چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

در پسا برجام سود قابل توجهی نصیب ما نشد

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 585951
نقوی حسینی گفت: اگر آمریکا اصلاح برجام را بهانه قرار دهد و از آن خارج شود، این شرایط به نفع ایران است.
در پسا برجام سود قابل توجهی نصیب ما نشد
به گزارش جهان نيوز، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  با اشاره به بهانه تراشی‌های آمریکا برای اصلاح برجام اظهار کرد: آمریکایی‌ها با رفتارهای خصمانه خود نمی‌خواهند برجام به سرانجام برسد و دقیقا از 26 دی ماه 94 که اجرای برجام آغاز شد، واشنگتن تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کردند.

وی بیان کرد: آمریکا از همان ابتدا در مسیر اجرایی شدن برجام مانع تراشی کرد و با  استقرار دولت جدید ترامپ  این رفتارها تشدید  و به نحوی تلاش شد  بازی برجام  از هم بپاشد.

نقوی حسینی ادامه داد: اگرچه برجام  یک توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 است اما به دلیل اینکه محور مذاکرات آمریکایی‌ها بودند تأثیرگذاری آنها بر روی بقا یا نابودی برجام زیاد است.

نقوی حسینی با اشاره به موضع‌گیری تند ترامپ علیه برجام  مبنی بر اینکه آن را پاره خواهد کرد، افزود: این روند در ساختار قدرت آمریکا مشخص کرد  برجام  شرایطی متفاوتی را پیش رو خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سایر اعضای 1+5 اصرار دارند برجام حفظ شود، تاکید کرد:  در عمل آمریکایی‌ها جلوی انتفاع ملت ایران از مزایای برجام را گرفته‌اند و  سود قابل توجهی در پسابرجام  نصیب ما نشده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرایط کنونی آمریکایی‌ها در یک پارادوکس قرار دارند که اگر از برجام خارج شوند باید هزینه خروج بپردازند و  حیثیت آنها  زیر سوال می‌رود و از طرفی دیگر تمایل به ادامه این توافق ندارند در نتیجه  برای برون رفت از  وضعیت کنونی  بر اعمال اصلاحاتی در اجرای برجام  تاکید می‌کنند تا ایران با نپذیرفتن  شرایط جدید مقصر اصلی ماجرا باشد و با فرافکنی اعلام کنند ما خواستار اجرای برجام بودیم اما ایران نتوانست اصلاحات  را اجرا کند و تهران باعث توقف برجام است.

وی تصریح کرد: ما دو  وضعیت پیش رو داریم یکی اینکه  آمریکایی‌ها همچنان کج‌دار و مریز با تمدید تحریم‌ها به این وضع ادامه دهند که قطع به یقین به ضرر ماست زیرا کسانی که ادعا می‌کردند هر روزی که توافق صورت نگیرد ایران ضرر می‌کند حالا با شرایط کنونی ادعایشان نقض می‌شود چون شرایط فعلی تفاوتی با وضعیت قبل از برجام ندارد به همین دلیل تعیین تکلیف قطعی به نفع ایران است.

نقوی حسینی افزود: دوم اینکه اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند دو سناریو به وجود می‌آید که در سناریوی اول اعضای 1+5 بر اجرای برجام پافشاری کنند که خروج آمریکا از این توافق را جبران کند و یا در برابر یکجانبه گرایی آمریکایی‌ها سکوت کنند و با آن همراه شوند که با این کار برجام متوقف می‌شود و دیگر  توافقی وجود نخواهد داشت البته با در نظر گرفتن چنین شرایطی ایران سناریوی دقیقی را نوشته  و آن را اجرایی خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند، هر دو وضعیت به نفع ایران خواهد بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *