جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

سوآپ نفتی ایران و عراق هفته آینده آغاز می‌شود

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب: 586742
رویترز اعلام کرد: سوآپ ۶۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران و عراق هفته آینده آغاز می‌شود. این میزان نفت از میدان کرکوک توسط تانکرهایی به پالایشگاه کرمانشاه در ایران حمل خواهد شد.
سوآپ نفتی ایران و عراق هفته آینده آغاز می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از رویترز، حمل نفت خام از میدان کرکوک به پالایشگاهی در کرمانشاه براساس توافق سوآپ نفتی که ماه گذشته بین دو کشور ایران و عراق منعقد شد صورت خواهد گرفت.
 
براساس این گزارش ایران و عراق توافق کرده‌اند که روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت تولیدی از کرکوک را به ایران ارسال کنند و پس از فرآوری در جنوب عراق تحویل گیرند.
 
از زمانی که نیروهای عراقی کنترل دوباره میدان نفتی کرکوک را در ماه اکتبر به دست آوردند صادرات نفت این کشور متوقف شده بود. در سال ۲۰۱۴ نیروهای کرد عراقی کنترل کرکوک را به دست گرفته‌اند. این زمانی بود که ارتش عراق به واسط حمله داعش از هم پاشیده بود.
 
جابر اللعیبی وزیر نفت عراق ماه گذشته اعلام کرده بود: عراق و ایران همچنین در نظر دارند که خط لوله‌ای را برای حمل نفت میدان کرکوک ایجاد کنند که در این صورت حمل با تانکرهای نفتی متوقف خواهد شد.
 
این خط لوله می‌تواند جایگزین مسیر صادراتی کرکوک از مسیر ترکیه و مدیترانه باشد. در حالی که میزان خروجی در ماه دسامبر ۴.۴ میلیون بشکه در روز بود عراق در حال حاضر دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت بین اعضای اوپک پس از عربستان است.
 
این کشور در حال حاضر کمتر از ظرفیت نزدیک به ۵ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و این کاهش به دلیل توافق کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه برای کاهش تولید نفت است.
 
یک مقام دولتی عراق امروز در بغداد اعلام کرد: میزان صادرات نفت خام عراق در ماه ژانویه رکورد ۳.۵ میلیون بشکه در روز را ثبت کرد.
 
براساس این گزارش، میزان صادرات کل نفت عراق در حالیکه هنوز صادرات نفت از منطقه کردستان عراق قابل کنترل نیست و چون می‌تواند بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز باشد رقم صادرات می‌تواند فراتر از رقم فعلی باشد.
 
این مقام دولتی اعلام کرد: افزایش میزان صادرات نفت عراق نه به واسطه افزایش تولید بلکه به دلیل نامشخص در کاهش مصرف این کشور بوده است و هنوز معلوم نیست که چرا مصرف در این کشور ناگهانی کاهش یافته است.
 
وی گفت: میزان صادرات می‌تواند به دلیل برنامه صادرات نفت از عراق  به ایران که قرار است هفته آینده از میدان نفتی کرکوک آغاز شود بیشتر خواهد شد. قرار است این صادرات با استفاده از تانکرهای نفتی انجام شود.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم کرمانشاه این سواپ که فقط و فقط رانت برای یک عده ای قلیل ترانزیتر نفت هست نمیخواهند...جاده های استان ویران شده است...نا امنی در جاده ها بیداد میکند دیگر نمیتوانیم با خانواده به مسافرت و گردش شهرهای مرزی برویم...این نفت ده سال است از عراق توسط عده ای ترانزیت میشود و غیر کشتار چند صد نفری در جاده ها در تصادف تانکرها چیزی عاید ما نشده است....با کدام زیر ساخت؟؟جاده ها را خراب مکنند و برای بازسازیش باید از بودجه بازسازی مدارس کرمانشاه کم کنند و جاده ها را آنهم ترمیم و سمبل کنند زیرا آنقدر خرابی بوجود می اورد که هزاران میلیارد تومان بازسازیش نمیکند....مسئولین در خصوص سد سواپ برای مردم و حتی دولت و میزان ان توضیح بدهند....مسلما در منغعت هزینه ...هزینه های مختلف مترتب بر سواپ به این بی ارزشی بیشتر است....سهم درامد حاصل از این فعالیت برای استان مشخص شد تا حداقل جاده ها را بازسازی کنند و ز کیسه اموزش و پرورش مظلوم خرج نکنند.