پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

آمریکا کنترل چرخه تکراری تحریم‌ها را از دست داد

يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 586251
مقامات مسکو در واکنش به گسترش مجدد فهرست تحریم‌های آمریکا تاکید کردند که این اقدام تکراری واشنگتن نمی‌تواند تغییری در خط‌مشی سیاسی مستقل مسکو بوجود آورد.​
آمریکا کنترل چرخه تکراری تحریم‌ها را از دست داد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است: از لحاظ تاکتیکی تحریمهای جدید آمریکا برای روسیه عواقب منفی خاصی نخواهد داشت، هرچند مشخص است که در واشنگتن قصد ندارند از این سیاست دست بردارند. البته مقامات مسکو به دور جدید گسترش فهرست سیاه مقامات و شرکتهای روسی از سوی آمریکا واکنش نشان داده اند. 

واقعیت این است که گسترش تحریمهای ضدروسی آمریکا آسیب اقتصادی جدی به روسیه وارد نکرده و این واقعیت دیگر در طول سالهای اخیر و در نتیجه تحریمهای قبلی آمریکا و اتحادیه اروپا مشخص شده است.شنبه صبح خبر گسترش تحریمهای آمریکا علیه روسیه منتشر شد و به فهرست سیاه از قبل تهیه شده از سوی دولت آمریکا، اسامی چند مقام و شرکت روسی دیگر اضافه شدند. وزارت خزانه داری آمریکا توضیح داده که این اقدامات محدود کننده به مناقشه در شرق اوکراین و همچنین «اشغال شبه جزیره کریمه» از سوی روسیه مربوط می شود.

در فهرست تکمیل شده تحریمهای آمریکا 21 نفر، از جمله دو مقام بلندپایه وزارت انرژی، رئیس شرکت «صادرات فناوریها و صنایع» و یکی از شعبات شرکت «راس تکنو» روسیه دیده می شود. گسترش اقدامات محدود کننده همچنین شامل افرادی می شود که در ارسال توربینهای گازی شرکت زیمنس «Siemens» برای نیروگاه حرارتی شبه جزیره کریمه دست داشته اند. علاوه بر این در این فهرست نام چند مقام محلی در مناطق لوهانسک و دونتسک اوکراین نیز دیده می شوند.
در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تاکید شده است که بدین طریق اعمال فشارها و ایجاد محدودیتها برای روسیه تا زمانی که این کشور تعهدات خویش بر اساس توافقنامه مینسک را انجام نداده، حفظ و ادامه خواهند داشت و بدین وسیله دولت آمریکا از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند.  

اعمال فشارهای آمریکا بر روسیه هرگز موثر واقع نخواهند شد
در وزارت امور خارجه روسیه گسترش فهرست تحریمها علیه این کشور را تلاش دوباره برای اعمال فشار بر مسکو به بهانه ای بی پایه و اساس ارزیابی کرده اند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در واشنگتن به هیچ وجه نمی توانند از این توهم خلاص شوند که عدم ارائه روادید برای ورود به خاک آمریکا و ممنوعیت روابط تجاری نمی تواند تاثیری بر خط مشی مستقل مسکو در عرصه بین المللی داشته باشد و این کشور را از تامین منافع ملی خود منصرف کند.»  

در این بیانیه تاکید شده که دیگر زمان آن رسیده که مقامات واشنتن بپذیرند که سیاستهای تحریمی آنها بی نتیجه است و واشنگتن با ادامه چنین سیاستی دیگر نمی تواند نقش خود در کودتای دولتی سال 2014 در اوکراین و براه اندازی جنگ داخلی خانمان سوز در این کشور را پنهان کند.وزارت خارجه روسیه در پایان یادآور شده است که البته این روش انتخاب خود واشنگتن است، ولی مسکو نیز حق خویش می داند تا به این اقدامات خصمانه پاسخ متقابل بدهد.

واکنش مقامات دولتی و پارلمانی روس به تحریم‌های آمریکا
"الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه تحریمهای آمریکا علیه دو مقام این وزارتخانه را کاملا بدون پایه و اساس و غیرقانونی نامیده و خواستار توضیح طرف آمریکایی در این زمینه شد."آرکادی دورکوویچ" معاون نخست وزیر روسیه نیز معتقد است که تحریمهای جدید آمریکا کاملا بی معنا و غیرمنطقی بوده و نتیجه مورد نظر واشنگتن را نداشته و به همه آسیب می رساند.

"ولادیمیر گوتینیف" نائب رئیس کمیته سیاست اقتصادی و صنایع دومای دولتی روسیه گفته است: «تحریمهای جدید آمریکا بصورت تاکتیکی عواقب منفی برای کشور ندارد و دشمنان روسیه باید درک کنند که چنین روشهایی بعید است بتواند تغییری در خط مشی سیاسی مسکو بدهد.» وی افزایش تواناییهای اقتصادی و ایجاد شرایط مناسب برای تجار و صنعتگران روسی و بهبود اوضاع اجتماعی، عرصه سلامت و تحصیلات کشور، را بهترین و واقعی ترین پاسخ به تحریمهای آمریکا دانسته است.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسوین (سنای) روسیه نیز به نوبه خویش یادآور شده که بر اساس تعداد تصمیماتی که این اواخر در واشنگتن گرفته شده، به نظر می رسد که «پرینتر تحریمهای آمریکایی» دیوانه شده و همینطور کار می کند و این سیاست واشنگتن دیگر جنبه هرج و مرج پیدا کرده است."لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز تحریمهای جدید آمریکا را اقدام غیرسازنده دیگری نامیده و وعده داده که این تحریمها بدون پاسخ نخواهند ماند.

لازم به یادآوری است که اوایل هفته نیز وزارت خزانه داری آمریکا با همکاری وزارت امور خارجه و سازماهای اطلاعاتی این کشور قرار است دو گزارش در مورد روسیه به کنگره این کشور ارائه دهد که اولی به اصطلاح «گزارش در مورد کریمه» نام گرفته و در گزارش دوم هم عواقب بالقوه گسترش تحریمهای آمریکا بر بدهیهای دولت روسیه و طیف گسترده آن بررسی شده. هر دو این گزارشها می توانند پایه و اساس دور جدیدی از تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *