پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

هر که دین دارد اخلاقش بهتر است

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 586722
هنگامی كه اخلاق دارای پشتوانه ايمان به خدا باشد، علاوه بر ظاهر عمل، نيت هم در ارزشمند بودن عمل تاثير دارد؛ افزون بر این که گزاره هاي اخلاقی ضمانت اجرايی دارند.
هر که دین دارد اخلاقش بهتر است
به گزارش جهان نيوز، گاهی اوقات با مشاهده انسان های با اخلاق ولی غیر دین دار، این سوال به ذهنمان خطور می کند که آیا اخلاق ثمره دین است یا اخلاق به تنهایی هم کارکرد دارد؟ قطعا ما در بسیاری از انسان های بی دین، تراوشات اخلاقی می بینیم که این امورچند علت دارد:

1- یا این افراد از رعایت اخلاق، مثل صداقت و دزدی نکردن و... خوششان می آید و می توان حکم بر فطرت گرایی انسانها کرد، زیرا کودک هم در ابتدا، به گناه و امور غیراخلاقی انس ندارد.

2- خیلی از این افراد، گرفتار سخت گیری های قانونی هستند مانند: جریمه ریختن زباله در خیابان های کره برابر با ۱۱ تا ۱۳ درصد پایه حقوق یک کارمند است و در ژاپن نیز هرکس کوچکترین زباله یا آب دهان در معابر عمومی بریزد، ۸۰ تا ۱۶۰ یورو (بین ۲۷۰ تا ۵۵۰ هزار تومان) جریمه می شود.[1]

اما آنچه مورد نظر ما است این است که فرق اخلاق دین دار، با انسان بی خدا در چیست؟ در این زمینه باید گفت:
1. علاوه بر ظاهرعمل، نيت هم در ارزشمند بودن عمل تاثير دارد که این فقط در انسان دین دار صدق می کند.
2. هنگامي كه ايمان و خدا پشتوانه اخلاق باشند، گزاره هاي اخلاقي ضمانت اجرايي دارند و افراد بشر انگيزه بيشتري براي انجام فضائل و ترك لذائذ دارند.[2]

ما بیشتر با نکته دوم کار داریم و آن ضمانت و پشتوانه اجرایی اخلاق است که اگر ایمان به خدا نباشد، خیلی از همین بی خدایان، خود را ملزم به اجرای اخلاق نمی دانند و قطعا ایمان به خدا است که بالاتر از انسانیت، انسان را به امور اخلاقی سوق می دهد و الا در دنیای امروز، شاهد بی اخلاقی هایی از مدعیان حقوق بشر و اخلاق هستیم.

نکته آخر هم باید بدانیم اگر فردی واقعا مومن و مسلمان باشد، نباید کاری غیر اخلاقی یا گناه را مرتکب شود، زیرا رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) فرمودند که: «زناکار زنا نمی کند، در حالی که هنگام زنا مومن باشد. دزد دزدی نمی کند، در حالی که هنگام دزدی مومن باشد، زیرا هنگامی که زناکار زنا کند و دزد دزدی کند، ایمان از آن ها بیرون می رود، مانند بیرون آوردن پیراهن از بدن.»[3]؛ پس هرگز نمی شود این وصله ناجور را به دین چسباند که دین، انسان را اخلاقی نمی کند.

پی نوشت:
[1]. خبرگزاری ایرنا
[2]. رابطه اخلاق و دين، آيت الله جعفر سبحانى، مجله معرفت، شماره41.
[3]. مرحوم کلینی، اصول کافی، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، ج2، ص32.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *