کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام مازنی:

بودجه فرهنگ با سایر حوزه‌ها تناسب ندارد

7 بهمن 1396 ساعت 11:18

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متأسفانه یک رفتار پوپولیستی بعد از اعلام بودجه امسال در فضای مجازی شکل گرفت که انگار همه مشکلات کشور به این موضوع بر می‌گردد! در حالی که بودجه فرهنگ فقط ۲.۲ درصد از کل بودجه کشور است.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شب گذشته (جمعه ۶ بهمن) به تماشای نمایش «ابوبکر محمدی و فاطمه محمدی» در تماشاخانه سنگلج نشست.

مازنی پس از تماشای نمایش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا بودجه تئاتر کاهش پیدا کرده است، گفت: در سال 97 نسبت به سال 96 اعتبارات فرهنگی افزایش مختصری پیدا کرده است اما به طور کلی من معتقد هستم که اعتبارات و بودجه فرهنگ نسبت به سایر حوزه‌ها و آنچه ضرورت‌های عرصه مردم انقلابی است، تناسب ندارد.

وی در ادامه افزود: بودجه فرهنگی در قیاس با سایر حوزه ها درسال 97، هفت‌دهم درصد است -یعنی کمتر از یک درصد- است و با سایر امور دهگانه مثل معیشت، رفاه، محیط زیست و ... قابل مقایسه نیست.

مازنی با اشاره به اینکه اعتبار تمام حوزه‌های فرهنگ از هنر و دین و مذهب 2.2 درصد کل بودجه است، افزود: متأسفانه یک رفتار پوپولیستی بعد از اعلام بودجه امسال در فضای مجازی شکل گرفته است که انگار همه مشکلات کشور به این موضوع بر می‌گردد. بودجه به فرهنگ -اعم از فرهنگ، هنر، مذهب و دین- اختصاص داده شده است. در حالی که اگر سینما و تئاتر و موسیقی، حوزه علمیه و مسجد فعالیتشان تعطیل شود، بودجه این حوزه دردی از سایر بخش‌ها درمان نمی‌کند. این شیطنتی است که برخی رسانه‌ها در اذهان و افکار عمومی ایجاد می‌کنند.

وی یادآور شد: در نهایت ما تلاش می کنیم تا جاییکه ممکن است برای همه بخش های فرهنگ اعتبار اضافه کنیم، برای تئاتر نیز که هنر ریشه‌دار و اصیلی است و می تواند دردهای مردم را بیان کند و در کنار آن درمان هم باشد، تلاش می کنیم.

* در تئاتر و سینما نیاز به جسارت داریم
مازنی در پاسخ به این سوال فارس که چقدر نمایندگان مجلس به تماشای تئاتر می پردازند، گفت: اگر نگویم همه‌شان، اکثرشان و جمع قابل توجهی علاقه‌مند سینما و تئاتر و سایر رشته‌های هنری هستند. در کمیسیون فرهنگی نیز به شکل خاص به همراه کمیته فرهنگ و هنر و رسانه جلساتی با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی خانه سینما، خانه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی ‌داشته‌ایم و پیش از برپایی جشنواره ها با آقای مهدی شفیعی و سایر مسئولان نشست هایی برگزار می‌کنیم.

وی درباره نمایشی که در تماشاخانه سنگلج تماشا کرده، «ابوبکر محمدی و فاطمه محمدی» گفت: این نمایش به بیان مشکلات زوج مسلمان پرداخته است که مرد اهل سنت و همسر شیعه است. یکی از معضلات مسلمانان همین اختلافاتی است که متأسفانه مسلمانان را به صورت یک مجموعه در حال جنگ نشان می‌دهد، در جامعه ایران به عنوان یک کل منسجم از اقوام مختلف و ادیان و مذاهب چنین چیزی وجود دارد و این ناشی از تفکر غلط است که ما را تهدید میکند.

این نماینده مجلس همچنین افزود: خوشبختانه این کار، بسیار شجاعانه و ارزشمند است ما نیاز به این نوع جسارت‌ها در حوزه هنر، تئاتر و سینما داریم، بنابراین باید جسارت داشته باشیم و مسائل را شفاف و صریح بیان کنیم و درمان نیز داشته باشیم.

وی در جمع خبرنگاران درباره تقریب بین مذاهب گفت: یکی از مسائلی که این روزها در مجلس وجود دارد که همکاران از من می‌خواهند برای دیدن تئاتر و فیلم‌های جشنواره حضور داشته باشیم، اگر بتوانیم بلیت برایشان تهیه کنیم این درخواست خیلی از مجلسی‌ها است، بسیاری هم خودشان حضور پیدا می‌کنند.

* ارشاد با مجلس تعامل بیشتری داشته باشد
این عضو فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تصور می‌کنم قدری دوستان ما در وزارت ارشاد با بخش‌های مختلف مجلس و کمیسیون‌های مختلف باید تعاملات بیشتری داشته باشند، الان تقریبا همه تعامل با کمیسیون فرهنگی است باید به سمتی برویم که هیئت رییسه مجلس و کمیسیون اجتماعی مثل کمیسیون برنامه و بودجه هم درگیر این فعالیت های فرهنگی شوند، به ویژه در ایام جشنواره ها آنها را دعوت کرده و آنها هم مطمئنا استقبال می‌کنند.

وی همچنین افزود: ما اخیرا دو تن از مقامات مسئول، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت و آیت‌الله محسن اراکی رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی را به کمیسیون فرهنگی دعوت کردیم، گزارش عملکرد و فعالیت‌هایشان را دریافت کرده و حقیقتا هم اتفاقات خوبی افتاد. شاید برخی دوستان تصور می‌کردند مجمع اهل بیت تنها در تقویت شیعه کار می‌کند یا مجمع تقریب فعالیت دیگری دارد درحالیکه توصیه‌هایشان به همراهی و همدلی بین مذاهب است.

 مازنی با بیان اینکه برای تقویت انسجام جامعه ایران و معرفی انقلاب اسلامی به دنیا و نشان دادن مکتب اسلام هر چه بتوانیم با نهادهای مرتبط همراهی خواهیم کرد، گفت: این اتفاق هم از راه گفت‌وگو و فرهنگ رخ می‌دهد، الان این آمادگی وجود دارد. از دوستان ما در ارشاد هم انتظار داریم بیشتر پیگیر باشند تا با کمک مجلس در این زمینه ها کارهای بیشتری رخ دهد.

منبع:فارس


کد مطلب: 585849

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/585849/بودجه-فرهنگ-سایر-حوزه-ها-تناسب-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com