن 21 هستند بلا شک
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
رهبری گفتند من در جزئیات دخالت نمی کنم منتها شروطی گذاشتند که دولت اجرا نکرد و مجلس لاریجانی هم که قربونش برم بیست دقیقه ای با سه سوت تصویب کرد و تمام !
Iran, Islamic Republic of
جناب آقا بسیار شفاف گفتن آمریکا قابل اعتماد نیست
1-؛؛ولی دوستان اصرار دارند پس اشکالی نداره ولی مواظب باشند که آمریکا به قولها و وعده هایش عمل نمیکند؛؛
2-برای پذیرش برجام 9 شرط گذاشتن که عملا بدون رعایت اون دولت برجام را اجرا کرد
پس لطفا حضرت آقا را در این خسارت محض شریک نکنید
Iran, Islamic Republic of
ملت به اینا رای دادن اینا گفتن راهش برجامه همه گفتن خطر داره گفت ما حقوقدانیم چرخه زندگیرو میچرخونیم سانتریفیوژم روش چی فکر کردید گفتن میری برو خدا به همرات ولی مواظب باش اینا سرت کلاه نذارن گفت چی میگی بابا ما آخرتشیم کدخدا همه چیو واسمون درست میکنه کدخدارو عشقه حالا هم بعد رسیدن به برجام چیزی تغییر نکرد مشخص شد که راه گفتگو شاید درست بوده ولی اصولش زیر پا گذاشته شده و ما همه چی دادیم و طرف مقابل هم 60درصد پیروزیو به ماه اهدا کرد. غرور ملیتون مستدام.
Iran, Islamic Republic of
در قضیه برجام داستان یک معامله برد= برد بود ولی در نهایت شد یک معامله باختیم === برد
حالا شما از کجا 60درصد رو آوردی الله اعلم؛ ولی خدائیش معلوم میشه شما همتون از یک قماشین؛
حسابسازی میکننی آمار میدین؛؛ تووووووووپ
Iran, Islamic Republic of
هرشخصی که دلش به حال کشور میسوزه حق حرف زدن داره؛؛ ولی کسایی که برا عمو سام کار میکنندو سرباز اون هستن حق حرف زدن ندارن
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذره از کسانی که با برجام برجام گفتنشون اقتصادوزندگی مردم وتولیدکننده های ایرانی رو فلج کردن.
مهدی
از یاد نبریم این اقایی که شعار داد سانتریفوژ بچرخه چرخ زندگی مردم هم بچرخه دارای یک کارنامه و عملکرد بود و اونهم سکته 2 ساله به صنعت هسنه ای در سال 82 بود. بنابراین مردم با این انتخاب خودشان شرایط جدید را رقم زدند چنین شخصی با چنین کارنامه ای متفاوت از گذشته عمل نمی کند
Iran, Islamic Republic of
باسلام
این مسئله بسیار ساده است و لازم نیست اینقدر پیچیدش کنیم و اما و اگر بیاوریم (هدف بزرگ آمریکا و متهدانش جلوگیری از پیشرفت هسته ای ایران بود که به این هدف رسیدند !!!!! )ایران به تعهداتش کاملا عمل کرد مانند ازکارانداختن قلب راکتور نیروگاه اراک و..... حالا یک بازی دیگر توسط آمریکا که میگوید برجام یک توافق احمقانه بود !!!!! خب آمریکا اگر راست میگوید بیاید صنعت هسته ای ایران را به قبل از برجام باز گرداند هیچ اشکالی ندارد برجام بی برجام !!!!!! آقایان دولت مردان و تیم مذاکره کننده آیا اینطور میشود ؟؟؟؟!!!!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم ایران در این مسابقه فوتبال باخت و فقط مدال اخلاق گرفت همانطور که در مسابقات فوتبال به تیم بازنده برای اینکه دلش نشکنه مدال اخلاق میدن تا سرمربی و بازیکنان بی عرضه بیش از این پیش طرفداران شرمنده نشن !
Iran, Islamic Republic of
یاسر جبرائیلی متاسفانه با چنته خالی از دانش علمی و فنی هویجوری حرف می زند مثلا بیمه کشتی ها را که امروز شرکت های بزرگ بیمه اتکائی بیمه می کنند را می فرمایند چرا در داخل بیمه نمی کنیم ! ایشان فرق تضمین و حق بیمه را نمی دانند آنچه بانک مرکزی به شرکت کیش داده بود تضمین بوده است نه حق بیمه ، بیمه کیش که عددی نیست بیمه ایران هم توان یک میلیارد دلاری ندارد کل پرتفوی صنعت بیمه در ایران کمی بیش از 20 هزار میلیارد تومان است که نزدیک 80 تا 90 درصد آن خسارت پرداختی به داخل ایران است . بنابراین واگذاری اتکایی بیمه های کلان مثل کشتی به بیمه گرهای اتکایی بزرگ خارجی ، خارج کردن ارز از کشور نیست بلکه تقسیم ریسک و واگذاری ریسک به بیمه های خارجی است . بیمه کیش با تضمین یک میلیارد دلاری به کشتی ها تضمین می داد که در بنادر ایران پهلو بگیرند و اگر حادثه ای پیش بیاید من به نمایندگی از دولت ایران خسارت شما را می دهم به عبارت فنی تر شرکت کیش شرکت بیمه ای اصلا نبوده و یک کمپانی P&I است .
Iran, Islamic Republic of
شما بگو اگر تحریمها لغو شده چرا کشتی ایران با نام سانچی و پرچم پاناما در آبهای بین المللی رفت و آمد می کرد ؟!!
Iran, Islamic Republic of
اسم کشتی و پرچم پاناما ربطی به تحریم ها ندارد . کشور پاناما و قبرس و دومنیکن صاحب بیشترین پرچم کشتی های دنیا هستند اما مالک آنها نیستند . قوانین دریانوردی قوانین مفصل و بسیار پیچیده ای است و کشورهای فوق الذکر دارای شرایط و مقررات سهل تری برای ثبت کشتی ها و نصب پرچم دارند و این عرف پذیرفته شده بین المللی است که صاحبان کشتی می توانند کشتی خودشان را در کشوری به غیر از کشور مالک ثبت کنند از طرفی مالکیت کشتی مثل سهام بورس در دنیا قابل واگذاری است و اجاره کننده کشتی هم برایش بهتر است که کشتی ای که اجاره می کند در کشوری مثل پاناما ثبت شده باشد تا مالیات و حقوق و عوارض کمتری پرداخت کند .
مهدی
رییس همین بیمه به قول شما کوچک اعلام کرده بود که امادگی بیمه کشتی های خارجی رو هم داره. حالا شما بگو چطور بانک مرکزی متولی پرداخت پول هواپیمای لوکس بی مصرف از جیب ملت شده به کمپانی خارجی؟ چون فاینانسش رو اخوی ترامپ اجازه نداده به هیچ بانک خارجی
Iran, Islamic Republic of
شاسگول!
حق بیمه داره به شرکت های خارجی بابت بیمه کشتی ها پرداخت میشه. لااقل بفهم بعد حرف بزن
Iran, Islamic Republic of
اقای با ادب
ادب در صحبت چیز بدی نیست
شرکتهای ایرانی توان تامین مالی و گارانتی کشتیرانی را ندارند.
Iran, Islamic Republic of
با پشتیبانی بانک مرکزی دارن ؛ اگه دولت فخیمه ژنرالها بگذارن
Iran, Islamic Republic of
... اطلاعات شما از بیمه و پیچیدگی های این صنعت در حد همون نظری است که داده ای اما برای شیر فهم بشوی ، حق بیمه پولی است که بیمه گذار برای واگذاری ریسک خودش به بیمه گر می پردازد تا در صورت وقوع خسارت موضوع قرار داد بیمه ، بیمه گر جبران خسارات را بنماید . البته سطح هوشیاری امثال شما بیشتر از این قوام ندارد که برایتان توضیح دهم به نظرم در حد تک سلولی ها باشد اما مثال کشتی سانچی مثال خوبی است . این کشتی 70 میلیون دلار ارزش داشت یعنی بیش از 300 میلیارد تومان ، محموله اش هم همین حدود حالا شد 600 میلیارد تومان ، 32 نفر ایرانی جان باختند یعنی 32 فقره دیه کامل ، چندین روز چندین کشتی اطفا حریق داشتند کار می کردند ، محموله نفتی وارد دریا شده است و خسارت زیست محیطی اش بسیار بالاست و مواردی دیگر در مجموع کشتی سانچی حدود 1500 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است بیمه کشتی توسط بیمه البرز و بیمه ملت به ترتیب 20 و 5 درصد بیمه شده و الباقی به بیمه گران خارجی فروخته شده است اگر این واگذاری بیمه انجام نمی شد بیمه البرز و ملت هردو بلافاصله ورشکست می شدند و سهامشان در بورس سقوط آزاد می کرد ، لذا توصیه می شود حضراتی امثالتان که از دانش بی بهره اید حرف مفت کمتر بزنید .
مهدی
1500 میلیارد رو مقایسه کن با رقم اختلاسهای اقایون که دیگه برامون عادی شده مقایسه کن با هزینه گزافی که صرف صنعت هسته ای کردیم و از اون مهمتر نیروی انسانی که به فنا رفت با ویترینی و موزه ای شدنش. از اشناهایی که توی اون صنعت دارم شنیدم که با قاطعیت می گفتند. ول کن شعارهای اقایون رو. مقایسه کن با رقمی که قراره برای خرید هواپیمای لوکس برای اشراف که می خواب یرن خارج بخریم از کجا؟ بانک مرکزی که بیت المال دستشه.
حمید
Iran, Islamic Republic of
آقای ژن برتر، خسارات وزیانهای سانچی کمتر یک 1000 میلیارده و در دولت دهم بانک مرکزی به همین میزان تعهد جبران خسارت کرده بود؛ اینقدر آسمون ریسمون نباف و مثل همپالگیهات به مردم توهین نکن .
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا اقای جبرائیلی از این ناراحتند که بعد از دو سال حرفهایشان با حرفهای ترامپ منفور یکی شده است.
Iran, Islamic Republic of
هدف برجام برای امریکا تخریب صنعت هسته ای ایران و اعمال محدودیت در توان غنی سازی ما بود که با سیمان ریختن قلب راکتور اراک و جمع آوری و تخریب دو سوم سانتریفیوژها و اکسید کردن اورانیوم های غنی شده و غیره به آن نائل شدند حالا نفع امریکا در این است که از برجام خارج شود و به ایران بیشتر فشار وارد نماید.
Iran, Islamic Republic of
ترامپ بدنبال تعمیم برجام به برنامه موشکی و بحث منطقه ای ما و امتیازگیری بیشتر از ایران است .
Iran, Islamic Republic of
داستان اون پدر ومادر دلسوزیه که به فرزندشون میگن این راه رو نرو خطرناکه ؛ ولی او گوش نمیده؛ خب وقتی اتفاق افتاد از روی محبت ودلسوزی که دارن و نمیتونن بدی بچشون رو ببینن اورو شماتت میکنن. همین.
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا حرفهای عراقچی بطلان منطق امثال یامین پور وجبرائیلی را عیان نموده است.
Iran, Islamic Republic of
همین که آقای عراقچی حاضر نشد در برنامه ثریا با حضور منتقد برجام شرکت نماید یعنی منتقدین حرفهای زیادی دارند که عراقچی پاسخی برای آنها ندارد.
Iran, Islamic Republic of
برو خوش باش یا این حرفت .
Iran, Islamic Republic of
نه خیر حرفهای عراقچی تایید این نکته است که دولت فخیمه 11 و 12 در حال ماله کشیدن است ولی امثال آقای جبرائیلی یامین پور این ماله کشی ها را عیان میکنند.
پررویی را باید از دولت 11 و 12 یاد گرفت.
Iran, Islamic Republic of
منطق ما منطق حفظ انقلاب اسلامی است یامین پور که مجری تلویزیونیه آقای عراقچی حاضر به مناظره با جبرائیلی که بنده اولین بار اسمش را شنیده بودم نیستند چه برسد با کارشناسان انقلابی سرشناس دلسوز. ما قصد درگیری و توهین بی احترامی نداریم ما میگوییم منافع ملی در این مذاکره لحاظ نشده شما میگویید شده خوب بسم الله آقای عراقچی با صاحب نظران امر مناظره ای ترتیب دهد که منافع ملی ما کجای این قرارداد بیان شده آیا این اراجیف و گونده گویی های استکبار بخاطر ضعف این قرارداد نیست؟ ما باج دادن به مستکبران را باز شدن تحریم نمیدانیم. خرید بذر تراریخته خرید چارپایان و سوزن و نخ و کش تنبون را باز شدن تحریم نمیدانیم. این واردات خود در راستای همان تحریم و وابستگی است. بدروغ بگویند تحریم نیست بعد داروی مریضتان که تا قبل از برجام بود الان در کل ایران وجود ندارد را رفع تحریم نمیگویندو ...
Iran, Islamic Republic of
اینقدر از این آقای جبرائیل خان می گویید که انگار ایشان تنها کسی ست که مصالح و منافع ملی را می فهمد.
این جبرائیل پاسخ بدهد که چرا رهبری سیاست ترمش قهرمانانه را انتخاب کردند و دوما اصلا سیاستهای ترمش قهرمانانه چیست و چه اثری در پیشرفت مراحل برجام داشت.
ایشان توضیح دهند که سیاست سازان و تصمیم گیران اصلی مملکت در نهادهای مختلف آیا بدون هماهنگی و بدون تامین نظر رهبری وارد مذاکره و انجام آن شدند.؟ اگر ایشان و دوستانشان برجام را خیانت می دانند نقش مسئولآن از رهبری عزیز تا شورای امنیت ملی کشور تا روسای قوا و دیگر مسئول آن چیست؟ سوما اگر این خیانت است پس چرا رهبری دستور خروج از آن را نمی دهند؟ یعنی رهبری اجازه می دهند یک امر ی که منافع کشور را از بین برده و کشور را زیر یوغ خیانت برده انوقت ایشان اجازه ادامه آن را می دهند؟ این تفکرات شماها توهین آشکار به رهبریست که تمام زندگیش را وقف کشور کرده است
این آقای جبرائیل خان و دوستانش دارند مهمترین تصمیم نظام و رهبری را زیر سوال می برند. اینها اصلا چیزی به نام مصلحت و منافع ملی و کشور را قبول ندارند.
نرمش قهرمانانه نه ذلیلانه. هاشمی
Iran, Islamic Republic of
بله رهبر فرمودند نرمش قهرمانانه ولی دولت نرمش ذلیلانه تحویل ملت داد نرمش ننگین نرمش تحقیر نرمش نوکر در برابر ارباب نرمش رعیت در برابر کدخدا نرمش گوسفند در برابر گرگ ...جمع کنید بساطتان را اینقدر این برجام نافرجام را به رهبر ربط ندهید و از آبروی ایشان هزینه نکنید
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقای قهرمان! اگر جنگ بشه تو از جان و مال خودت می گذری؟ من که باور نمی کنم تو اهل این کارها باشی و فقط نظر علیه دولت میدی بدون اونکه تو گود باشی و دنیا رو بشناسی دولت رو متهم به نرمش ذلیلانه می کنی!
همون جنگ هشت ساله آخرش به سر کشیدن جام زهر توسط اون عبد صالح خدا انجامید آیا نباید عبرت بگیریم؟ همینطور جمع شدین دولت رو می کوبین بدون اونکه خودتون مرد میدون باشین و اصلا هم بهتون نمیاد که مرد مقاومت باشین و وقت بحران پی سوراخ موش می گردین.
Iran, Islamic Republic of
اگه تعصب رو کنار بزاری و دقیق برجام رو بخونی به ننگ بودن اون پی می بری
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
در بی تخصصی و نا آگاهی اقای یامین پور همین بس که انتظار داشت آژانس اتمی، روی اجرای تعهدات مالی و بانکی آمریکا نظارت داشته باشد!!!!!
من همون موقع که اینو گفت از خنده دلم درد گرفت، جالبه که فکر میکرد چه سوال مهم و دقیقی هم پرسیده، چون دو بار هم تکرارش کرد!!!
دوست عزیز، شما اول یک مطالعه در مورد وظایف تخصصی هر نهاد بین‌المللی داشته باش، بعد بیا پیشنهادات خودت یا دیگران رو تکرار کن!!!
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین ضعف برجام همین است که هیچ نهادی برای نظارت بر اجرای تعهدات 5+1 در نظر نگرفته شده و فقط آژانس را مسئول نظارت بر اجرای تعهدات ایران کرده اند.
مهدی
یک چیز مضحک این است که در صورتی که خودمان اعتراض بکنیم نسبت به اجرای برجام باز هم تحریمها بر می گردد. این که چیزی نیست تازه در داخل هم ناظر اجرای برجام همون کسیه که این اش رو پخته اینو دیگه کجای دلمون بذاریم؟ اقای عراقچی خودش ناظر برجامه یعنی چی من نمیفهمم
Iran, Islamic Republic of
در پوکی پاسخ آقای عراقچی همین بس که ناظر مارو آژانس اعلا میکنه ولی ناظر بر آمریکا رو ایران اعلام میکنه(کجای دنیا و چه قانونی گفته ناظر بر یکطرف دعوا طرف مقابله؟؟؟چه عقل سلیمی اینو میپذیره )
سلام
Iran, Islamic Republic of
لطفاً در تلگرام بفرستيد عراقچى به تته پته افتاده بود و تپق پشت تپق،جاى دكتر ايزدى و جبراييلى خالى تا مثل رييس روزنامه زنجيره اى اجاره اى آفتاب يزد رسوا شود.طرفداران دولت هم مجبورند تا انتهاى مسير سينه خيز بروند .يك كلمه بگو اشتباه كرديم راه برو مثل آدم.
Iran, Islamic Republic of
تا انتهای مسیر که هیچ ،برای همیشه سینه خیز میرویم وزیر بار کسانی که دین را سنگر منافع حزبی وباندی کرده وبه جز خود کسی را انقلابی ومسلمان نمی دانند نمی رویم.
مهدی
الان این چه ربطی داشت به دین اخوی؟
Iran, Islamic Republic of
اصلا غلط کردن رو گذاشتن برا اینطور موقعها
سعید
Iran, Islamic Republic of
دست مریزاد از این گندی که زدید آقای عراقچی .کو آن رفع تحریمها مثل اینکه فقط دولت مردان رفع تحریمها را دیده اند ملت که چیزی از این فتح الفتوح ندیده اند چون دولت مردان یا خودشان تاجرند و یا فرزندان شان و تحریمها آگر برای مردم آب نداشت برای برای دولت مردان نون داشت .
اعتمادی
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی برای توجیه برجام به افق آمده بود ولی با زیرکی مجری مواجه شد و مطالبی را بیان فرمود که نقاط ضعف برجام را بهتر نمایان کرد
احمد
Iran, Islamic Republic of
به نظرم باید حسین شریعتمداری یا یاسر جبراییلی باعراقچی باهم دعوت می شدند مجری نمی تواند هم مجری باشد هم مناظره گر
Iran, Islamic Republic of
حسین شریعتمداری پیر شده وفتیله اش هم پایین آمده باید جوانترها بیایند.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا دود از کنده بلند میشه شریعتمداری در عرصه مناظره برجامی خوب می تونه مشت اینها رو باز کنه
Iran, Islamic Republic of
شیر شیر است گر که پیر باشد
United Arab Emirates
خوب اينكه بيمه كشتي ساچي كه ضرو زيانش بيش از ٧٠٠ ميليون دلار براورد شده است را يك شركت انگليسي كاور كرده كه جاي شكر دارد در صورت بيمه توسط يكي از بيمه هاي داخلي ضرر به خود كشور خورده بود ضمن اينكه هيچيك از بيمه هاي داخلي قدرت پرداخت چنين غرامتي را نداشته و ورشكستگي اعلام ميكردنند
Iran, Islamic Republic of
یه بار سیر وهمیشه گرسنه ودنبال تامین مالی توسط دشمن.
مهدی
البته هنوز نخورده شکرش رو بجا نیار من شنیدم که برای انتقال پول مشکل دارند. البته بعید نیست که سوت بلبلبی بزنن و بگن حل شد
Iran, Islamic Republic of
داستان بلدرچین و برزگر رو در کتاب فارسی دوره دبستان یک مطالعه ای بفرمائید
United States
چرا یک منتقد کنار عراقچی نبود که یکطرفه نره. بعد از دو سال هنوز از چی میترسند؟ هسته ای را که دادند رفت، تحریمهاهم که چند برابر شد، تحریمهای بانکی هم که سر جاشون، مشکل آب خوردن هم که بدتر شده و چشم همه هم از دود غلیظ برجام داره کور میشه و روحانی هم که دوباره انتخاب شد. واقعا از چی می ترسند برای پاسخ گوئی؟ آهان اینها پشت پرده در حال عقد برجام های دیگه هستند که اینقدر می ترسند دستشان رو بشه.
Iran, Islamic Republic of
از اینکه عراقچی پذیرفت که در برنامه ای زنده با سوالات چالشی شرکت کند یک قدم رو به جلو محسوب می شود.امیدواریم به مناظره تن دهد.چه اشکالی دارد که ایشان برنده مناظره باشد و ما همه بگوییم برجام مفید است؟!
دانا
Iran, Islamic Republic of
از اقای عراقچی سوالات مختلفی نشد چون ایشان باید در چارچوپ قوانین حرف بزنند طبق منافع کشور حرف بزنند و نباید بهانه به حریف بدهند اقای عراقچی بی زحمت برای ما چند چیز را روشن کنید اول قرار بود برجام طبق چارچوب رهبری پیش برود پس جاسوس و دلال در آن چه می کنند؟ پس چرا موگرینی از امتیاز دادن برای پیروزی حزب رییس جمهور در انتخابات صحبت می کند لابد اینا جز چارچوب رهبری و منافع ملی کشور بوده و اصلا هم سو استفاده از مقام نبوده و اصلا هم به طرف بهانه ای نداده؟ دوم پول ها ازاد شدن و ما می تونیم از ان استفاده کنیم منظور چیه تشنه ای تقاضای اب می کنه لیوان پر ابی را به او فقط نشان می دیم ولی حق نوشیدنش را به او نمی دیم خود بانک مرکزی از سوییفت بانک ها گفته آن وقت چه جوری پول وارد می شه؟
(بودجه ای که بسته شده واقعا بر مبنای پول وارد شده است یا از راه دیگه ؟) سوم خود خارجی ها تو مقالاتشون می گن ما رو با برجام کنترل کردن اونوقت ما خودمونو گول بزنیم جهت رفع تحریم نرفتیم مذاکره کنیم برای انرژی هسته ای رفتیم مذاکره کردیم؟ اونا نه تنها با برجام پیشرفت هسته ای رو از ما گرفتن و کلا دیگه هیچ کس از پیشرفتاش برامون نمی گه بلکه تحریم های غیر هسته ای رو به عوض پول های آزاد شده که اونهم مال خودمونه مجددا تمدید می کنن سوال چهارم ما چی دادیم و چی گرفتیم ما حتی نتونستیم پول بلوکه خودمون که مال خودمون بود رو ازشون بگیریم ولی اونها یکی از سلاح های علم و صنعت رو از ما گرفتن اگر هم پول بلوک شده رو آزاد کردن خوشحال نشدید مال ما بود گروگان گرفته بودنش ولی امتیازاتی که اونا از ما گرفتن مال خودشون نبود گروگان ما هم نبود به جز چند تا جاسوس که مبادله شد اونا کالاهاشون رو به عوض برجام وارد کشور کردن بچه که بودیم دوز بازی می کردیم دو سرمون رو که می گرفتن تازه می فهمیدیم بازی خوردیم برادر عراقچی شما تو برجام واردات کالاهای اونا رو تضمین کردید کالاهایی که براشون تو بازار جهانی بازاری نبود البته لیست واردات اینو می گه، انرژی هسته ای رو از پیشرفت ساقط کردید، جاسوساشون رو آزاد کردید، تحریم ها رو هم که می گین برداشتن مشکلاتی دارن که نمی دونم چرا نمی تونیم حتی پول خودمون رو هم زنده کنیم حالا قضاوت با خودتون اگه فکر می کنید امتیازی به جز راهگشایی پیروزی رییس جمهوری تو این مذاکرات نصیبمون شده ما رو در جریان بذارید نمی خوایم بی انصافی کنیم ولی چرا در دولت قبلی که من قبولش ندارم ما تحریم بودیم ولی مردم بیشتر گوشت می خوردن ولی الان تخم مرغ هم نمی خورن ؟
United States
ای جهان نیوز بی وجدان ! باز هم سانسور کردی ؟! بیچاره بترس از اون روزی که این مردم فاتحه تون رو بخونند اون موقع سوراخ موش هزار تومن
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی خالیه خودشان مردم را در تریلونهای مختلف تحریک می کنند و از منابع مقدس بر علیه دولت منتخب که تنفیذ مقدس و محترم ولی فقیه را دارد شورش بر پا می کنم. و بعد مدعی می شوند که اعتراض مردم نشانه ناکارا آمیومهالفت با دولت است .
صارمی
Iran, Islamic Republic of
بهزاد نبوی از چهره های شاخص اصلاح طلب با استقبال از ایده گفت و گوی ملی که اخیرا از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری مطرح شده است،تاکید کرد که اصول گرایان میانه رو می توانند پل گفت و گوی ملی شوند.

نبوی در گفت و گو با « ایران» با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی و برجام مصداق های منافع ملی هستند، گفت: بعضی از جناح‌ها و طیف‌های سیاسی تصور می‌کنند اگر دولت کنونی در به دست آوردن نتایجی از توافق برجام موفق شود به زیان آنهاست. به همین دلیل ترجیح می‌دهند که دولت در ماجرای برجام شکست بخورد که این پیروزی عاید رقیب‌شان نشود.

به گفته وی، برجام به خودی خود نمی‌تواند کاری انجام دهد. برجام بسترساز بود نه اینکه خودش معجزه باشد. اما سرمایه‌گذار جایی می‌رود که امنیت اقتصادی داشته باشد. برجام این زمینه را فراهم کرد، اما متأسفانه برخی از دوستان و جناح‌های سیاسی تصور می‌کنند اگر مانع این اتفاق شوند و نگذارند این اتفاق بیفتد، روحانی و دولتش شکست می‌خورد و بعد آن‌ها می‌آیند و می‌توانند مشکل را حل کنند.

نبوی ادامه داد: در حالی که اشتباه می‌کنند. مخالفان دولت باید این واقعیت را بدانند که اگر این دولت معتدل و میانه رو امکان جلب و جذب سرمایه‌گذار را نداشته باشد، قطعاً دولت‌هایی مثل دولت نهم و دهم به هیچ وجه این توانایی را نخواهند داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری افزود: ما چون در کشور جناح بندی نداشتیم، بلد نیستیم آنجا که پای منافع ملی در میان است، چگونه به هم نزدیک شویم. جناح‌های سیاسی در هر شرایطی فکر می‌کنند که باید همدیگر را تخریب کنند. نمونه‌اش اتهاماتی بود که جناح‌های سیاسی در ناآرامی‌های اخیر به یکدیگر وارد می‌کردند. این عیب ماست. اما امیدوارم به تدریج این مسأله حل شود. اگر دموکراسی و تحزب در کشور نهادینه شود احزاب و جناح‌ها یاد می‌گیرند باید در کجا کنار هم باشند. در ناآرامی‌ها نیز در نهایت دیدیم که جناح‌های سیاسی در دفاع از کیان کشور با یکدیگر هم نظر بودند. این نشان می‌دهد که کم کم در حال یادگیری کنار هم بودن در حوزه منافع ملی هستیم.

نبوی ادامه داد: نقاط اختلاف در حوزه منافع ملی با گفت‌و‌گو حل می‌شود. ما معتقدیم سرمایه‌گذاری خارجی یا برجام در حیطه منافع ملی است اما شاید برخی این نظر را قبول نداشته باشند. باید با یکدیگر بر سر منافع ملی گفت‌و‌گو کرد. من برای اینکه این تعامل شکل بگیرد نظرم این است که در بین اصلاح‌طلبان افراد زیادی در دسترس نیستند که در ایجاد این تعامل بتوانند نقش ایفا کنند. به غیر از اصلاح‌طلبان اصولگرایان میانه رو یا چهره‌های مورد وثوق هر دو طیف سیاسی باید پل ایجاد رابطه برای انجام گفت‌و‌گوی ملی شوند.
رزمنده جانباز
Iran, Islamic Republic of
جناب! مراقب باش تو و دوستانت آدرس غلط ندین تا این جاش هم کلی آدرس غلط و تفسیرهای بیهوده و مغرضانه ارائه دادین.
همه شما رو می شناسن خوب هم می شناسن.
طرفدارهای شما عده ای اندک هستند که مثل شما فکر و اینجا حضور پیدا کرده تشویق تان می کنند.
جهنم رو افرادی پر خواهند کرد که آدرس غلط می دهند.
شما فکر می کنین با دنیای قلدر امروز باید با چه زبانی سخن گفت!
اگر مرد شمشیر هستین اول صداقت خودتون رو ثابت کرده و خودتون تشریف ببرین جلو و بعد مردم رو تشویق کنین. به طور حتم اگر صداقت شما ثابت شد مردم پشت سرتان خواهند ایستاد. ...
Iran, Islamic Republic of
...