پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۱۴
جهاد برای پیشرفت در انقلاب سوم

دوازده چالش اساسی داخلی

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۳
کد مطلب: 586767
با دقت در شرایط کنونی، متوجه رنج جامعه از دوازده چالش جدی می‌شویم که بعضاً موجب از دست رفتن نقاط قوت و فرصت‌های فراوان فرارو می‌گردند.
دوازده چالش اساسی داخلی
به گزارش جهان نيوز؛ علیرضا زاکانی طی سلسله یادداشت های خود درباره جهاد برای پیشرفت در انقلاب سوم در کانال تلگرامی اش نوشت:
 با دقت در شرایط کنونی، متوجه رنج جامعه از دوازده چالش جدی می‌شویم که بعضاً موجب از دست رفتن نقاط قوت و فرصت‌های فراوان فرارو می‌گردند. در ادامه این چالش‌ها را از دیدگاه خود آورده‌ام:

نخستین چالش "عدم نظریه‌پردازی، نظام‌سازی، برنامه‌ریزی و سیستم گذاری صحیح و منطبق با شرایط بومی کشور و پر کردن این خلاء با تفاله‌های مشکل‌زای تفکرات و نظامات ناکارآمد غربی" است که این چالش به دنبال خود اسارت نظام اسلامی در قید و بندهای نظام سرمایه داری را به وجود می‌آورد.

چالش بعدی "خواب آلودگی و سطحی اندیشی انقلابیون" است. متاسفانه بخش بزرگی از انقلابیون آمال خود را تنها پیروزی در انتخابات دیده و از عمق بخشی به خویش و کسب آمادگی‌های لازم انسانی و برنامه‌ای جهت خدمتگزاری به مردم و پرچمداری مطالبات آن‌ها و اداره صحیح کشور عقب مانده‌اند و زمینه‌ساز جولان یافتن نامحرمان و تسری روحیه دنیاطلبی به جامعه گردیده‌اند. که این خود موجب چالش اساسی دیگری به نام "اشرافیت سیاسی و سرمستی نوکیسه‌گان" شده است.

امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره خود را خادم و نوکر مردم می‌دانستند، این در حالی است که بسیاری از  مسئولان کنونی وظایف خود و حقوق ملت را به دست فراموشی سپرده و خوی پلید دنیاطلبی و اشرافی‌گری را پیشه نموده‌اند و با خودبرتربینی، سهم ویژه‌ای از سفره انقلاب را برای خود قائل‌اند.

این اشرافیت با هم‌دستی حلقه‌های ثروت و قدرت هر روز فربه‌تر شده و همچون بختک خون و مال مردم را مکیده و با لابی‌گری نفوذ خود را در ساختارها افزایش داده و منجر به مانور تجمل نوکیسگان تازه به دوران رسیده می‌شوند. این عامل خود تشدید کننده چالشی دیگر یعنی "فساد اقتصادی و اداری" است.

اهالی قدرت و ثروت جهت کسب منفعت روزافزون به هر لابی و فسادی چنگ انداخته و اینگونه نه تنها خود بلکه کارگزاران سست عنصر دیگری را نیز در گندآب فساد وارد ساخته و همچون ویروسی، موجبات پوسیدگی درونی نظام را فراهم می‌سازند.

اشرافیت و فساد، در کنار یکدیگر زمینه ساز "بی‌تدبیری و بد عملی مسئولان" می‌شود. قطع یقین مسئولی که فکر و ذهنش هر روز درگیر شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری شخصی، مدیریت شرکت‌های خصوصی خود، شناسایی راه‌های نفوذ در دستگاه‌ها، لابی برای جلب رای و هماهنگی با داخل و خارج برای سودهای میلیاردی است دیگر وقتی برای تدبیر امور نخواهد داشت و انتظار عمل جهادی از او دور از عقل است.

بدیهیست اندیشه ناصواب و عمل نادرست مسئولان چیزی جز "تنگناهای معیشتی، فقر و رکود" را به همراه ندارد. مسئولی که از برکت شرکت‌های خصوصی و لابی‌های قدرتمند داخلی و خارجی حقوق نجومی می‌گیرد و عملکرد خود را پشت هزاران آمار ساختگی مخفی می‌کند قطعا دیگر نمی‌تواند درد مردمی که از نداری رنج می‌برند را درک کند، لذا هر لحظه شکاف میان مسئولین دنیاپرست و مردم مستضعف بیشتر می‌گردد.

تنگناهای معیشتی موجب بسیاری از "ولنگاری‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی" همچون بیکاری، فقر، اعتیاد، طلاق، افزایش روابط نامشروع و... شده است. در این میان مسئولان دنیاپرست هم با دستان خالی از عمل خود به فریب مردم پرداخته و در کنار فسادهای مختلف اساس اعتماد مردم و نخبگان را هدف قرار داده و منجر به "سرخوردگی نخبگانی و یاس عمومی" و نزول سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی می‌شوند.

موارد بیان شده عامل ایجاد "افراطی‌گری احساسی، نظم گریزی و قانون شکنی" است. این افراطی‌گری‌ها گاهی از سوی انقلابی‌نماها و به بهانه اصلاح امور و پرچمداری مطالبات اقشار آسیب پذیر و گاهی از سوی معاندین نظام صورت می‌پذیرد اما در نهایت نتیجه هر دو به چالش کشیدن نظام اسلامی و اخلال در زندگی مردم و در نتیجه غلبه حواشی بر متن و "کندی پیشرفت کشور و رکود علمی" است.

حاصل روند فوق به "گسل‌های نسلی، قومی و مذهبی" منجر می‌گردد که همواره به عنوان فرصتی جهت اخلال در امنیت و ثبات کشور مورد طمع بدخواهان ملت ایران بوده است.

کنار یکدیگر قرار گرفتن چالش‌های یاد شده محملی برای جولان عناصر معلوم الحال جهت تشدید "نفوذ دشمن و مرعوبی، مفتونی و اعتماد به دشمن" را ایجاد می‌کند و دشمن نیز با استفاده از این فرصت و بهره گیری از عناصر وابسته و ساده لوح می‌کوشد با فشار خود انقلاب اسلامی را از مواضع به حقش و مردم عزیز ایران را از منافع ملی خویش محروم سازد.

ذکر چالش‌های فوق به معنای نادیده انگاشتن دستاوردهای فراوان موجود نیست بلکه موارد ذکر شده همچون غل و زنجیره‌هایست که مانع حرکت پر شتاب کشتی انقلاب گردیده است. لذا بایستی با تمام توان در راه رفع موانع در همه‌ی دستگاه‌ها و نهاد با عمل انقلابی گام برداشت.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسیار نکات درست و جالبیست ولی ناظر فقط به یک روی سکه است. روی دیگر سکه مردمند. گاهی سیاستمداران ما دچار تملق گویی می شوند. افرادی تملق صاحبان زر و زور و تزویر می کنند و گاهی سیاستمداران ما تملق مردم را می گویند که بدان عوامیگری هم می گویند. در دنیای سیاست های غیر الهی و مادی چنین مسائلی رایج است ولی در تفکر الهی و توحیدی و ولایی این گونه نیست. یکی دیگر از چالش های بسیار مهم دیگر غربزدگی و جهل و سطحی بودن و...مردم است. شما اعظم رسولان الهی را حاکم کنید ولی وقتی مردمی میل به فساد و حقارت و مزدوری و گماشتگی و فریب خوردن پیدا کرده باشند مطالبی که گفتید فایده ای ندارد! نکته مهم متدین کردن و انقلابی ماندن مردم است. لذا چالش تعمیق دیانت و اعتقادات و بصیرت مردم چالش اساسی دیگریست که به نظر بنده بر موارد ذکر شده حاکم است. اگر این را حل نکنند مردم حضرت علی و حضرت نوح و حضرت لوط و حضرت صالح و...علیهم السلام را نمی خواهند با این که در اوج رفاه و مدنیت هم هستند ولی مشکلشان ایمان است. نظام اسلامی نیامده که فقط به رفاه و...مردم بپردازد بلکه آمده همه این ها را در سایه ایمان و قسط فراهم کند. اگر ایمان و توحید واقعی نباشد هر چیز دیگری هم در عالی ترین سطحش باشد باز چیزی وجود ندارد. مواظب باشید از این طرف پشت بام نیفتیم.
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین چالش اقتصاد و بیکاریه شما گزارش سرقتهای پارسال و بخونید که اعلام شد بیشتر سرقتها توسط افراد سرقت اولی نه سابقه دار انجام شد دلیلشم میپرسیدی ازشون میگفتن از بیکاری رفتن سراغ دزدی اگرچه کارشون درست نیست ولی همه انقدر صبور نیستن در برابر بیکاری که بخوان خودداری کنن یه رفیق نابابم داشته باشن میشه همین
SAABER
Canada
قانون چکاره است این وسط ؟؟؟ و قانون مردان !!! چرا اقدام واقعی صورت نمیدهند ؟؟؟ مراجع دیگری که بالادست قانون هستند چرا اقدام اساسی نمیکنند ؟؟؟ و خود از شکوه کنندگان این قضایا هستند !!! آیا جز اینست که همگانی همدست در چپاولات بی پایان شریک جرمهای نابخشودنی هستند و نقاب پشت نقاب عوض کرده و میکنند و رسانه های وابسته به آنها سرگرمیهای نخود سیاه را بر مردمان شرافتمند فراهم میسازند ؟؟؟؟؟ تا کاسبکاران تازه بدوران رسیده به اهداف شومشان رسند و عده ای شیاد در این میان به پورسانتهای زیر میزیشان ؟؟؟؟؟.
تا کی میتوان مملکت و مردمان بغارت رفته را سرگرم سرتیترهای تکراری کرد و با توجیهات شعاری مشغول نگاه داشت ؟؟؟؟؟ آیا به عواقبات شوم این نابسامانیهای شیطانی فکر کرده اید که چه احتمالاتی در مسیر نظام مسئول قرار خواهد گرفت ؟؟؟؟؟ یا که تنها بفکر مسنولینی هستید که در بزنگاه از مملکت متواری و دست به حنا همین شماهایی خواهید بود که نقطه سرخطها را لبریز از واقعیتها کرده و میکنید و جز بیحاصلات تکراری نصیبی بر مردمان شهیدپرور نبودست و نیست ...
Iran, Islamic Republic of
ملاحظات دارم جناب دکتر ! اگر مركب هاى لاكچرى از يادتان نبرده باشد خركچى هاى قديم ، که بعضاً بوئی از مروت به مشامشان خورده بود وسیله کوچکی را که در جیب جلیقه تعبیه کرده بودند درآورده و قبل اژ حرکت کاروان با آن بخشی از بدن خود را نوازشی می کردند تا هم طریق مروت و انصاف را پیموده و و هم حقوق خلائق الله را پاس می داشتند ! حالا شده حکایت جنابتان ! با اینکه افراطی گری و انقلابی نمائی را بدرستی موجب چالش و گسل دانسته اما دوستان بظاهر انقلابی خودتان را - که بدجوری مستعد افراطی گری هستند - بی نصیب گذاشته و نوازشی نفرمودید. چرا ؟! من با اینکه دکتر نیستم و مثل جنابعالی از سواد بهره ای ندارم از محضرتان می پرسم که چرا به عوامل اصلی فتنه اخیر بذل توجه نکرده اید ؟! یعنی جنابعالی اطلاع ندارید که آتش فتنه ها با پیغام پسغام های مرد بهاری و انقلابی نمائی تنی چند از پپایداری چی ها در مشهد کلید زده شد ؟! حالا نمی خواهید به نقش برخی از حضرات نپردازید زیاد شماتتان نمیکنم اما لااقل به معرفی تسبیح بدستان یقه بسته ای که به اعتقاد مشاور رئیس جمهور در اتفاقات اخیر موتور محرکه بودند می پرداختید۰ در انتها از جنابعالی و سایر دوستان تقاضا دارم که بی/ کم سوادی بنده را به گل روی جناب قدوسی کریمی ببخشایند ! موتو شکرم !
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
دو سوال
جناب آقای زاکانی
1-آیا 12 سال نمایندگی مجلس برای عمق بخشی به خویش و کسب آمادگی انسانی و برنامه ای جهت خدمتگزاری و پرچمداری مطالبات مردم و اداره صحیح کشور کافی نبود؟
2-آگر مرحوم امیر کبیر بجای 3 سال، 12 سال وقت داشت چه کار می کرد؟
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی ، تمام گرفتاریها و مشکلات و بدبختیهای مملکت ما بخاطر وجود شما اصولگرایان و همفکران شما در راس نهادهای اصلی قدرت میباشد که میخواهند به هر نحوی طرز فکر خود را به این مردم تحمیل کنند .
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین چالش داخلی ما اقتصاد ضعیف، دزدی، اختلاس و رانت و همچنین تبعیض بین مردم و بین کارکنان دولت است. الان از دریافتی(نه حقوق زیرا حقوق مصوب و شفاف است) 800 هزار داریم تا 300 میلیون در ماه به اسم کارانه و پاداش و غیره که اختلاف را به چند هزار درصد می رساند.
Iran, Islamic Republic of
سکولاریسم چالش دیگریست که نظام را تهدید می کند. مدیران و مردم سکولار!! دین از سیاست جداست و امری شخصیست! حکومت از آن قیصر و کلیسا مال پاپ!
بابایی
Iran, Islamic Republic of
اگر به تقویم نگاه کنیم 22 بهمن امسال مصادف با شروع 40 امین سالگرد استقرار نظام سیاسی جدید در ایران است پس از آن که با تظاهرات مردم ایران بالاخره رژیم سلطنتی پهلوی در اواخر سال 1357 سرنگون گردید و نظام جمهوری اسلامی در ایران برپا گردید.
در چهل سال اخیر کشور ما مواجه با انواع مشکلات ؛ معضلات ؛ نابسامانی ها ، گرفتاری ها ، درگیر های داخلی ؛ جنگ هشت ساله با عراق و تنش های ریز و درشت در همه عرصه ها اعم از فرهنگ، آموزش، علوم و فناوری، اخلاق، نیروی انسانی، اخلاق جمعی؛ اقتصاد و سیاست خارجی بوده است. البته موفقیت ها ؛ سربلندی ها و پیشرفت های بسیار مهمی را نیز در زمینه ها و عرصه های پیش گفته شاهد بوده ایم.
اما سخن من اینست که چرا پس از چهل سال باز دنده عقب می رویم. یعنی ایران در سال 1357 که داشت از سنت به مدرنیته عبور می‌کرد دنده عقب گرفته و این باعث اختلال در کشور ما شده است. این اختلال بصورت منظم در ادوار زمانی تاثیر مخرب خود را برجای می گذارد.
نکته اصلی ناکارآمدی سیستم سیاسی و اقتصادی ایران است که همان «بی عرضگی عمومی مدیران» است. آشکار شدن این ضعف عظیم از سال 1358 خود را نشان داده است یعنی زمانی که ایران به کشورهای همسایه التیماتوم نشان می داد (صدور انقلاب) و سازمان های بین المللی را بی اهمیت میدانست و به همه قدرت های مسلط جهانی از امریکا تا چین با شعار «مرگ بر ...» اعلان جنگ داد و نهایتا با اشغال سفارت امریکا این کشور را در انزوای عملی گرفتار ساخت. این اشکالات در چیدمان سیاست خارجی باعث شد تا متصدیان امور با ضعف در تجربه مدیریتی و عدم آشنایی به واقعیت دیوانسالاری در ایران سلسله ای از خبط و خطای رایج در سیستم مدیریت کشور را بنیان نهادند.
القصه ، دولت دکتر روحانی که به عبارتی اخرین دولت در دنیای سنتی ایران است ترجیح می دهد تا ضعف و ناتوانی مدیریت خود و 4000 رییس و مدیر و وزیر را پشت لعاب تبلیغ اقتدار پنهان نکند و ابدا نگران آثار سو معطلی امور نیست زیرا هدف بسیار بزرگ تر از ریاست جمهوری است و سیستم مدیریتی فشل، اقتصاد فساد زده و سیاست خارجی منزوی را رها کرده تا در کشاکش دعوای داخلی مناصب بالاتر را بدست آورد.
«عقب ماندگی ایران» از عراق و افغانستان دیگر «دردآور» نیست و «دموکراسی کنترل شده در ایران» دیگر «عیب» محسوب نمی شود، ریشه یابی این همه نابسامانی ها، در هرچه باشد ایران که مدل دمکراسی پارلمان – جمهور را تجربه نموده ؛ به زیر خواهد کشید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی مشکل ما اینه که...مثلا تو چی بلدی ... اصلا کارت تو مجلس چیه؟
Iran, Islamic Republic of
رنج جامعه از وجود افراد نامبارکی مثل توست
Vietnam
زاکانی کیه؟
Iran, Islamic Republic of
یک فرد سیاسی تندرو
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب و اصولگرا هر دو در بدبختی های امروز این مملکت مقصرند
این بی انصافی است که هر یک توپ را تماماً در زمین دیگری بیاندازد
جناب زاکانی این را بدان که در مشکلات به وجود آمده در زمان احمدی نژاد امثال تو و همفکرانت هم مقصری و اصلاح طلبان هم در جای دیگر و به گونه ای دیگر مقصر هستند. قضاوت عادلانه غیر از این نیست