کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عادل آذر: دولت در حال آینده‌ فروشی است

9 بهمن 1396 ساعت 17:07

عادل آذرخاطرنشان کرد: 128 میلیون دلار خالص گاز صادراتی و یک میلیارد و 48 میلیون دلار فراورده‌های پالایشگاهی است که شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز آن را به صندوق توسعه ملی واریز نکرده‌اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از«نود اقتصادی»، رئیس دیوان محاسبات کشور گفت که دولت در حال آینده‌فروشی است و این از علائم بی‌انضباطی مالی عمومی است.
 
عادل آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره گزارش تفریغ بودجه سال 95 با بیان اینکه دولت هم نفت را می‌فروشد و هم از اوراق اسلامی استفاده می‌کند، افزود: در جمع مصارف عمومی دولت خود را بدهکارتر کرده و این بدهی رشد 229درصدی یافته است.
 
وی گفت: در تملک دارایی‌های مالی نیز درصد تحقق عملکرد بودجه در مقایسه با قانون این بودجه 145 درصد افزایش یافته است.
 
عادل آذر اعلام کرد: حدود 13 درصد نیز انحراف از اسناد خزانه و استفاده از اوراق مالی اسلامی بیشتر شده است.
 
وی گفت: میزان تخلفات و انحراف دولت از قانون بودجه 95 در مقایسه با سال 94 بیشتر شده است.
 
رئیس دیوان محاسبات کشور ابراز کرد: در حالی که احکام بودجه در سال 94، 33 درصد رعایت شده، این میزان در سال 95 به 20 درصد کاهش یافته است.
 
عادل آذر اضافه کرد: دولت در سال 94، 55 درصد احکام بودجه را رعایت نکرده و این مسئله در سال 95 به 65 درصد افزایش یافته است.
 
وی گفت: 14 درصد اهداف در بودجه سال 94 تحقق نیافته و در سال 95 این رقم به 19 درصد افزایش یافته است.
 
عادل آذر ابراز کرد: در بخش فاقد عملکرد نیز در حالی که در سال 94 پنج درصد بوده است، در سال 95 به هشت درصد افزایش یافته است.
 
وی گفت: در سال 95 حدود 24 هزار میلیارد تومان درآمد شرکت‌های زیرمجموعه نفت ازجمله شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش و پالایشگاه‌ها به خزانه واریز نشده است.
 
رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه 11 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به شرکت ملی گاز است، تصریح کرد: بی‌انضباط‌ترین شرکت‌های دولتی در سال 95 شرکت ملی گاز ایران بوده است.
 
عادل آذر گفت: پای ثابت تخلفات از قانون بودجه؛ شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز است، البته باید متوجه حساسیت این شرکت‌ها باشیم.
 
وی اعلام کرد: 75 درصد بودجه شرکت‌های دولتی صرف هزینه‌های جاری آنها و بقیه صرف سرمایه گذاری می‌شود.
 
عادل آذر اضافه کرد: شرکت‌های دولتی حداقل باید 30 درصد را برای فعالیت عمرانی قرار دهند.
 
وی درباره سهم صندوق توسعه ملی نیز در بودجه سال 95 گفت: یک میلیارد و 177 میلیون دلار در آن سال به صندوق توسعه ملی واریز نشده است.
 
رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: دولت در فروش اوراق مشارکت برای توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه و استفاده از فاینانس‌ها از قانون بودجه سال 95 انحراف داشته است.
 
عادل آذر گفت: فقط 9صدم درصد از 200 میلیارد دلار فاینانس استفاده شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: 128 میلیون دلار خالص گاز صادراتی و یک میلیارد و 48 میلیون دلار فراورده‌های پالایشگاهی است که شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز آن را به صندوق توسعه ملی واریز نکرده‌اند.
 
عادل آذر گفت: بودجه‌ای که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود 75 درصد چرخش مالی عمومی کشور است.
 
وی افزود: تعدادی از شرکت‌های دولتی و نهادهای غیردولتی ازجمله شهرداری‌ها در پیوست بودجه نیستند.
 
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: البته هماهنگی‌هایی با مناطق آزاد برای نظارت بر آنها انجام شده است.


کد مطلب: 586731

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/586731/عادل-آذر-دولت-حال-آینده-فروشی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com