جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جزئیات جدید از ترور رهبر حماس در لبنان

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 586669
روزنامه الاخبار لبنان امروز دوشنبه فاش کرد که دستگاههای امنیتی لبنان موفق شدند دو افسر اسرائیلی شرکت کننده در عملیات ترور نافرجام محمد حمدان از رهبران جنبش حماس در شهر صیدا در جنوب لبنان را شناسایی کنند.
جزئیات جدید از ترور رهبر حماس در لبنان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان در گزارش مفصل خود درباره تحقیقات لبنان درخصوص عملیات ترور نافرجام محمد حمدان رهبر بارز جنبش حماس در لبنان نوشت: دو افسر اسرائیلی به همراه مزدوران لبنانی در ترور حمدان در شهر صیدا دست داشتند.

این روزنامه افزود: دستگاههای اطلاعاتی لبنان تونستند هویت دو افسر اسرائیلی یاد شده را مشخص کنند.
روزنامه الاخبار نوشت: دستگاه جاسوسی رژیم اسرائیل تنها به مامور کردن مزدوران محلی خود در لبنان برای ارتکاب این ترور بسنده نکرد بلکه تحقیقات واحد اطلاعاتی لبنان نشان می دهد که دو افسر اسرائیلی به طور مستقیم در این ترور شرکت داشته اند.

این روزنامه با اشاره به اینکه " یکی از این دو افسران اسرائیلی، زن است"، افزود: این افسر زن اسرائیلی بمب را (در خودروی حمدان) کارگذاشته و افسر دومی آن را منفجر کرده است.روزنامه الاخبار افزود: این دو افسر بعد از پایان عملیات ترور خاک لبنان را ترک کرده اند.به نوشته الاخبار، این دو افسر رژیم اسرائیل از گذرنامه های کشورهای گرجستان، سوئد و عراق برای ورود و خروج به لبنان استفاده کردند.

روزنامه الاخبار به نقل از اطلاعات خاص خود نوشت: دستگاه‌های امنیتی لبنان تصاویر این دو افسر اسرائیلی و مدارک شناسایی آنها را بدست آورده اند. این دستگاهها همچنین تاریخ ورود و خروج دو افسر اسرائیلی و نقش هریک از آنها در عملیات را مشخص کردند.این روزنامه سپس با تشریح جزئیات تحقیقات واحدهای اطلاعاتی ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان، به شناسایی دو مزدور (لبنانی) رژیم اسرائیل اشاره کرد که در ترور دست داشتند.
روزنامه الاخبار نوشت: یکی از این مزدوران به نام "محمد ح" دوشنبه شب 15 ژانویه خاک لبنان را به مقصد ترکیه ترک کرده بود اما لبنان با تماس با سازمان اطلاعات ترکیه توانست وی را مسترد کند.

برخی منابع ذیربط به الاخبار گفتند:  تحقیقات از این فرد نشان می دهد که حمدان از هفت ماه قبل از عملیات ترور یعنی قبل از منتقل شدن به خانه ای که در آنجا ترور شد، زیر نظر بود. حمدان شش ماه قبل در منطقه سیروب در شهر صیدا سکونت داشت که در نزدیکی محله ای بود که "محمد ح" در آنجا سکونت داشت. از آن زمان، سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل این مزدور خود را مامور زیر نظر گرفتن حمدان کرد.
به نوشته الاخبار، دومین مزدور هم فردی به نام "محمد ب" بود که تحقیقات واحد اطلاعات لبنان نشان می دهد او مزدور اصلی دستگاه جاسوسی رژیم اسرائیل در عملیات ترور حمدان بود و با اجاره یک انبار در نزدیک خانه حمدان به بهانه انبار کردن پوشاک؛ این رهبر حماس را از نزدیک زیر نظر داشت.

محققان واحد اطلاعات لبنان حتی معتقدند که "محمد ب" برای زیر نظر گرفتن حمدان یک دوربین مدار بسته در محدوده انبار نصب کرده بود اما محققان بعد از شناسایی و تفتیش انبار، مدارک یا تجهیزاتی بدست نیاورند. آنها فکر می کنند که سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل هرگونه مدرک یا تجهیزات ارزشمند را قبل از اجرای عملیات ترور از آن خارج کرده است. "محمد ب" سپس خاک لبنان را شب 14 ژانویه به مقصد ترکیه و از آنجا از طریق ایتالیا به هلند ترک کرد. به گفته منابع ذیربط در تحقیقات، این فرد در چند روز پیش از عملیات ترور، حمدان را از نزدیک زیر نظر داشت.
نقش "محمد ب" به زیر نظر گرفتن حمدان محدود نشد بلکه اربابانش از وی خواستند تا یک زن را از بیروت تا صیدا برای کارگذاشتن بمب در زیر خودروی حمدان همراهی کند. "محمد ب" و این زن ناشناس پنحشنبه شب 11 ژانویه 2018 به شهر صیدا رفتند.

محققان واحد اطلاعات ارتش لبنان معتقدند که آنها بمب را شبانه کارگذاشته اند زیرا حمدان فقط روزهای جمعه و یکشنبه از خودروی خود استفاده نکرده بود."محمد ب" و این زن قصد داشتند که پنجشنبه شب بمب را در خودروی حمدان کاربگذارند اما تصادفا هنگامی که می خواستند این کار را در پارکینگ خانه حمدان انجام دهد، یکی از همسایگان ساعت سه صبح از مسافرت برگشت و آنها را در داخل پارکنیگ مشاهده کرد. وی از آنها علت حضورشان در این ساعت شب در پارکینگ را پرسید که "محمد ب" گفت که برای شستن دست هایش آمده است و اسم نگهبان منزل را گفت و افزود که این نگهبان، آنها را می شناسد.وقتی این شاهد اسم نگهبان را شنید؛ توجه بیشتری نکرد و از آسانسور بالارفت و و "محمد ب" و این زن نیز بدون کارگذاشتن بمب خانه را ترک کردند.

براساس گفته های این شاهد و نگهبان خانه و فردی که "محمد ب" انبار را از او اجاره کرده بودند، محققان واحد اطلاعات ارتش لبنان توانستند که چهره "محمد ب" را نقاشی کنند و واحد اطلاعات ارتش سپس توانست هویت او را به طور کامل شناسایی و همسر و اعضای خانواده اش را مورد بازجویی قرار داده و عکس واقعی او را بدست آورد. آنها همچنین چهره زن یاد شده را نقاشی کردند که به گفته شاهدان، دارای چهره ای شرقِ آسیایی بود و عینک طبی به چشم داشت.
"محمد ب" به همراه این زن ناشناس بار دیگر شنبه شب برای کارگذاشتن بمب به خانه حمدان برگشتند و این زن آن را کارگذاشت و سپس به همراه "محمد ب" به بیروت رفت. این زن صبح یکشنبه از فرودگاه بیروت به قطر و از آنجا به کشور ثالثی رفت که هنوز مشخص نشده است.

"محمد ب" صبح روز اجرای عملیات ترور نیز با مردی ناشناس از بیروت به صیدا آمد. این دو نفر خودروی حمدان را از فاصله بیش از یکصد متری زیر نظر گرفته و منتظر شدند تا حمدان از آسانسور پایین آمده و به سمت خودروی خود برود و درب خودرو را باز کرده و روی صندلی بنشیند. اما حمدان از ترور جان سالم بدر ببرد زیرا وی بدون نشستن در خودرو، دست خود را از بیرون ماشین دراز کرده و موتور را روشن کرد؛ به گونه ای که بدنش بیرون از ماشین قرار داشت. " محمد ب" و مرد ناشناس فکر کرده بودند که وی سوار خودرو شده است و روی صندلی نشسته است لذا یکی از آنها بمب را منفجر کرد. حمدان زخمی شد و به بیمارستان انتقال یافت.

واحد اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان نیز در تحقیقات فشرده خود توانست هویت زن و مرد ناشناس محل های سکونت آنها در لبنان را مشخص کند. زن دارای تابعیت عراقی - سوئدی بود و مرد دارای تابعیت گرجستانی. این مرد فرودگاه بیروت را به مقصد کشور ثالثی از طریق قطر ترک کرد و این زن نیز 14 ژانویه سال 2018 میلادی شبانه به فرانسه رفت.

براساس منابع ذیربط در تحقیقات، هر یک از این دو نفر به طور جداگانه با "محمد ب" یا بدون او و با خودروی "محمد ح" یا تاکسی در لبنان تردد می کردند و چند بار بین بیروت و صیدا تردد کردند.
مراجع ذیربط در رسیدگی به پرونده ترور حمدان با قاطعیت می توانند بگویند که این تبعه گرجستانی و این تبعه سوئدی –عراقی، افسران یکی از دستگاههای جاسوسی دشمن صهیونیست بودند و تحقیقات درباره این پرونده و احتمال وجود مزدوران یا افسران دیگر همچنان ادامه دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *