کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بانویی که وجود ۶ معصوم را درک کرد

5 بهمن 1396 ساعت 9:03

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) درباره شخصیت حضرت زینب(س) گفت: براساس برخی اقوال، نام آن حضرت مانند نام برادرانش به پیغمبر اکرم(ص) وحی شد. ایشان وجود شش معصوم را درک کرده‌اند.


به گزارش جهان نیوز، پنجم جمادی‌الأول مصادف با سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) است. وقتی زینب(س) به دنیا آمد، رسول خدا(ص) او را گرفت و به سینه چسبانید و صورت مبارک خود را به صورتش نهاد و بلند گریست چنان که اشک از محاسن شریف او روان شد. فاطمه(س) پرسید: ای پدر گرامی، گریه‌ات برای چیست؟ خدا نگریاند دو چشم شما را! پیامبر(ص) فرمود: ای دختر من، ای فاطمه! بدان که بعد از تو و بعد از من این دختر،گرفتار بلاها خواهد شد و مصیبت‌های گوناگون بر وی وارد خواهد شد. در این لحظه فاطمه(س) به شدت گریست و پرسید: ای پدر! ثواب کسی که بر او و مصیبت‌هایش گریه کند، چیست؟ فرمود: ای پاره تن من و روشنی چشمم! هر کس بر او و مصیبت‌هایش گریه کند، ثواب گریه‌اش مانند ثواب کسی است که بر دو برادر او [حسن و حسین] گریه کند… . (طراز المذهب، ص2، نقل از خصائص الزینبیه، ص53).

  محمدحسین رجبی‌دوانی، محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، در همین راستا طی سخنانی با اشاره به سالروز ولادت حضرت زینب(س) گفت: ایشان در سال پنجم هجری از تنها زوج معصوم عالم خلقت به دنیا آمدند.

وی با بیان اینکه بر اساس برخی اقوال نام آن حضرت مانند نام برادرانش به پیغمبر اکرم(ص) وحی شد، به برخی از ویژگی‌های ایشان اشاره کرد و گفت: ایشان تنها شخصیتی است که وجود 6 معصوم را «پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن و امام حسین(علیهما‌السلام) و امام سجاد(ع)» درک کرده است.

این محقق تاریخ اسلام یادآور شد: ایشان به خوبی در دامان مادرشان فاطمه زهرا(س) پرورش یافت و درس بزرگ ولایتمداری را آموخت. این بانوی بزرگوار در زمان شهادت مادرشان پنج ساله بودند، اما از جهت معرفت، فهم و کمال آنقدر در اوج بودند، از این جهت راوی خطبه مهم فدکیه مادرشان حضرت زهرا(س) است.

رجبی‌دوانی آن حضرت را پیام‌رسان واقعه کربلا و تداوم‌بخش راه امام حسین(ع) دانست و تأکید کرد: به جرأت می‌توان گفت حضرت زینب(س) اگر نبود، واقعه کربلا در همان سرزمین کربلا محو می‌شد و دیگر انعکاسی در تاریخ و سرنوشت ملت‌ها پیدا نمی‌کرد، این بیانگر نقش مهم حضرت(س) در سعادت و هدایت جامعه اسلامی است.

منبع:تسنیم

 


کد مطلب: 585410

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/585410/بانویی-وجود-۶-معصوم-درک

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com