جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

«دستمالی» که آینده جوانان را کثیف می‌کند +عکس

سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 586854
به تازگی شاهد ورود ماده مخدر جدیدی با عنوان «دستمال» به بازار هستیم. ماده‌ای که از ریشه مواد مخدر قبلی است اما سود جویان این صنعت با تغییر نام آن، این ماده را با عنوانی جدید وارد بازار کرده‌اند.
«دستمالی» که آینده جوانان را کثیف می‌کند +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، این روزها که رشد مواد مخدر صنعتی سرعت زیادی گرفته است و با اسامی و کاربردهای خاص وارد هر کشور و جامعه ای می‌شوند؛ این بار نوبت به مخدری به نام دستمال رسیده است که به ‌آن می‌پردازیم:

شاید با شنیدن نام دستمال ذهنمان به سوی دستمال کاغذی یا دستمال آشپزخانه یرود برود. اما گویا این نام در دل جامعه مفهوم دیگری هم پیدا کرده است. مدتی است ماده مخدر جدیدی با عنوان «دستمال» در جامعه رواج پیدا کرده است. این ماده نوعی ماده روانگردان جدید درگروه «ان اس پی‌ها» یا «نیوسایکو اسیدها» است که به نام دستمال مشهور شده است.

تا امروز در دنیا بیش از 700 نوع ان اس پی شناسایی شده و روزانه چندعدد به آن اضافه می‌شود. این مواد در شکل‌های گوناگون از جمله در قالب دستمال، قرص، شربت، موادگیاهی و... وجود دارند. 


جزئیات و ویژگی‌های ماده مخدر دستمال
دستمال خطرناک‌تر از حشیش 
براساس آمارهای منتشر شده دست‌کم حدود سه میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که هرسال بیش از 50 تن مواد مخدر مصرف می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ماده مخدر دستمال از نظر ساختار شبیه ماری جوانا است، اما مانند ماریجوانا، علف، گرس و حشیشکاشتنی نیست، بلکه موادی است که در آزمایشگاه سنتز می‌شود.
اثرات تخریبی و توهم زایی این ماده نیز به مراتب بیشتر از حشیش است. به علاوه اثر تحریکی این ماده مخدر از مواد و محرک‌های قدیمی مانند آمفتامین و متافتامین بیشتر و تخریب پذیری آن نیز بالاتر است. 

دستمال ماده ای مرگ آور
ماده مخدر دستمال در عین حال که بسیار خطرناک و حتی مرگ آور است، عوارض دیگری نیز در افراد ایجاد می‌کند.
از جمله عوارض آن می‌توان به تپش قلب، خشک شدن دهان، بالا رفتن ضربان قلب، فراموشی و شادی زودگذر اشاره کرد. محتوا این ماده نیز از مورفین زیادی تشکیل شده و در صورت استفاده و ایجاد وقفه در ادامه استفاده آن، فرد دچار بدن درد شدید می‌شود. 

حرکت الگوی مصرف مواد مخدر به سمت مواد روانگردان
پرویز افشار رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز درباره ماده مخدر دستمال می‌گوید: الگوی مصرف موادمخدر بیشتر به سمت مواد روان گردان می‌رود و مردم باید آگاه باشند که این مواد بیشتر در قالب قرص، اسپری و همچنین دستمال عرضه می‌شوند. 

مواد صنعتی و افشار ادامه داد: این مواد که از خانواده ان اس پی‌ها هستند می‌توانند حتی با یکبار مصرف افراد را معتاد کنند. ماده مخدر معمولا به صورت تزریقی و مصرفی هستند، اما دستمال با سیگار مصرف می‌شود. 

مجید ابهری جامعه‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در این می‌گوید: اتاق فکر دشمن هر روز ماده جدیدی را با نام و شکل جدید برای فریب جوانان به بازار عرضه می‌کند. امروزه یکی از این مواد ماده مخدر «دستمال» است.ابهری تصریح کرد: البته 90 درصد از مواد موجود در بازار ریشه مشترک دارند و بیشتر نام آن‌ها متفاوت است. این مواد، گاه با نام داروی لاغری و نیروی جنسی وارد کشور می‌شوند.

این جامعه‌شناس با اشاره به رواج استفاده از ماده مخدر «دستمال» در جامعه اظهار کرد: دستمال ماده مخدری است که با قیمت بسیار ارزان فروخته می‌شود. این ماده از کشورهای آسیای مرکزی و توسط بعضی از کامیون‌ها به کشور وارد می‌شود که بسیار خطرناک و حتی مرگ‌آور است. 

هوشیاری خانواده و ایجاد اشتغال راهی برای کاهش آمار اعتیاد در جوانان
ابهری با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف مواد مخدر در جوانان تصریح کرد: خانواده‌ها و جوانان باید هوشیار بوده تا فریب دشمنان را نخورند و تبلیغ دروغ اعتیادآور نبودن این مواد را باور نکنند.افزایش هوشیاری خانواده‌ها، ایجاد تفریحات سالم برای جوانان، ایجاد اشتغال و امید در جامعه راه کاری است که می‌تواند آمار استفاده از مواد مخدر در میان جوانان را کاهش دهد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *