شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲

پیام کارت زرد امروز مجلس

يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب: 586342
دولت فقط ۲۰ درصد احکام بودجه ۹۵ را اجرا کرده و از اجرای 80 درصد بقیه سر پیچی کرده است. وزارت نفت ۱۶‌هزار ‌میلیارد تومان از درآمدهای ‌سال ۹۵ را به خزانه واریز نکرده است. کمتر از ٧‌درصد درآمد ۴۴‌هزار و ۶۳۰‌میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها، به تولید اختصاص یافته است. 75 درصد بودجه (٦٥٢‌ هزار و ٤٧٢‌میلیارد تومانی ) شرکت‌های و بانک های دولتی‌، صرف هزینه های جاری و فقط ٢٥‌درصد آن در بخش سرمایه‌گذاری به مصرف رسیده است
پیام کارت زرد امروز مجلس
به گزارش جهان نيوز محمد ایمانی در صفحه مجازی خود نوشت، اکثریت نمایندگان مجلس، به کلیات لایحه بودجه سال 97 رأی منفی دادند. 120 نماینده مخالف کلیات لایحه بودند و تنها 83 نفر، آن را تایید کردند. لایحه برای بررسی مجدد و اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. اتفاق امروز در مجلس دهم به انضمام گزارش چند روز قبل دیوان محاسبات که از تخلف و عدم اجرای 80 درصد احکام قانون بودجه 95 حکایت می کند، بایسته تامل است.
 
مجلس دهم به همراهی و مدارای بیش از اندازه با دولت شناخته می شود. چنان که کابینه پیشنهادی دوازدهم با اندک سخت گیری تایید شد و آغاز به کار کرد. در واقع اکثریت مجلس با دولت همسو و هماهنگ است و از این جهت، مخالفت با کلیات لایحه بودجه 97، دو چندان به چشم می آید. نمایندگان ولو با دولت همسو باشند، با رای امروز خود به نحوی نسبت به خودرایی و سوء مدیریت دولت، اعتراض کرده و  به نوعی، درباره سلب اعتماد خویش هشدار داده اند.
 
بر اساس گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 95؛ "دولت فقط ۲۰ درصد احکام بودجه ۹۵ را اجرا کرده و از اجرای 80 درصد بقیه سر پیچی کرده است. وزارت نفت ۱۶‌هزار ‌میلیارد تومان از درآمدهای ‌سال ۹۵ را به خزانه واریز نکرده است. کمتر از ٧‌درصد درآمد ۴۴‌هزار و ۶۳۰‌میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها، به تولید اختصاص یافته است. 75 درصد بودجه (٦٥٢‌ هزار و ٤٧٢‌میلیارد تومانی ) شرکت‌های و بانک های دولتی‌، صرف هزینه های جاری و فقط ٢٥‌درصد آن در بخش سرمایه‌گذاری به مصرف رسیده است".
 
همین بی انضباطی شدید و خودکامگی در عدم اجرای چهار پنجم قانون بودجه بود که به تشدید تورم و رکود و گران شدن نرخ ارز انجامید. بدتر اینکه دولت در لایحه بودجه برای گران کردن انفجاری حامل های انرژی و حذف ناگهانی یارانه نیمی از مردم  خیز برداشت و موجبات نارضایتی عمومی را فراهم کرد. مجلس امروز در واقع یک کارت زرد به موقع داد و امید آن که پیام مجلس همسو  از سوی دولت درک شود. مسیر دولت حتما باید اصلاح شود. این پیام امروز مجلس است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
علی برکت ا... از این همه شفافیت و دیسیپلین دولتی!
Iran, Islamic Republic of
خدا به خیر کند سال 97 را