شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

لاهوتی: اراده‌ای برای کنترل نرخ ارز وجود ندارد

يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 586113
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دولت بی رغبت نیست که با افزایش مقطعی قیمت ارز درآمد قابل توجهی به دست آورد.
لاهوتی: اراده‌ای برای کنترل نرخ ارز وجود ندارد
به گزارش جهان نيوز، مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته، گفت: متاسفانه در دولت اراده‌ای برای کنترل نرخ ارز دیده نمی شود.

وی افزود: امروز در اقتصاد ما دو نگاه برای کنترل نرخ  ارز وجود دارد، برخی از کارشناسان معتقدند که دولت باید ارز را در یک قیمت معین حفظ کند اما برخی دیگر بر این باورند با بالا رفتن قیمت ارز، واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند کاهش یافته  و در نتیجه با کاهش واردات  محصولات خارجی، تمایل  استفاده از محصولات داخلی بالا می‌رود.

از طرفی به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  دولت نیز بی رغبت نیست که با افزایش مقطعی قیمت ارز درآمد قابل توجهی به دست آورد  چراکه اگر دولت اراده مدیریت بازار ارز را داشته باشد راه‌های  مختلفی برای کنترل نرخ ارز وجود دارد. یکی از راه‌های کم اثر کردن نقش دلار در اقتصاد کشور روی آوردند به پیمان‌های پولی و بانکی مشترک با کشورهای است که تبادلات تجاری ما با آنها حجم بالایی دارد.

لاهوتی با بیان اینکه مجلس با تصویب قوانینی،  زمینه انعقاد پیمان‌های دو یا چند جانبه پولی بانکی را برای دولت فراهم کرده، گفت:  در صورتی که دولت عزم جدی برای برقراری پیمان‌های پولی و بانکی مشترک داشته باشد  بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور قابل حل خواهد بود.

 وی با اشاره به افزایش قیمت ارز در برخی بازه‌های زمانی سال افزود: متاسفانه در دولت‌های مختلف شاهد این موضوع بوده‌ایم که نرخ  دلار در یک بازه  زمانی کوتاه  به طور مثال 500 تومان بالا رفته و پس از کسب درآمد قابل توجه از سوی دولت، این روند افزایشی به مرور کاسته می‌شود اما هیچگاه به نرخ سابق برنمی‌گردد. سوالی که  اینجا مطرح می‌شود این است که دولت که همواره اذعان می‌کند از افزایش نرخ ارز سودی نمی‌برد چرا همان زمان که قیمت دلار در حال بالا رفتن است برای کنترل بازار  اقدامی نمی‌کند.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *